Renault Master on ollut markkinoilla jo useita vuosia, ja se on ajan myötä kokenut useita päivityksiä ja parannuksia. Tässä artikkelissa tarkastelemme Renault Masteria lähemmin ja keskustelemme sen ominaisuuksista, suorituskyvystä, luotettavuudesta ja kokonaisarvosta, jotta voit päättää, onko se oikea pakettiauto tarpeisiisi. Onko Renault Master siis hyvä auto?
Kyllä, Renault Master on todella hyvä iso pakettiauto, koska se tarjoaa melko paljon etuja verrattuna joihinkin kilpailijoihinsa, mutta siitä ei puutu kaikkea olennaista. Yksi Renault Masterin vahvuuksista on sen moottorivalikoima. Pakettiauto on saatavana sekä diesel- että sähkömoottorilla, mikä sekään ei ole kovin yleistä tässä segmentissä.
Muotoilultaan Renault Master on tyylikäs ja moderni, ja sen korkea katto ja suuri tavaratila tarjoavat runsaasti tilaa tavaroiden tai matkustajien kuljettamiseen. Luotettavuus on aina tärkeä näkökohta uutta ajoneuvoa hankittaessa, ja Renault Masterin saavutukset tällä alalla ovat vaihtelevia.
Kaiken kaikkiaan Renault Masterin puolesta puhuvat monet seikat, mutta aiomme nyt syventyä kaikkiin yksityiskohtiin, joiden pitäisi antaa sinulle laajempi käsitys kaikesta siitä, mitä Renault Master on.
Voimansiirto
Kuten johdannossa mainittiin, nykyinen Renault Master on saatavana dieselmoottoreilla ja myös sähköisellä voimansiirrolla. Dieselmoottorit ovat kooltaan 2,3 litran ja 2,5 litran väliltä ja ne tuottavat 130-180 hevosvoimaa mallista riippuen. Nämä yhdistetään joko 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon tai 7-vaihteiseen automaattiin, jos olet valmis maksamaan siitä.
Sähköinen versio, Renault Master Z.E., saa virtansa 33 kWh:n litiumioniakusta, ja sen toimintasäde on jopa 120 km yhdellä latauksella. Tämä toimintasäde on ihanteellinen kaupunkiajoon, joten Renault Master Z.E. on suosittu valinta yrityksille ja yksityishenkilöille, jotka haluavat ympäristöystävällisen ja tehokkaan pakettiauton kaupunkikuljetuksiin tai lyhyille matkoille.
Vuonna 2022 Renault toi markkinoille myös 52 kWh:n Master-mallin, jonka toimintasäde täydellä latauksella on jopa 204 kilometriä, mikä on paljon parempi kuin alkuperäisen 33 kWh:n Z.E. -mallin. Masterin saa mallista riippuen joko FWD- tai RWD-akselilla. Kaikki nämä ovat huomattavan tehokkaita, eikä siitä osastosta ole huonoa sanottavaa.
Muotoilu ja ajaminen
Renault Masterin muotoilu on tyylikäs ja moderni, ja sen korkea katto ja tilava tavaratila tarjoavat runsaasti tilaa tavaroiden tai matkustajien kuljettamiseen. Pakettiauton ulkopinnalle on ominaista erottuva etusäleikkö, jota reunustavat suuret ajovalot ja näkyvä Renault-logo. Aerodynaaminen muotoilu auttaa parantamaan polttoainetehokkuutta ja vähentämään tuulen melua ajon aikana.
Renault Masteria on saatavana useina eri kokoina ja kokoonpanoina, mukaan lukien pakettiautot, minibussit ja alustaohjaamot, joten voit valita tarpeisiisi parhaiten sopivan pakettiauton. Master ajaa erityisen tavanomaisesti, mikä on pakettiautolta odotettavissa. On kuitenkin mainittava, että se ei ole yhtä eristetty kuin jotkut tämän segmentin korkealuokkaisemmat vaihtoehdot.
