Onko olemassa 5 matkustajan avoautoa?

Viisipaikkaiset avoautot ovat erittäin harvinaisia, koska avoauton kori ja alustan rakenne tekevät siitä sellaisen. Takaistuinalue on yleensä kapeampi kaikissa avoautoissa, koska sen on oltava sellainen, jotta katto sulkeutuu kunnolla.

Lisäksi avoautoissa on myös vahvistetut sivuseinät, jotka kaventavat myös takamatkustajien osastoa, jotta saavutetaan tietty rakenteellinen eheys. Paksumpien ja vahvempien sivuseinien lisäksi avoautoissa on usein istuinten välissä kulkeva keskipalkki, joka myös vahvistaa koria.

Kaikki tämä tarkoittaa, että 5-paikkaisen avoauton valmistaminen vaatii huomattavia muutoksia, minkä vuoksi markkinoilla ei ole uusia 5-paikkaisia avoautoja Jeep Wranglerin lisäksi. Jos haluat ostaa käytetyn 5-paikkaisen avoauton, tutustu vuoden 2007 Audi A4:n avoautoon tai vuoden 2008 Chrysler Sebringiin.

Toinen syy siihen, miksi 5-paikkaisia avoautoja ei ole, on se, että niiden ostaminen ei kiinnosta tarpeeksi ihmisiä. Jos tietylle tuotteelle ei ole tarpeeksi suuria markkinoita, tuote yleensä häviää jonkin ajan kuluttua, ja näin kävi 5-paikkaisten avoautojen kohdalla.

Avoauton rakenteelliset kompromissit

Cabrioletin tekeminen tavallisesta kovakattoisesta vaihtoehdosta saattaa ensi silmäyksellä vaikuttaa helpolta, mutta se on paljon monimutkaisempaa kuin vain katon katkaiseminen ja sen saaminen näyttämään hyvältä. Monet näkökohdat on otettava huolellisesti huomioon, ennen kuin tietty avoauto on valmis avatulle tielle.

Avoauton valmistamiseksi on ensin leikattava katto, mikä ei sinänsä vaikuta vaikealta tehtävältä, mutta sen jälkeen on varmistettava, että auton alusta on riittävän vahva kestämään jokapäiväiset mikrotaivutukset. Tämä on melko vaikeaa tehdä ilman, että lisätään liikaa painoa tai vähennetään käytännöllisyyttä liikaa.

  Parhaat maasturit ensimmäiseksi autoksi

Koska autossa ei ole kattoa, rakenteellinen eheys kärsii pahasti, ja se tarkoittaa, että tarvitaan monia vahvistuksia, jotta alustasta saadaan jäykempi. Useimmat valmistajat pyrkivät tekemään tämän lisäämällä terästä ovien tiivisteisiin ja tekemällä auton keskiosasta aiempaa järeämmän.

2/4/5-paikkaiset avoautot – Mihin kannattaa valita ja miksi?

Näistä kolmesta avoautotyypistä 2-paikkainen avoauto on suosituin vaihtoehto, ja siksi 2-paikkaisia avoautoja on niin paljon. 4-paikkaiset avoautot ovat riittävän suosittuja, mutta 4-paikkaisen avoauton kysyntä markkinoilla on paljon pienempi kuin 2-paikkaisen avoauton.

Tästä huolimatta 5-paikkaiselle avoautolle ei ole juuri lainkaan kysyntää, ja 5-paikkaista avoautoa on muutenkin vaikeampi valmistaa. Jopa useimmat 4-paikkaiset avoautot ovat erittäin ahtaita takamatkustajien osalta, koska takapenkki on paljon kapeampi kuin kovakattoisessa autossa yleensä.

Tästä huolimatta 2-paikkainen avoauto on yleensä urheilullisempi vaihtoehto, jonka pitäisi palvella lähinnä kuljettajia, jotka haluavat suorituskykyä ja käsiteltävyyttä. 4-paikkainen avoauto on yleensä suunniteltu mukavaksi ja rentouttavaksi, mikä olisi myös 5-paikkaisen avoauton ensisijainen tavoite, jos sellainen olisi olemassa.

