Onko Renault Espace hyvä auto?

renault espace 2023

Suurten monikäyttöautojen (MPV) maailmassa Renault Espace on varmasti houkutteleva vaihtoehto. Se on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa, ja se on aina ollut myös melko suosittu auto. Se tarjoaa paljon tilaa, melko hienostuneet moottorit, älykkään muotoilun ja paljon turvavarusteita, jotka pitävät sinut ja perheesi turvassa. Onko Renault Espace siis hyvä auto?

Renault Espace voi olla hyvä auto, jos se sopii siihen, mitä haluat autolta, ja jos et valitse paljon ajettua vanhempaa mallia, joka on elinaikanaan nähnyt melkoisen määrän väärinkäytöksiä ja huollon puutetta. Kaikki moottorivaihtoehdot ovat kohtuullisia, mikä tarkoittaa, että niissä asetetaan etusijalle tehokkuus, alhaiset käyttökustannukset ja kohtuulliset tehot.

Muotoilu on suhteellisen fiksu, sillä Espace näyttää perinteisen tila-auton, sedanin ja katumaasturin sekoitukselta, mikä tekee siitä kauttaaltaan melko futuristisen. Myös sisätilat näyttävät melko modernilta, mutta eivät ole luksusautojen tasolla. Ajokokemus on melko leppoisa ja rauhallinen, juuri sitä, mitä tällaiselta autolta halutaankin.

Luotettavuuden kannalta Espacessa on omat ongelmansa, mutta se kestää hyvin, jos siitä huolehtii kunnolla. Käytännöllisyys on todella hyvä, sillä Espaceen mahtuu seitsemän ihmistä kerrallaan, mutta siinä on vähemmän tilaa kuin vastaavassa täysikokoisessa seitsenpaikkaisessa katumaasturissa.

Voimansiirto

Uusin Renault Espace -malli on saatavana kahdella eri moottorilla, yhdellä bensiinimoottorilla ja yhdellä dieselmoottorilla. Bensiinivaihtoehto on 1,8-litrainen 4-sylinterinen rivimoottori turbomoottori, joka tuottaa 225 hevosvoimaa ja on varustettu 7-vaihteisella DCT-vaihteistolla. Dieselvaihtoehto on tilavuudeltaan 2,0 litraa, ja se on myös 4-sylinterinen turboahdettu moottori, jonka teho on 190 hv.

  Onko olemassa 7-paikkainen Renault?

Dieselmoottori on yhdistetty 6-vaihteiseen DCT-vaihteistoon. Molemmat mallit vetävät vain etupyöriä ja ovat melko hiljaisia. Hyötysuhteen osalta voit odottaa saavasi bensiinimoottorilla noin 31MPG yhdistetyn kulutuslukeman, kun taas dieselvaihtoehto tuottaa noin 36MPG.

Faceliftia edeltävässä mallissa on myös pienempi 1,7 litran 4-sylinterinen 200 hv:n moottori, josta on luovuttu faceliftin jälkeisessä mallissa. Faceliftia edeltävässä mallissa oli myös 1,6 litran dieselmoottori, jossa oli 130-160 hv, mutta siitä on myös luovuttu uusimmassa mallissa päästömääräysten vuoksi.

Muotoilu ja ajokokemus

Renault Espace näyttää melko futuristiselta ja on yksi mielenkiintoisemman näköisistä tila-autoista. Suuri Renault-merkki hallitsee etupäätä, mutta tyylikkäät LED-valot ja hyvännäköiset vanteet tekevät siitä melko premium-luokan näköisen. Sisätilat ovat myös todella ilmavat valtavan panoraamakaton, kirkkaanväristen verhoilujen ja ohuiden istuinten ansiosta, jotka saavat sen näyttämään todella modernilta ja fiksulta.

Ajokokemus vastaa sitä, mitä tila-autolta voi odottaa, mikä tarkoittaa, että Espace kulkee viileästi ja rauhallisesti. Se ei yritä olla dynaaminen, eikä se yritä olla mitään muuta kuin mukava perheauto.