Luotettavuus ja yleiset ongelmat
Luotettavuuden suhteen Renault Master näyttää pärjäävän melko hyvin, mutta ei mitään kehuttavaa kotiinpäin. Sanotaan, että Masterin kolmas (uusin) sukupolvi on paljon parempi kuin kaikki aiemmat, mutta myös se ei ole täydellinen. On joitakin erityispiirteitä, joihin sinun pitäisi kiinnittää huomiota, jos haluat säilyttää erinomaisen luotettavuuden.
Näitä ovat esimerkiksi ongelmat sähköjärjestelmissä (akku, generaattori, autossa olevat lisävarusteet), ongelmat vaihteistossa ja kytkimessä, ongelmat auton jousitusjärjestelmässä, ongelmat polttoaineen jakelujärjestelmässä ja mahdolliset ongelmat jarruissa.
Lisätietoja Renault Master -ongelmista.
Käytännöllisyys ja hinnoittelu
Renault Master on käytännöllinen valinta niille, jotka joutuvat kuljettamaan tavaroita tai ihmisiä. Tilavan kuormatilan ja monipuolisten kokoonpanojensa ansiosta pakettiauto soveltuu monenlaisiin käyttötarkoituksiin, kuten rakennustöihin, jakelupalveluihin ja lentokenttäkuljetuksiin.
Renault Master on myös kilpailukykyinen hinta verrattuna muihin luokkansa pakettiautoihin, joten se on edullinen vaihtoehto pienellä budjetilla eläville, erityisesti käytettyjen autojen markkinoilla, joilla Masterin arvo laskee melko nopeasti.
UKK-osio
Mitkä pakettiautot kilpailevat Renault Masterin kanssa?
Renault Master -pakettiauton tärkeimpiä kilpailijoita ovat Ford Transit, joka on yksi suurten pakettiautojen segmentin suosituimmista pakettiautoista, joka tunnetaan kestävyydestään ja monipuolisuudestaan. Mercedes-Benz Sprinter on ensiluokkainen iso pakettiauto, joka tunnetaan kestävyydestään, kehittyneistä turvallisuusominaisuuksistaan ja mukavasta ajettavuudestaan, mikä tekee siitä askeleen Renaultin yläpuolella.
VW Crafter on jossain Sprinterin ja Masterin välissä sekä hinnan että mukavuuden suhteen. Kaksi yhtä edullista vaihtoehtoa ovat Iveco Daily ja Fiat Ducato, jotka ovat lähes kaikilla osa-alueilla Masterin kaltaisia.
Tuleeko Renaultilta uusi Master?
Vaikka mitään virallista tietoa ei olekaan, on todennäköistä, että yhtiö jatkaa päivityksiä ja parannuksia pakettiautoon myös tulevaisuudessa pitääkseen sen kilpailukykyisenä suurten pakettiautojen markkinoilla. Viimeisin päivitys tapahtui vuosina 2019/2020.
Joitakin tärkeimpiä muutoksia olivat uusi etupään muotoilu, päivitetyt moottorivaihtoehdot, joissa on parannettu polttoainetehokkuutta, ja kehittyneet turvallisuusominaisuudet, kuten kaistalta poistumisen varoitus ja automaattinen hätäjarrutus. Renault toi markkinoille myös suuremman 52 kWh:n akkumallin, joka on todellakin tervetullut lisäys.
Onko sähköinen Renault Master hyvä?
Sähköinen 52 kWh:n Renault Master on loistava vaihtoehto niille, jotka etsivät isoa pakettiautoa, joka on ympäristöystävällinen ja tehokas. Sen toimintasäde on jopa 127 kilometriä yhdellä latauksella, joten se on ihanteellinen paikallisiin toimituksiin tai lyhyisiin työmatkoihin. Pakettiauton sähkömoottori kiihtyy tasaisesti ja äänettömästi, joten sitä on miellyttävä ajaa.
Yksi sähkökäyttöisen Renault Masterin mahdollinen haittapuoli on sen korkeampi hinta verrattuna perinteisiin dieselkäyttöisiin pakettiautoihin. Kustannukset voidaan kuitenkin korvata alhaisemmilla käyttökustannuksilla ja pienemmillä päästöillä, mikä tekee siitä älykkään pitkän aikavälin investoinnin ympäristötietoisille yrityksille.