Onko pysäköintiavustin sen arvoinen?

Pysäköintiavustin on järjestelmä, joka on yleisesti pakattu lukuisiin erilaisiin edistyksellisiin kuljettajan apujärjestelmiin, joiden tarkoituksena on tehdä pysäköinnistä paljon helpompaa ja sujuvampaa. Näiden järjestelmien tarpeellisuus riippuu pitkälti kuljettajasta ja autosta itsestään.

Jos olet suhteellisen kokematon kuljettaja tai sinulla ei vain ole riittävästi itseluottamusta monimutkaisten pysäköintimanööverien, kuten rinnakkaispysäköinnin, suorittamiseen, näistä järjestelmistä voi olla sinulle paljon hyötyä. Ehkä asut ruuhkaisissa kaupungeissa ja haluat vain ylimääräisen suojakerroksen.

Se voi johtua siitä, että autosi on erittäin suuri tai näkyvyyden puute rajoittaa sitä, tai et ole tarpeeksi itsevarma, nämä järjestelmät voivat hyödyttää sinua, jos käytät niitä oikein. Tästä huolimatta suurin osa asiakkaista, joiden autoihin on asennettu nämä järjestelmät, ei käytä niitä kovinkaan usein.

On siis täysin sinun päätettävissäsi, ovatko nämä järjestelmät harkitsemisen arvoisia, mutta sinun on kuitenkin muistettava, että olet aina itse syyllinen, riippumatta siitä, miten mahdollinen onnettomuus tapahtuu. Jos päätät käyttää näitä järjestelmiä, varmista, että pidät silmällä pysäköinnin aikana aina.

Miten pysäköintiavustin toimii?

Nämä järjestelmät koostuvat yleensä tutkista, pysäköintiantureista ja kameroista. Näitä järjestelmiä on eri tasoisia, yksinkertaisimmista, jotka auttavat sinua vain ohjauksen avulla, ja edistyneimmistä, jotka onnistuvat pysäköimään auton täysin ilman kuljettajan panosta.

Kun otat pysäköintiavustimen käyttöön, auto alkaa aktiivisesti etsiä lähellä olevia pysäköintipaikkoja. Järjestelmä skannaa käytettävissä olevan tilan ja kehottaa sinua pysäköimään, jos järjestelmä katsoo paikan sopivaksi. Kun olet löytänyt paikan, aseta auto sopivaan linjaan ja kytke järjestelmä päälle.

  Mikä on rumin auto?

Tässä vaiheessa sinun tehtävänäsi on joko vaihtaa pysäköinti eteen- ja taaksepäin tai vain pitää painiketta painettuna. Muista noudattaa kaikkia ohjeita tarkoituksenmukaisesti ja ole aina tietoinen ympäristöstäsi. Sinun on erityisesti oltava tietoinen kaikesta liikkuvasta liikenteestä ja lähellä olevista jalankulkijoista.

Auto kertoo sinulle, milloin sinun on tehtävä jotain, ja ennen kuin hyväksyt sen, varmista, että se on todellakin turvallista. Tämä prosessi kestää yleensä hieman vähemmän kuin se muuten kestäisi ilman näitä järjestelmiä käytössä. Kun olet pysäköinyt auton, järjestelmä kytkeytyy pois päältä ja voit poistua autosta.

Pysäköintiavustimen luotettavuus

Luotettavuuden osalta nämä järjestelmät ovat todellakin käyttökelpoisia, ja tämä on todistettu AAA UK:n tekemässä laajassa tutkimuksessa. Tutkimuksessa todettiin, että pysäköintiavustin vähentää pyörän kaatumismahdollisuutta jopa 81 prosenttia, mikä on varmasti vaikuttavaa.

Tutkimuksessa todettiin myös, että näiden järjestelmien avulla auton pysäköintiin kuluva aika lyhenee jopa 11 prosenttia ja että nämä järjestelmät parantavat myös huomattavasti pysäköinnin tehokkuutta ja manööverien määrää.

Nämä järjestelmät eivät kuitenkaan ole täydellisiä, ja vaikka ne vähentävätkin huomattavasti pyörän kaatumisen mahdollisuutta, ne lisäävät pyörän kaatumisen mahdollisuutta pysäköintipaikalta poistuttaessa, koska järjestelmät pysäköivät joskus aivan liian lähelle reunakiveä.