Toinen syy siihen, miksi 5-paikkaisia avoautoja ei ole olemassa, on se, että 4-paikkaisia avoautoja on olemassa, ja näiden kahden välinen ero on aivan liian pieni erillisten 5-paikkaisten avoautojen markkinoiden luomiseen.

5-paikkaiset avoautot – kuoleva laji.

Muutama vuosikymmen sitten markkinoilla oli paljon 5-paikkaisia avoautoja, koska autojen turvallisuussäädökset olivat tuolloin melkoinen vitsi. Vuoden 1972 Ford LTD -avoauton kaltaiset autot olivat erittäin kuuluisia, mutta ne olivat myös erittäin massiivisia ja turvattomia verrattuna jopa 80- ja 90-luvun autoihin.

  Parhaat turboahdetut autot

Tästä huolimatta ainoa suhteellisen nykyaikainen avoauto, jossa on edelleen viisi istuinta, on Jeep Wrangler Unlimited, koska se on rakennettu erilliselle alustalle. Tämä on nykyään erittäin harvinaista, sillä useimmat autot käyttävät niin sanottua monocoque-mallia, jossa kori ja alusta yhdistetään tuotannon aikana.

Wrangler Convertible -mallissa on mukavasti 5 istumapaikkaa, mutta sitä ei ole tehty kaikille. Lisäksi lähimpänä todellista 5-paikkaista avoautoa on nykyään vuoden 2007 Audi A4 avoauto tai vuoden 2008 Chrysler Sebring avoauto, mutta molemmat ovat aivan liian vanhoja useimmille ihmisille.

UKK-osio

Ovatko avoautot sen arvoisia?

Kyse on henkilökohtaisesta näkökulmasta, mutta objektiivisesti tarkasteltuna useimmat avoautot ovat aivan liian kompromisseja, jotta ne sopisivat kaikille. Niistä puuttuu jalkatilaa sekä etu- että takamatkustajien osalta. Lisäksi niissä on niin huono pääntila, että takaistuimet ovat joskus käyttökelvottomia.

Ne ovat raskaampia, mikä ei edistä polttoainetehokkuutta eikä aerodynamiikkaa, ja ne vievät usein tavaratilaa, kun katto on alhaalla, koska kattomekanismi säilytetään yleensä tavaratilassa. Lisäksi ne eivät ole rakenteellisesti yhtä vakaita, mikä tarkoittaa, että ne eivät ole yhtä ketteriä kuin kovakattoiset vastineensa.

Ovatko pehmeäkattoiset avoautot parempia kuin kovakattoiset?

Se riippuu kyseisestä autosta, mutta useimmissa autoissa on parempi olla kunnollinen pehmeä katto, koska siinä on enemmän järkeä. Toisaalta McLaren 720S Spyderin kaltaisissa superurheiluautoissa käytetään kovakattomekanismia, joka eristää kuljettajan paremmin, vaikka se painaa enemmän.

  Mitkä ovat turvallisuudeltaan ja luotettavuudeltaan parhaat sedanit?

720S Spyder ei kuitenkaan lisää painoa alustan vahvistamisella, koska alusta on tehty hiilikuidusta, joka tekee siitä paljon vahvemman kuin tavallinen teräsrunko, mikä oikeuttaa päätöksen. Toisaalta lähes kaikki ”tavalliset” autot ovat nykyään siirtymässä pehmeisiin kattoihin, koska ne ovat kaiken kaikkiaan järkevämpiä.

Ovatko coupet parempia kuin avoautot?

Jos arvostat suorituskykyä, käsiteltävyyttä ja jännittävää ajoa, on parempi valita coupe-vaihtoehto, koska se on yleensä paljon ketterämpi, kevyempi ja näyttää kauniimmalta ja aerodynaamisemmalta. Toisaalta avoauto on useimmiten räätälöity niille, jotka nauttivat autoilusta ja joilla ei ole niin suurta kiirettä.

Tästä huolimatta on olemassa pari avoautoa, joissa onnistutaan yhdistämään coupen jännitys ja avoauton erikoisuus, mutta ne ovat melko harvinaisia ja kalliita.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z