Peugeot 307 tuli markkinoille vuonna 2001, jolloin se korvasi poistuvan Peugeot 306:n. Siihen tuli melko paljon parannuksia, ja se on siitä lähtien ollut melko suosittu auto. 307:n seuraaja oli myös 308, joka tuli markkinoille vuonna 2009 ja työnsi Peugeotin ”300”-sarjan autot 2010-luvulle. Onko Peugeot 307 siis hyvä auto?
Peugeot 307 on todellakin todella hyvä auto, sillä se on edullinen ostaa, edullinen omistaa ja edullinen korjata, jos jokin menee pieleen. Tarjolla olevat moottorit ovat suhteellisen hyviä hyötysuhteen ja tehon osalta, kun taas yleinen ajokokemus ei ole mikään kehuttava. Oli miten oli, tämä on enemmän tai vähemmän standardi kaikille tämän segmentin autoille, lukuun ottamatta kuumia viistoperäisiä versioita.
307:n ulkoinen muotoilu on vanhentunut suhteellisen hyvin, joten se ei näytä niin vanhalta kuin se on. Vaikka se ei ehkä näytäkään vanhentuneelta, voidaan väittää, että se ei näytä kovinkaan houkuttelevalta. Sisätilat ovat perustasoa, mutta ergonomia on todella hyvä ja autoa on todella helppo ymmärtää.
Luotettavuus on suurimmaksi osaksi kunnossa, mutta monia näistä ovat vuosien varrella käyttäneet väärin omistajat, jotka eivät kiinnitä liikaa huomiota huoltoon ja pitkäikäisyyteen. Lopuksi on puhuttava myös arvosta ja käytännöllisyydestä. Arvon kannalta 307 on erinomainen, sillä se tarjoaa paljon autoa ei niin paljoa rahalla. Käytännöllisyys on luokassaan ok, mutta ei liian tilava pitkille kuljettajille.
Peugeot 307 – Voimansiirtojärjestelmä
Peugeot 307:n moottoripaletti on todella laaja. Bensiinimoottoreiden iskutilavuus on 1,6-2,0 litraa, kun taas sylinterien määrä on rajoitettu neljään sylinteriin. 1.6L on saatavana kahtena vaihtoehtona, joista toinen tarjoaa 110hv ja toinen 136hv. 2.0L-moottori tuottaa 140hv, ja kaikki nämä on varustettu FWD-järjestelmällä.
Myös tarjolla olevien dieseleiden tilavuus on joko 1,6 tai 2,0 litraa, ja kaikki ovat 4-sylinterisiä. Alkutason 1.6L-moottori tarjoaa 90 hv, kun taas huipputason 1.6L-versiot tarjoavat 110 hv. Myös nämä ovat rajoitettu FWD-malleihin. Vaihteiston osalta 5-vaihteinen manuaalivaihteisto on vakiovaruste, kun taas 4-vaihteinen automaattivaihteisto on saatavana lisävarusteena.
Bensiinimoottoreiden hyötysuhde on 27-32MPG, kun taas dieselmoottoreiden hyötysuhde on 42-50MPG. Kaiken kaikkiaan 307:n voimansiirtopaletti on riittävä, mutta 307 olisi kokonaisuutena paljon parempi, jos Peugeot tarjoaisi sitä suorituskykyisemmällä varustetasolla ja tehokkaammalla moottorilla.
Peugeot 307 – muotoilu ja ajaminen
Peugeot 307:ää ei koskaan erityisesti arvostettu sen ulkomuodosta, mikä on ihan järkevää, sillä 2000-luvun Peugeot-mallit näyttävät useimmiten tylsiltä ja liian tavanomaisilta muutamaa merkittävää coupea lukuun ottamatta. Myöskään sisätilojen suunnittelu ei ole mitään erikoista, mutta siinä on hyvä ergonomia ja kohtuullinen määrä istumatilaa.
