Onko Peugeot 107 hyvä auto?

Peugeot 107

Peugeot 107 oli ennen Peugeotin malliston pienin viistoperä, mikä tarkoittaa, että Peugeot lopetti sen tuotannon vuonna 2014, jolloin sen korvasi 108, joka kantoi tätä soihtua vuoteen 2021 asti, jolloin koko Peugeot ”100” -sarja lopetettiin, jotta voitaisiin keskittyä paremmin hieman suurempaan 208:aan. Onko Peugeot 107 siis hyvä auto?

107 on hyvä auto muutamasta eri syystä. Ensinnäkin siinä on Toyotalta peräisin olevat moottorit, jotka eivät ole maailman parhaita ja tehokkaimpia moottoreita, mutta jotka kestävät pitkään, jos niitä huolletaan oikein. Muotoilullisesti 107 ei todellakaan ole mitään kehuttavaa, sillä se on vain pieni, suhteellisen iäkäs viistoperä.

Peugeot ei 107:n ilmestyessä ollut kovin innokas suunnittelemaan luonteikkaita autoja, mikä näkyy myös sisätiloissa. Ajokokemus on itse asiassa melko viihdyttävä, sillä 107 on todella kevyt ja verrattain ketterä. Luotettavuus näyttää olevan kunnossa, minkä vuoksi 107:n pitäisi kestää pitkään.

Arvoltaan tällaisen saa nykyään pilkkahintaan, mutta on parempi käyttää hieman enemmän rahaa löytääkseen auton, jota ei ole käytetty väärin koko elämänsä aikana. Käytännöllisyys on surkea, sillä 107:n tavaratilassa ei ole tilaa eikä etupenkillä ole tilaa kirjaimellisesti millekään muulle kuin kuljettajalle.

Peugeot 107 – Voimansiirtojärjestelmä

107:ään on valittavana kaksi moottoria, joko 1,0 litran 3-sylinterinen rivimoottorinen bensiinimoottori, jossa on 69 hv ja 68 hv vääntöä, tai dieselkäyttöinen 1,4 litran HDi-moottori, jossa on 54 hv ja 95 hv vääntöä. Useimmissa malleissa on alkeellinen 5-vaihteinen manuaalivaihteisto ja kolme poljinta, mutta lisävarusteena oli saatavana 5-vaihteinen 2-Tronic-vaihteisto.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot E-Travellerista

Voima lähetetään vain etupyörille, ja auton pitäisi tuottaa noin 45-55MPG bensiinimallissa ja jopa 60MPG dieselvaihtoehdossa. 107 painaa alle 1,900lb eli 860kg, joten se ei todellakaan tarvitse kovin paljon tehoa kulkeakseen paikasta toiseen. Dieselmallin 95 lb-ft:n vääntömomentti on luultavasti paras vaihtoehto.

Peugeot 107 – muotoilu ja ajaminen

Ei tarvitse olla muotoiluasiantuntija nähdäkseen, että 107:n suunnittelijat eivät ole välittäneet kovinkaan paljon siitä, että auto näyttäisi mieleenpainuvalta. Se näyttää samalta kuin muutkin tuon aikakauden Peugeotit, mikä tarkoittaa, että se ei näytä paljolta. Sisätilat ovat sama juttu, mutta ergonomisesti niissä on todella hyvä olla, koska kaikki on täydellisen käden ulottuvilla ja toimiva.

Ajokokemus on viihdyttävä, sillä pieni 107 on ketterä ja vikkelä, ja se mahtuu kapeisiin liikenneväleihin kuin tikka. Se pysyy yllättävän tasaisena mutkissa, mutta et tule työntämään sellaista, koska se on niin pieni, että se tuntuu epämukavalta. Se on myös suhteellisen hiljainen ja mukava samoin.

Peugeot 107 – Luotettavuus ja yleiset kysymykset

107:ää pidetään yleisesti luotettavana autona, mikä tarkoittaa, että sen pitäisi kestää aikaa, jos pidät siitä kunnolla huolta. Moottorissa on muutamia ongelmia tyhjäkäynnin säätöventtiilin tai katalysaattorin osalta, mutta oikea-aikaisella huollolla pitäisi pystyä joko ennakoivasti ratkaisemaan nämä ongelmat tai minimoimaan takaiskut.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot 3008:sta

Ohjaustehostimen pumppu voi pettää, akku voi tyhjentyä melko nopeasti, kojelaudan mittarit voivat pettää, pakoputki voi ruostua, ja ovien ja tavaratilan tiivisteet voivat myös päästää vettä sisään. Jos siis olet hyvin käytetyn yksilön perässä, muista tarkistaa nämä.

Peugeot 107 – Arvo ja käytännöllisyys

Voit ostaa Peugeot 107:n nykyään lähes ilmaiseksi, sillä 107:n arvon aleneminen on todella vaatinut veronsa. Se on myös niin pieni auto, että markkinoita ei ole vanhemmille pienikokoisille autoille. Tilasta puheen ollen, 107:ssä ei ole tilaa. Etuistuimille mahtuu isompi aikuinen, mutta takaistuimet ovat huonot. 107:n saa joko 2-ovisena tai 5-ovisena, mutta sillä ei ole kovin suurta eroa.

Tavaratila on pieni ja ei liioin käyttökelpoinen, mutta luukku takaluukkuun ei pääse käsiksi. Tätä autoa ei ole suunniteltu pitkille matkoille, mutta se on hyvä auto tavalliseen kaupunkien väliseen ajoon.

UKK-osio

Onko Peugeot 107 hyvä auto ostaa?

No, jos haluat pienikokoisen kaupunkiluukun, joka on edullinen ostaa ja edullinen ylläpitää, niin kyllä, 107 on todellakin hyvä ostos. Se on myös melko luotettava ja tehokas auto, mikä tarkoittaa, että kokonaiskustannukset pysyvät mahdollisimman pieninä.

Muista kuitenkin testata auto etukäteen, sillä monet ihmiset ovat todennäköisesti harmissaan 107:n tiloista tai niiden puutteesta. 108 on hieman parempi, mutta 208:n pitäisi olla lähtökohtana kaikille yli 180-senttisille ja erityisesti niille, joilla on usein matkustajia takapenkillä.

  Onko Peugeot 3008 Hybrid4 hyvä auto?

Onko Peugeot uusi 107?

Ei ole. 208 on ollut myynnissä jo jonkin aikaa, ja sen oli tarkoitus sijoittua ”100”-sarjan (106, 107, 108) ja Peugeotin ”300”-sarjan (306, 307, 308) väliin. Tämä tarkoittaa, että 208 on verrattain suurempi ja edelleen tuotannossa verrattuna 106, 107 ja 108-malleihin, jotka hylättiin kokonaan vuonna 2021. Sanotaan, että Peugeot myi Toyotalle tehtaan, jossa valmistettiin ”100”-sarjan autoja.

Kuinka turvallinen Peugeot 107 on?

Näin pieneksi autoksi sen voisi olettaa olevan huono, ja tavallaan se onkin. EURO NCAP, joka on tunnetuin eurooppalainen törmäystestausorganisaatio, antoi 107:lle 3 tähteä viidestä. NCAP:n mukaan 107 ei ole kovinkaan hyvä aikuisten ja jalankulkijoiden suojelussa, kun taas lasten suojelu ja turvallisuusavustimet ovat kunnossa.

107:ssä ei ole polviturvatyynyä, siinä ei ole lantion sivuturvatyynyä, siinä ei ole turvavyömuistutinta, ja takamatkustajat eivät saa juuri ja juuri edes takapäänturvatyynyä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z