Luotettavuus ja yleiset ongelmat

Espacen ensimmäisissä sukupolvissa on ollut vuosien varrella melkoinen määrä ongelmia, mutta koska Renault on onnistunut parantamaan luotettavuuttaan viime vuosikymmenen aikana, uusin malli on paljon parempi. Siitä huolimatta se kärsii muutamista merkittävistä ongelmista, jotka aiomme mainita nyt.

  Onko Renault Kadjar hyvä auto?

Yleisimpiä Renault Espacen ongelmia ovat vialliset elektroniikkalaitteet, kuten ilmastointi, lämmitin tai kojelaudan nopeusmittari. EGR-venttiilin tiedetään epäonnistuvan ja aiheuttavan öljynkulutusta, kun taas itse öljyn tiedetään vuotavan öljypohjan tiivisteestä.

Hinnoittelu ja käytännöllisyys

Voit odottaa maksavasi 50 000-60 000 euroa upouudesta Espacesta, kun taas 2. käden malleissa hinta laski merkittävästi viiden vuoden käytön jälkeen, jolloin käytettyjen mallien hinta on noin 30 000 euroa useimmissa suhteellisen vähän käytetyissä malleissa. Kaiken kaikkiaan Espace on melko kallis säästötason autoksi, mutta se on hintansa arvoinen.

Käytännöllisyys on erinomainen, sillä Espaceen mahtuu jopa seitsemän henkilöä, mutta takimmaisella kolmannella rivillä istuvat saattavat tuntea olonsa hieman epämukavaksi matalan katon vuoksi. Tavaratila on erinomainen, sisään- ja ulospääsy on todella helppoa ja näkyvyys on auton kokoon nähden hyvä.

UKK-osio

Kuinka turvallinen Renault Espace on?

Renault Espace nauttii odotetusti erinomaisesta 5 tähden turvallisuusluokituksesta 5:stä. Se tarjoaa alan johtavat lastensuojelutulokset, mikä on odotettavissa, koska Espace on kuitenkin perheen tila-auto. Turvallisuusassistentti-ominaisuudet ovat myös melko kunnolliset, sillä Espace tarjoaa lähes kaiken, mitä nykyaikaisesta autosta voi saada, lukuun ottamatta aivan uusimpia ja huippuluokan varusteita.

Kaiken kaikkiaan, jos turvallisuus on suuri huolenaihe, sinun ei tarvitse olla huolissasi Espacesta, sillä se on suuri ja todella turvallinen auto kaikille sisällä oleville. On tosin mainittava, että sen jalankulkijoiden turvallisuustulokset voisivat olla paremmat, mutta ne eivät ole yhtä tärkeitä kuin aikuisten ja lasten turvallisuus, jotka molemmat ovat kautta linjan hyviä.

  Yleiset ongelmat Renault Espace -mallissa

Mitkä autot kilpailevat Renault Espacen kanssa?

Renault Espace kilpailee Volkswagen Tiguan Allspacen kanssa, joka nojaa enemmän SUV-segmenttiin, Peugeot 5008:n kanssa, joka on suora kilpailija, Nissan X-Trailin kanssa, joka on täysimittainen SUV, ja Mitsubishi Outlanderin kanssa, joka on myös täysimittainen SUV.

Näin ollen voimme nähdä, että kaksi todellista kilpailijaa ovat Espace ja Peugeot 5008, koska molemmilla on samanlainen muotokieli.

Lopettaako Renault Espacen tuotannon?

Renault kertoi juuri, että Espacen tuotanto loppuu maaliskuussa 2023, koska se korvataan lopulta Espacen seuraajalla, joka on täysimittainen katumaasturi. Voimme myös odottaa, että seuraavan sukupolven Espacessa on runsaasti hybridimoottoreita, jotka tekevät Espacesta paljon tehokkaamman ja suositumman nykyaikaisten ostajien keskuudessa.

Kaiken kaikkiaan tämä Espace-versio oli todella hyvä, mutta siitä puuttuvat sähkö- ja hybridivoimanlähteet. Jos tähän yhdistetään se, että tila-autot ovat hiljalleen menossa pois muodista ja nykyinen Espace on poistunut käytöstä jonkin aikaa, on järkevää lopettaa se.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z