Vaikka nämä järjestelmät olisivat kuinka luotettavia, ne eivät voi koskaan olla täydellisiä. On siis ehdottoman tärkeää, että pidät aina tuntevaa silmää prosessissa ja varmistat, että kaikki turvallisuusstandardit täyttyvät. Sillä jos jotain tapahtuu, se on laillisesti sinun vikasi eikä järjestelmän vika.

  Pitäisikö minun ostaa sähköauto nyt vai odottaa

Auto ja kyseinen järjestelmä

Jos kuljettaja jätetään pois yhtälöstä, auto itsessään on ainoa objektiivinen näkökulma pysäköintiavustimen tarpeellisuuteen. Jotkin autot, kuten esimerkiksi Nissan Micra, ovat pieniä, niistä on uskomattoman helppo nähdä ulos, ja niiden kääntösäde on myös enemmän kuin sopiva.

Toiset taas, kuten 7-paikkainen katumaasturi, urheiluauto tai pitkävartinen Mercedes Benz S-luokka, ovat huomattavasti suurempia ja siten paljon vaikeampia nähdä ulos. Joissakin urheiluautoissa on takatuulilasissa omat säleet, jotka estävät täysin näkyvyyden taakse.

Nämä järjestelmät ovat paljon järkevämpiä tällaisissa ajoneuvoissa, koska ne kompensoivat pysäköinnin helpottamiseksi tarvittavien yleisten ainesosien puutetta, varsinkin kun otetaan huomioon joidenkin näiden autojen arvo. Jos et ole kokenut autonkuljettaja, pitkä akseliväli S-luokka tuntuu tiellä kuin lentotukialus.
Mutta myös itse järjestelmä on iso osa yhtälöä, sillä sen kehittyneisyydessä on eri tasoja. Äskettäin julkaistu Mercedes S-Class voi itsenäisesti lähestyä parkkipaikkaa, poistua siitä ja saapua määrätylle jättöpaikalle, kun taas yksinkertaisemmat järjestelmät voivat ohjata vain silloin, kun katsot sen olevan riittävän turvallista.

UKK-osio

Ovatko pysäköintiavustinjärjestelmät vakiona?

Useimmiten nämä järjestelmät ovat osa kalliiden kuljettajan apujärjestelmien lisävarustelistoja. Vaikka jotkut valmistajat saattavat tarjota jopa perustasoja vakiona, niitä ei käytetä kovin usein.

Jos haluat huipputason pysäköintiavustinominaisuuden, laskun lisäys on vähintään 500 dollaria, ja joskus nämä paketit voivat maksaa useita tuhansia dollareita.

  Mikä on halvin sähköauto?

Kuinka usein ihmiset käyttävät pysäköintiavustinta?

Ei niin usein kuin luulisi. Näillä järjestelmillä varustettujen myytyjen autojen määrä viittaisi siihen, että ihmiset käyttävät näitä järjestelmiä usein, mutta näin ei yksinkertaisesti ole. Syy siihen, miksi monet uudemmat autot ostetaan pysäköintiavustinjärjestelmällä varustettuna, on se, että pysäköintiavustin on ostettava, jotta saa käyttöönsä hyödyllisempiä ominaisuuksia, kuten 360-kameran.

Useimmissa tapauksissa ihmiset pysäköivät vain itse, eikä ylimääräisiä pysäköintiavustinjärjestelmiä tarvita. Lisäksi rinnakkaispysäköinti ei ole kovin yleistä, koska monet ihmiset eivät asu kaupungissa.

Onko pysäköintiavustin turvallinen?

Sen pitäisi olla, mutta sitä ei voi sanoa varmasti. Joskus nämä järjestelmät tulkitsevat todellisuutta väärin, mikä voi johtaa vakaviin loukkaantumisiin ja vahingonkorvausvaatimuksiin. Jos haluat maksimoida turvallisuustasot, sinun on aina pidettävä silmällä, mitä järjestelmä tekee, ja painettava jarruja, jos jokin menee pieleen.

Näitä järjestelmiä kuvataan usein järjestelminä, jotka helpottavat jokapäiväistä työmatkaliikennettä, mutta näin ei kuitenkaan ole, sillä tarkkaavaisuutesi tason pitäisi olla huomattavasti korkeampi, kun käytät näitä järjestelmiä. Älä koskaan luota siihen, että jokin apujärjestelmä korvaa sinut, ja turvallisuustaso on huomattavasti korkeampi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z