Ajokokemus on myös melko tavanomainen ja vastaa sitä, mitä viistoperältä voi odottaa. 307:n ajo on melko yksitoikkoinen, mutta luultavasti se on tarkoituksenmukaista. Se on kohtuullisen mukava ja miellyttävä auto, vaikka siitä puuttuukin äänenvaimennus eikä siinä ole maailman mukavimpia istuimia.
Peugeot 307 – luotettavuus ja yleiset ongelmat.
Luotettavuuden osalta 307 on ihan hyvä, mutta se kärsii monista ongelmista. Moottoriosastolla tiedetään esiintyvän hihnan vinkumista ja ongelmia dieselsuodattimien kanssa. Sähköongelmat ovat myös yleisiä, ja ne hyökkäävät useimmiten auton sähköikkunoiden ja ovien virtalukon toimilaitteiden kimppuun. Ohjauspylvään varret ovat hauraita, kun taas vetoakseli on altis murtumaan.
Lisäksi on mainittava mahdolliset ongelmat, jotka liittyvät sisätilojen liialliseen kulumiseen ja jousituksen holkkeihin. Kaiken kaikkiaan 307 voi kestää pitkään, jos sitä huolletaan asianmukaisesti, mutta todellisuudessa monet näistä jätetään jatkuvasti huomiotta huollossa.
Peugeot 307 – Arvo ja käytännöllisyys
Näiden arvot ovat laskeneet huomattavasti viime vuosina, mikä tekee niistä nyt edullisia. Tämä tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että omistajat laiminlyövät monia näistä, jolloin jäljelle jäävät halvat, paljon kilometrejä ajaneet ongelmalliset autot tai vähemmän kilometrejä ajaneet, mutta paljon kalliimmat autot.
Käytännöllisyys on kunnossa. Tavaratila voisi olla hieman suurempi, mutta yleinen näkyvyys, pääsy ja tavaratila ovat kunnossa.
UKK-osio
Miksi Peugeot lopetti 307:n valmistuksen?
Peugeot ei koskaan lopettanut 307:n valmistusta, sillä 308 on periaatteessa nykyaikaisempi versio 307:stä. Peugeot ei ole liiaksi takertunut saman mallinimen säilyttämiseen peräkkäisissä malleissa, kuten yleensä kaikkien Peugeot-autojen kohdalla.
Tämä tarkoittaa, että 307-mallia voidaan pitää Peugeotin pienten hatchbackien ”300”-sarjana, jotka kaikki ovat samankokoisia, käytännöllisiä ja moottorivalikoimiltaan samanlaisia.
Onko Peugeot 307 nopea?
Ei oikeastaan, ainakaan suorituskykyisen auton näkökulmasta. On kuitenkin mainittava, että 140 hv 2-litrainen 16v rivinelosylinterinen bensiinimoottori kiihtyy alle 9 sekunnissa sataan kilometrin tuntinopeuteen, mikä on Peugeot-standardien mukaan todella nopeaa. Enimmäisnopeudeksi on ilmoitettu 127mph, mikä ei myöskään ole lainkaan nuhjuinen.
Tämä on luultavasti yksi 307:n suurimmista ongelmista, jännityksen puute. Useimmat autonvalmistajat, jotka tarjoavat nykyään samankokoisia viistoperiä, tarjoavat myös suorituskykyisiä versioita. Hyvä esimerkki näistä on Megane/Clio RS, Golf R/GTI tai Honda Civic Type R.
Onko Peugeot 307 hyvä ensimmäinen auto?
Peugeot 307 on hyvä auto vasta aloittelevalle, koska se on kompakti, helppotajuinen, halpa ajaa ja halpa ostaa. Se tarjoaa riittävästi säilytystilaa useammalle henkilölle ja on suhteellisen tehokas. Myönnettäköön, että se saattaa olla joidenkin mielestä hieman tylsä, mutta siinä on kaikki ainekset jollekin, joka vasta opettelee ajamaan.
Jos vahingoitat sitä, sinun ei tarvitse maksaa kovin paljon rahaa sen korjaamisesta. Se on myös halpa vakuuttaa, ja varaosia on helppo ja edullinen löytää.