Onko Porsche Boxsterissa kovakatto?

Porsche Boxster ja Porsche Cayman ovat kaksi Porsche-urheiluautoa lähtötasolla. Näiden kahden välillä on vain pieniä eroja, mutta jos pidät enemmän coupesta, pidät luultavasti enemmän Caymanista. Jos taas pidät avoautosta, suosit todennäköisesti Boxsteria.

Entä jos haluat avoauton, mutta haluat myös mahdollisuuden olla käyttämättä Porsche Boxsterin mukana tulevaa kangaspehmustetta? No, jotkut Boxster-mallit tarjoavat tällaisen toiminnon, mutta aito Porsche-kovakatto maksaa muutaman tuhat dollaria.

Uusimmat 981/718 Boxster-mallit eivät tarjoa kovakattoversiota tehtaalta, mutta jotkut jälkimarkkinavalmistajat saattavat pystyä tarjoamaan sinulle jonkinlaisen kovakattoversion. Se ei kuitenkaan yleensä ole suositeltavaa, koska todistamaton kovakatto mitätöi takuusi aivan varmasti, jos jokin menee pieleen.

On myös syytä mainita, että Porsche tarjosi kovakattovaihtoehtoja joihinkin Boxster-malleihin. Esimerkiksi 986 Boxster, mutta se ei ollut tavallinen sisäänvedettävä kiintokatto, vaan kiinteä paneeli, joka piti asettaa paikalleen käsin.

Porsche 986 hardtop

Lisääntyneen asiakaskysynnän vuoksi Porsche on valmistanut Porsche Boxster 986 -malliin kiinteän kiintopaneelin. Nämä kiintokatot ovat kuitenkin melko kalliita, ja OEM Porsche-tehtaan kiintokattopaneeli 986:een maksaa vähintään 4500-5200 dollaria.

Lisäkysymys on, että kaikki nämä kiintokaton paneelit tarjotaan yleensä yhteensopivissa väreissä ja yhteensopivassa viimeistelyssä. Mutta kaksi eri paneelia, joita ei ole maalattu samaan aikaan, tarkoittaa yleensä sitä, että väri saattaa olla hieman erilainen. Sitä ei haluta Porschelta 4500 dollarin hintaan.

  Ovatko Porschet kalliita ylläpitää?

Sitä paitsi 986:een sopivan värisen kiintokaton löytäminen voi olla ongelma, koska 986 on melko vanha malli, ja niitä on vain muutama jäljellä internetissä. Eri värin ostaminen ja maalaaminen haluamallasi värillä saattaa maksaa reilusti yli tavanomaisen 4-5 000 dollarin lähtöhinnan.

Oli miten oli, Porsche OEM 986 -kovakatto on paras vaihtoehto 986:een. Se sopii täydellisesti, ja se on myös se kovakattopaneeli, joka kannattaa ostaa, jos haluat säilyttää mahdollisimman paljon arvoa 986:n tulevan jälleenmyyntiarvon kannalta.

Porsche 987 hardtop

Tehtaan hardtop-paneeli on saatavana myös 987/987.2 Boxster-sukupolveen. Ero 986-sukupolven Boxsterin kovakattopaneeliin on se, että 987-sukupolven paneeli maksaa huomattavasti vähemmän. Jos haluat kovakattopaneelin 987-malliin, saat sen 2,5-3,5 dollarilla.

987-mallin kovakattopaneeli on viimeistelty samalla tavalla kuin 986-mallin Boxsterin kovakattopaneeli. Ne on myös maalattu lähes kaikissa 987 Boxsterin suosituissa väreissä, jotta ne sopivat helpommin yhteen. Edellä mainittu värien yhteensopimattomuus on todellakin mahdollista, mutta on olemassa keinoja, joilla poikkeamaa voidaan pienentää merkittävästi.

Tehdas-Porschen kovakattopaneelin valitsemisen ilmeinen etu on se, että Porsche pyrkii tarjoamaan sinulle kaikki ne mukavuudet, joita voit odottaa Caymanilta. Tämä tarkoittaa sitä, että tämä kiintokatto on varustettu lämmitettävällä takalasilla, mustalla vuoratulla kattoverhoilulla, jossa on asianmukainen äänieristys, ja asennusprosessi on melko helppo eikä aikaa vievä.

