Onko pikalataus huono asia sähköautoille?

Yksi useimmin mainituista ominaisuuksista, joita nykyaikaiset sähköautot tarjoavat, on pikalataus. Pikalatauksen avulla voit ladata akkusi paljon nopeammin kuin ”tavallisella” latauksella, mutta siihen liittyy muutamia varoituksia.

Pikalatauksen ansiosta voit käyttää vähemmän aikaa lataamiseen ja enemmän aikaa ajamiseen. Joidenkin pikalatureiden uskotaan tarjoavan jopa 85 prosentin latauksen jo 20 minuutissa. Monet seikat voivat kuitenkin kumota tämän, ja on tärkeää tietää, mitkä niistä.

Usein toistuva pikalataus voi nimittäin vaikuttaa kielteisesti akun pitkän aikavälin suorituskykyyn, mutta näin on lähes kaikkien markkinoilla olevien Li-Ion-akkujen kohdalla. Kaikilla akuilla on taipumus heikentyä ajan mittaan, ja monien syklien jälkeen ne menettävät maksimivarauksensa.

Noin 10-12 vuoden kuluttua useimpien sähköautojen akkujen teho heikkenee jatkuvasti, mikä tarkoittaa, että ne on lopulta vaihdettava kokonaan. Tämä voi maksaa yli 2-5 000 dollaria, ja vielä on epäselvää, miten nämä akut hävitetään.

Miten pikalataus toimii?

Pikalaturit on suunniteltu useilla liitäntänastoilla, jotka voivat tuottaa enemmän energiaa. Joillakin tuotemerkeillä, kuten Teslalla, on erityisiä liittimiä, jotka toimivat vain Teslan superlatausasemien kanssa, mutta ne voivat käyttää myös muita latausasemia, jos hyödynnät mukana toimitettua lataussovitinta.

Pikalataus on itse asiassa tason 3 tasavirtalatausta, mikä tarkoittaa, että autossasi on erityinen muunnin, joka muuntaa vaihtovirran tasavirraksi. He sanovat, että DC-pikalaturi voi ladata jopa 3-20 mailia minuutissa, kun taas tavallinen vaihtovirtalataus ei ole edes samaa luokkaa.

  Paras auto uusille vanhemmille

Nykyaikaiset DC-pikalaturit valvovat koko latausprosessia sen edetessä varmistaakseen, että akku saa joka hetki oikean määrän latausta. Latausasema syöttää oikean määrän latausta akun ja koko latausjärjestelmän säilyttämiseksi.

Useimmat DC-pikalaturit toimivat parhaiten esilämmitettyjen akkujen kanssa. Tämä tarkoittaa, että kun akku saavuttaa optimaalisen latauslämpötilan, saavutetaan suurin mahdollinen kilowattimäärä latausta. Ennen kuin saavutat maksimilatauksen, tarjottavan energian määrää vähennetään akun säästämiseksi entisestään.

Pitkäkestoisen pikalatauksen vaikutukset EV- ja hybridiakkuihin

Lähes kaikilla on nykyään jonkinlainen matkapuhelin, ja lähes kaikki niistä on suunniteltu hyödyntämään pikalatausta. Vaikka tällaiset latausnopeudet mahdollistavat puhelimen lataamisen nopeammin, jonkin ajan kuluttua huomaat, että akun terveysprosentti heikkenee ja heikkenee.

Tilanne on suurin piirtein sama isomman auton akun kanssa, mutta heikkenemisasteet eivät ole yhtä selviä. Muutama vuosi sitten eräässä tutkimuksessa todettiin, että pikalataus vähensi jopa 27 prosenttia akun alkuperäisestä kapasiteetista vuoden jatkuvan käytön jälkeen.

Toisaalta samaa mallia testattiin myös pelkästään tason 2 (hitaalla) latauksella, ja akku menetti noin 23 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetistaan 12 kuukauden jatkuvan käytön jälkeen. Vaikka erot ovatkin olemassa, ne eivät ole niin selviä kuin monet meistä odottivat.

