Onko olemassa urheilullinen Volvo?

Volvo on tunnettu turvallisten ja ainutlaatuisten autojen valmistajana vuodesta 1927 lähtien. Mutta onko olemassa urheilullista Volvoa?

Urheilullisia Volvoja on paljon, mutta alun perin näin ei ollut. Ne kehittyivät vasta ajan myötä. Monien Volvon urheiluautojen joukossa on vanha Volvo 142, poistuva Volvo S60 ja uusin XC60.

Volvo S60 on Volvon urheilullisin malli.

Volvon urheilullisin ja dynaamisin sedan-auto on Volvo S60. S60-versio on nopea, suorituskyvyltään ripeä ja sitä on saatavana eri malleina (T5, T6 ja T8 Polestar). Se on ollut tuotannossa vuodesta 2018 lähtien. Edellisen puutteet johtivat jälkimmäisen valmistukseen.

Vuoden 2018 Volvo S60 on pehmeä ajettava optimaalisen moottoritehon ja mukavien etuistuinten ansiosta, mutta se ei pysty kilpailemaan kilpailijoidensa kanssa ajamisen vireydessä. Silti se tunnetaan ylellisenä autona, jossa on upea muotoilu ja suorituskyky.

S60-sarjassa on komeat ulkokuoret, hienostuneet sisätilat, mukavat istuimet ja upeat teknologiset anturit optimaalista toimintaa varten. Näiden antureiden käyttö voi olla turhauttavaa, koska ne eivät aina reagoi ajoissa, mutta muotoilu ja ulkonäkö erottavat Volvo S60:n useimmista kilpailevista autoista luokassaan.

Volvon urheiluautojen kehitys

Ensimmäisiä Volvon urheiluautoja ei alun perin luotu urheiluautoiksi. Ne rakennettiin vain näyttämään urheiluautoilta. Ensimmäinen urheiluauton näköinen oli P1900, jota valmistettiin vuonna 1957. Se korvattiin pian sen jälkeen vuonna 1960 P1800:lla, joka oli erinomainen grand touring -auto.

Vaikka Volvo P1800 ei pärjännytkään varsinaisena urheiluautona, sen suorituskyky oli vauhdikkaampi kuin minkään Volvon koskaan valmistaman auton. Sen lisäksi, että P1800 ei toiminut todellisen urheiluauton tavoin, sillä oli myös muita haittoja. Se oli ylipainoinen, siihen mahtui vain kaksi matkustajaa, eikä se täyttänyt monia muita vaatimuksia, joita auton pitäisi täyttää.

  Tarvitseeko Volvo premium-bensiiniä?

Nämä puutteet johtivat 1800S:n ja 1800E:n tuotantoon, jotka olivat oikeita urheiluautoja. Mutta ei aikaakaan, kun tuotanto lopetettiin vuonna 1973, koska se ei pystynyt täyttämään uuden amerikkalaisen päästölain vaatimuksia. Tämä ei kuitenkaan estänyt Volvoa rakentamasta lisää autoja. Sittemmin ne ovat tuottaneet tonneittain urheiluautoja, jotka ovat pitäneet ihmiset haltioituneina.

Nämä autot on suunniteltu kauniisti ja niissä on upeat sisä- ja ulkotilat. Ja jokaisessa uudessa autossa on korjattu edellisen mallin puutteet. Katsotaanpa joitakin Volvon urheiluautoja vuodesta 1956 lähtien.

Volvon urheiluautot vuosien varrella

Volvo 1900

Volvo P1900 valmistettiin vuosina 1956 ja 1957, ja siinä käytettiin Volvo PV444:n 70-hevosvoimaista moottoria. Sillä oli kuitenkin mauton ulkonäkö. Pian esittelynsä jälkeen se poistui markkinoilta.

Volvo P1800

Vuonna 1960 P1800 korvasi P1900:n. Vaikka se ei ollut varsinainen urheiluauto, se suoriutui poikkeuksellisen hyvin suurista nopeuksista. Sillä oli kuitenkin myös monia haittoja, kuten ylipaino.

1800ES

1800S ja 1800E korvasivat P1800:n. Se oli upean näköinen ja polttoainetehokas. Tuotanto kuitenkin lopetettiin vuonna 1973 uuden amerikkalaisen päästölain vuoksi.

Volvo 142

Toinen suorituskykyinen auto sedan B18- ja B20-moottoreilla, joissa oli jopa 190 hv.

