Renault Laguna on suuri perhesedan, joka tuli markkinoille ensimmäisen kerran vuonna 1994 ja jonka valmistus lopetettiin vuoden 2016 alussa. Renault Laguna on yksi mielenkiintoisimmista Renaultin nykyautoista, sillä se yritti tehdä Renaultista hieman mielenkiintoisemman, varsinkin kun otetaan huomioon, että Laguna on saatavana 2-ovisena coupe-kokoonpanona. Onko Renault Laguna siis hyvä auto?
No, Renault Laguna ei pärjää edes vuoden 2020 jälkeisille autoille, mutta omassa luokassaan se on itse asiassa yllättävän hyvä auto. Ensinnäkin siinä on paljon valinnanvaraa moottorin, korimallin ja varustetason suhteen. Se on kokoonsa nähden suhteellisen käytännöllinen ja samalla taloudellinen ja huomattavan halpa ostaa.
Tästä huolimatta Lagunan huippuesimerkin ostaminen vaatii yllättävän suuren summan rahaa, sillä paljon ajettuja esimerkkejä voi saada jo muutamalla tuhannella eurolla. Ajokokemus tuntuu olevan viihdyttävämpi coupe-mallissa, jossa on varsinkin Renault’ksi wow-tekijä.
Luotettavuus voi olla enemmän kuin hyvä, jos valitset hyväkuntoisen yksilön. Kaiken kaikkiaan Renault Laguna on todellakin hyvä auto, koska se pystyy yhä kattamaan kaikki perusasiat, vaikka sen lanseerauksesta on kulunut jo 30 vuotta.
Voimansiirto
Jotta tämä artikkeli pysyisi hallittavana, käsittelemme vain vuoden 2007 jälkeen valmistettuja Renault Laguna -malleja. Tässä valtakunnassa voit valita 8-10 bensiinimoottorin ja yli 20 erilaisen dieselvaihtoehdon välillä. Alkutason 1,6 litran nelisylinteriset bensiinimoottorit tuottavat 111 hevosvoimaa, kun taas 2,0 litran nelisylinteriset moottorit kykenevät 140-210 hevosvoimaan.
Yllättyisit, jos tietäisit, että Laguna Coupe on saatavana jopa 3,0 litran 6-sylinterisellä dieselillä, jossa on 240 hv ja joka on kaikkien huippumoottori.
Useimmat näistä ovat etuvetoisia manuaalimalleja, mutta jotkut, kuten edellä mainittu 3.0L coupe, tulevat tehtaalta automaatilla, mutta ovat myös etuvetoisia. Parhaat odotettavissa olevat MPG-lukemat ovat yli 50MPG dieselmuunnoksissa ja yli 30MPG bensiinivaihtoehdoissa.
Muotoilu ja ajokokemus
Ulkosuunnittelun osalta Renault Laguna ei todellakaan ole auto, jota kannattaisi himoita. Uusimmat coupe-mallit saa kuitenkin todella hyvännäköisinä väriyhdistelminä, joissa on siistejä korostusvärejä ja todella hyvännäköiset vanteet. Sisätilat näyttävät valitettavasti melko vanhentuneilta, mutta se on odotettavissa näin vanhalta autolta.
Ajokokemus on suurin piirtein sama kuin muotoilun kanssa, sillä tavallinen Laguna sedan ajaa kuin mikä tahansa tavallinen sedan, mutta Coupe-mallit lisäävät hieman liekkiä sekaan ja tuntuvat siten hieman eloisammilta ja viihdyttävämmiltä.
Luotettavuus ja yleiset ongelmat
Luotettavuus ei todellakaan ollut Renaultin vahvuus 2010-luvun alussa, mutta he onnistuivat parantamaan Lagunaa tuotantosyklinsä loppupuolella. Tämä tarkoittaa, että voit nauttia suhteellisen ongelmattomasta kokemuksesta, jos valitset kevyesti käytetyn, vähän ajetun yksilön.