On syytä mainita, että monet seikat vaikuttavat siihen, miten auton akku käyttäytyy ajan mittaan, mutta on turvallista sanoa, että pikalataus vaikuttaa jossain määrin negatiivisesti akun yleiseen kuntoprosenttiin.

  Mikä on nopein perheauto?

Miten voin hyödyntää pikalatausta?

Ensinnäkin pikalataus ei ole käytettävissä tavallisen kotipistokkeen kautta, koska ne vaativat aivan liian paljon virtaa ja rahaa. Useimmat tason 3 pikalaturit ovat saatavilla moottoriteillä ja paikoissa, joissa pikalataus on kaikkein tarpeellisinta.

Se riippuu myös siitä, minkä tyyppinen auto sinulla on. Joidenkin autojen, kuten Porsche Taycanin, suurin DC-kapasiteetti on hieman alle 270 kW, mikä tarkoittaa, että Taycan voi teoriassa saavuttaa 80 prosentin lataustason hieman yli 22 minuutissa.

Useimmat Teslan Superchargereista pystyvät tällä hetkellä vain 120 kW:n lataukseen. On syytä mainita, että tason 3 laturi maksaa myös enemmän verrattuna tavalliseen hitaaseen tason 2 laturiin. Oli miten oli, varmista, että noudatat valmistajan suosituksia siitä, miten ja milloin käyttää pikalatureita.

Yritä käyttää pikalatureita vain silloin, kun tarvitset nopeaa latausta, mikä tarkoittaa, että sinun pitäisi ensisijaisesti luottaa tason 2 lataukseen tai tavalliseen kotipistokkeella tapahtuvaan lataukseen, jonka lataaminen voi kestää muutaman tunnin. Täydellinen yön yli tapahtuvaan lataukseen.

UKK-osio

Pitäisikö minun ladata EV:ni yön yli?

EV:n lataaminen yön yli hitaan laturin avulla on yksi turvallisimmista tavoista pitää akun yleinen kunto optimaalisessa kunnossa. Sinun ei kuitenkaan tarvitse ladata autoasi joka yö, sillä se on useimmissa tapauksissa tarpeetonta.

Jos kytket autosi sähköverkkoon aina, kun pysäköit sen, tämä saattaa vaikuttaa kielteisesti akun pitkän aikavälin tehokkuuteen ja lyhentää siten akun käyttöikää. On aina parasta vain noudattaa valmistajan suosituksia siitä, miten ja milloin auto ladataan.

  Mikä on halvin sähköauto?

Menettävätkö sähköautot latausta pysäköidessään?

Kyllä, mutta ei kovin paljon. On aina parasta jättää auto pysäköitynä 70-80 prosentin varauksella. Näin voit aina vain nousta autoon ja mennä minne haluat. Jos kuitenkin pidät autosi pysäköitynä pitkiä aikoja, menetät varmasti yli akun terveyden.

Joissakin autoissa on jopa erityisominaisuuksia, joiden avulla voit ottaa käyttöön laajennetun pysäköintitilan, joka kytkee pois päältä muutamia tarpeettomia järjestelmiä, jotta lataustila säilyisi mahdollisimman hyvin.

Onko turvallista pitää sähköautoa kytkettynä koko ajan?

Teoriassa ei ole hyvä ajatus pitää autoa jatkuvasti kytkettynä, mutta nykyaikaisissa autoissa on paljon teknisiä ratkaisuja, jotka voivat kumota monia jatkuvan latauksen kielteisiä puolia. Tämä tarkoittaa sitä, että nämä autot voidaan jättää kytkettynä pitkäänkin ilman, että se vaikuttaa haitallisesti akkuun.

Muista kysyä jälleenmyyjältäsi/valmistajaltasi, miten akkua tulisi huoltaa, jos haluat parhaan ja pisimmän kokemuksen sähköauton omistamisesta. Älä vain pysäköi julkiselle latauspaikalle ja jätä autoa sinne estämään muita EV-omistajia lataamasta autojaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z