Volvo 242 GT

242GT on nopea ja lähes äänetön maantiellä, ja se selviytyy monenlaisessa maastossa.
Muita Volvon urheiluautoja ovat mm:
● Volvo 242 Turbo
● Volvo 242 Turbo Group A
● Volvo 262C
● Volvo 740 Turbo Wagon
● Volvo 480
● Volvo 780
● Volvo 850 T5-R / 850 R
● Volvo C70
● Volvo S60R/ V60R
● Volvo S80/XC90 V-8
● Volvo C30
● Volvo S60 Polestar/V60 Polestar
● Polestar 1

  Mikä on paras käytetty Volvo ostettavaksi?

FAQ

Mikä on Volvon ylellisin urheiluauto?

Kun kyse on ylellisyydestä, turvallisuudesta ja kauneudesta, Volvo-autot ovat huippuluokkaa. Ylellisin Volvon urheiluauto on kuitenkin XC90 Excellence, jota myydään lähes 106 000 dollarilla. Siinä on neljä yhteensopivaa matkustajan istuinta.

XC90 Excellence ei ole vain turvallinen ja luotettava vaihtoehto päivittäiselle työmatkalaiselle, vaan se on myös valmistettu laadukkaista materiaaleista. Se on tyylikäs auto, jonka suorituskyky on loistava sen tehokkaan, 400-hevosvoimaisen kaksoismoottorin ansiosta.

Takapenkiltä löytyy jääkaappi ja käsintehdyistä kristallilaseista valmistettu lasi-/pulloteline, jotka pitävät takamatkustajat tyytyväisinä. Auto on varustettu lämmitettävillä, tuuletettavilla ja hierovilla istuimilla, jotka on päällystetty Nappa-nahkaverhoilulla. XC90 Excellence tarjoaa sellaista ylellisyyttä, jota monetkaan kalliimmat autot eivät tarjoa.

Onko Volvo koskaan valmistanut sähkökäyttöistä urheiluautoa?

Volvolla on sähkökäyttöisiä urheiluautoja, joista ensimmäinen oli Volvo Polestar 1. Sitä valmistettiin ensimmäisen kerran vuonna 2019, ja se poseerasi Volvon ensimmäisenä itsenäisenä suorituskykyautona. Vuosien 2020 ja 2021 sarjat julkaisivat uudet parannetut speksit.

Kuten todettua, se käyttää sähköistä ajoväliä ja on kaikin puolin erittäin kaunis, mutta siinä on silti puutteensa. Siinä on pieni tavaratila ja takaistuin sekä joidenkin mielestä ala-arvoiset sisätilat. Polestarin sisätilat ovat viihtyisät, tyylikkäät ja siistit. Siinä on kosketusnäytöllinen infotainment, jonka avulla voit sisällyttää älypuhelimen käytön.

Polestarissa on ahdettu nelisylinterinen moottori (2 litraa kumpikin), turbo ja sähkömoottori. Näiden yhteenlaskettu teho on 375 hv, jota käytetään etupyörien pyörittämiseen. Takimmaiset sähkömoottorit tuottavat 114 hv, joita käytetään takapyörien käyttämiseen. Se on polttoainetehokas, ja sen arvioitu polttoainekulutus on 58MPGe ja sähköinen toimintasäde 52 mailia maanteillä/kaupungeissa.

  Mikä on paras koskaan valmistettu Volvo?

Mikä on myydyin Volvo-auto?

Vuodesta 2020 lähtien eniten myydyt Volvo-autot Ruotsissa ovat SV60 ja XC60. SV60:stä on myyty noin kahdeksantoista tuhatta kappaletta ja XC60:stä yli kaksitoista tuhatta kappaletta. Vaikka ne eivät ole huippusuorituskykyisiä autoja, ne ovat silti kärjessä.

Uusin Volvo SV60 on uskomaton auto, jossa on erittäin tilavat sisätilat ja tyylikkäät mukavuudet. Yksi sen suurimmista puutteista on kuitenkin infotainment-järjestelmä ja ohjaus. Infotainment-järjestelmää on vaikea käyttää ajon aikana, ja auton ohjaus reagoi huonosti. Tämän lisäksi se on loistava auto.

XC60 on erinomainen crossover-auto ja täydellinen valinta niille, jotka etsivät kannettavaa luksusautoa. Siinä on mukavat istuimet, suloiset sisätilat ja mielenkiintoista tekniikkaa. Se ei kuitenkaan ole jännittävä auto ajettavaksi. Jos siis olet hauskuuden ruumiillistuma, kannattaa ehkä valita jotain muuta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z