Yleisimmät Renault Lagunan ongelmat liittyvät jousituksen holkkeihin ja iskunvaimentimiin, erilaisiin sähköongelmiin, ilmastointilaitteen ongelmiin, moottoriongelmiin sekä vaihteiston kytkimen ja koko järjestelmän melko nykivään ja karheaan toimintaan.
Hinnoittelu ja käytännöllisyys
Kuten alussa mainittiin, Renault Laguna ei suinkaan ole kallis auto, mutta se ei myöskään ole kaikkein halvin auto. Jos haluat BOGO-standardimallin, jossa on paljon kilometrejä, et maksa paljon, suhteellisesti katsottuna tietenkään. Jos kuitenkin haluat vähän ajetun, hyvin varustellun uudemman Coupe-mallin, maksat tuplasti enemmän.
Käytännöllisyys on samaa luokkaa kuin useimmissa muissa segmentin autoissa, mikä tarkoittaa, että Lagunaan mahtuu helposti neljä aikuista. Totuus on, että nämä autot riittävät enemmän kuin hyvin niille, jotka eivät usein kuskaile suuria aikuisia. Näkyvyys on melko hyvä, ja autoon sisään ja ulos pääseminen on myös todella hyvä.
UKK-osio
Onko Renault Laguna luksusauto?
Renault Laguna ei ole tyypillinen Renault, sillä merkki halusi tehdä omannäköisempää autoa, joka voisi jopa kilpailla joidenkin premium-merkkien kanssa. He onnistuivat kyllä röyhistelemään muutamia höyheniä, mutta Laguna ei todellakaan ole missään nimessä luksusauto, ja sen ikä on osoittanut, että erot ovat melko suuria.
Vaikka 3,0 litran 6-sylinterinen diesel 240 hv:n teholla, coupe-muotoilu, matalaprofiiliset vanteet ja metallivärit viittaavat siihen, että Laguna Coupe voi kilpailla Audi A5:n tai BMW F36:n kanssa, mutta vain paperilla, sillä nämä kaksi saksalaista coupea ovat täysin erilainen tarina.
Tekeekö Renault yhä sedaneita?
Muutama vuosi sitten Renaultilla oli mallistossaan kunnon määrä sedaneja, joihin kuuluivat suurin Renault Talisman, Renault Laguna ja Renault Megane sedan. Talisman sai kuitenkin potkut jo muutaman vuoden markkinoilla olon jälkeen, kun taas Laguna poistui markkinoilta paljon aikaisemmin.
Ainoa sedan, jonka voi ostaa Renaultin merkillä, on Renault Megane sedan, joka on saatavilla vain muutamilla markkinoilla maailmanlaajuisesti, mikä tarkoittaa, että myös Megane sedan todennäköisesti hylätään tulevina vuosina, kun Renaultista tulee kokonaan sedaneita käyttämätön merkki.
Onko tulossa suorituskykyinen Renault Laguna?
Renault Laguna GT on 2-ovinen coupe-versio tavallisesta Renault Laguna sedanista, ja se kuroo umpeen kuilun tavallisen edullisen Renaultin neliovisen sedanin ja tyylikkäämmän 2-ovisen suorituskykyisen matkailuauton välillä. GT:n saa 2,0 litran 4-sylinterisen bensiinimoottorin 205 hv:llä, mutta se oli saatavana myös 3,0 litran V6-dieselmoottorilla, jossa oli 240 hv.
Tämä on tehokkain koskaan julkaistu Laguna-malli, varsinkin kun otetaan huomioon, että se työntää 450Nm vääntöä eli 332lb-ft vääntöä, joka on enemmän kuin vuoden 2005 Audi S5, Ford GT F40, Hertz 2006 V8 Mustang ja enemmän kuin twin-turbo 3.0L Supra vuodelta 1993.