Voisit aina valita joukon jälkimarkkinoiden kovakattopaneeleita, jotka saattavat olla joillekin helpommin hankittavissa, ja ne saattavat myös olla hieman halvempia. Näitä kannattaa kuitenkin välttää, jos et tunne 100-prosenttisesti kaikkia tiettyjen kovakattopaneelien yksityiskohtia.

  Porsche vs. Lexus: Luotettavuus

Porsche 981/718 kovakatto

987 Boxsterin jälkeen Porsche lakkasi tarjoamasta kovakattopaneelia kaikkiin tuleviin Boxster-sukupolviin. 987.2:n seuraaja oli vuoden 2013 981-sukupolvi, ja vaikka monet asiakkaat odottivat 981:een mahdollista hardtop-vaihtoehtoa, se ei koskaan toteutunut.

Sitä ei koskaan tullut, koska se ei sopinut Porschen strategiaan vuonna 2013, ja on melko ymmärrettävää, miksi Porsche ei koskaan tarjonnut sitä. Ensinnäkin kovakattopaneeli on kehitettävä, mikä maksaa rahaa ja aikaa. Ja miksi Porsche käyttäisi rahaa sen jälkeen, kun se on jo kehittänyt pehmeän katon ja coupen?

Lisäksi Porsche otti käyttöön tiukemman painonpudotusstrategian, ja kovakattoa varten tarvittavat lisäpultit olivat ensimmäisiä asioita, joista piti luopua. Kovakatto lisää yleensä 40-50 kiloa auton yläosaan, mikä nostaa auton painopistettä ja sotkee auton aerodynaamisia ja käsittelyprofiileja.

Sama juttu 718:n kanssa, eikä Porsche tarjonnut kovakattoa myöskään 718 Boxsteriin. Näihin Boxster-malleihin saattaisi olla mahdollista hankkia jälkimarkkinoilta kovakattopaneeli, mutta se ei ole suositeltavaa, koska kovakattoa varten ei ole pulttipisteitä, mikä tarkoittaa, että sinun pitäisi todennäköisesti porata autoosi.

UKK-osio

Mistä voin ostaa kovakattopaneelin 986/987 Boxsteriini?

Ota aina ensin yhteyttä jälleenmyyjään, jos olet kiinnostunut Boxsterisi tietyistä osista. Hinnat saattavat olla hieman paisuneet, mutta on aina hyvä tietää ero jälleenmyyjän hintojen ja erikoistuneiden varaosaliikkeiden hintojen välillä.

  Porsche vs. Mercedes: Luotettavuus

On kuitenkin olemassa muutama nettisivusto, kuten Suncoastparts.com ja design911.com, jotka molemmat ovat erikoistuneet enimmäkseen aitoihin/OEM Porsche -osiin. Täältä löydät kasan lisävarusteita 986/987:ään.

Mitä haittoja on kovakattoisessa avoautossa, joka ei ole tehdasvalmisteinen kovakattoinen?

Tämä on todella tärkeä kysymys, joka sinun kannattaa kysyä itseltäsi, kun päädyt ostamaan kovakattoa Boxsteriisi. Boxsteria ei koskaan suunniteltu kovakattoiseksi, ja kovakattopaneelit olivat jälkikäteen tehtyjä, ja niihin liittyy joitakin mainitsemisen arvoisia seurauksia.

Ensinnäkin monet omistajat valittavat kovakattopaneelista tulevista narisevista äänistä. Lisäksi jotkut omistajat ovat raportoineet jopa vesivuodoista. Kovakatto lisää myös tarpeetonta painoa ja heikentää auton dynaamisia ominaisuuksia.

Pitäisikö minun ostaa Cayman, jos haluan kovakattoisen Porsche Boxsterin?

Sinun pitäisi ehdottomasti ostaa, koska Boxsterin kovakattopaneeli ei ole sisäänvedettävä, eikä sitä voi säilyttää missään auton sisällä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos lähdet matkalle kovakatto paikallaan, pidät sen todennäköisesti päällä, koska sinulla ei ole paikkaa, johon voisit säilyttää sitä.

Jos kuitenkin valitset Caymanin, saat todennäköisesti paremman näköisen urheiluauton, joka on kevyempi ja todennäköisesti hauskempi ajaa kuin Boxster. Joko näin tai sitten hyväksyt sen tosiasian, että pehmeäkattoinen 981/718 Boxster on toistaiseksi ainoa vaihtoehtosi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z