Renault Modus on kompakti monikäyttöauto, joka esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 2004 ja jonka tuotanto lopetettiin vuoden 2012 lopussa. Suhteellisen lyhyen myyntiaikansa aikana Modus osoittautui melko suosituksi perheautoksi, mutta onko Renault Modus hyvä auto?
Siihen nähden, mitä se on ja mitä se maksaa nykyään, Renault Modus on todellakin todella hyvä auto. Se ei yritä olla ylenpalttinen, urheilullinen tai ylellinen, vaan se hoitaa kaikki perusasiat todella hyvin. Se tarjoaa mukavan valikoiman bensiini- ja dieselmoottoreita, suhteellisen nykyaikaisen muotoilun sisältä ja ulkoa sekä turvallisen ja rauhallisen ajokokemuksen.
Moduksen luotettavuus voi olla hyvä, jos siitä pidetään kunnolla huolta ja jos hankit vain suhteellisen vähän ajetun käytetyn yksilön. On joitakin yleisiä ongelmia, joista meidän pitäisi keskustella, joten pysy mukana ja ota selvää niistä.
Hinnoittelu on todella houkutteleva, sillä Modus menetti suurimman osan arvostaan vuosien varrella ja menettää edelleen nopeasti arvoaan. Käytännöllisyys on kokoonsa nähden erinomainen, sillä Modus kuljettaa helposti neljä aikuista ja siinä on paljon tilaa jaloille ja päähän. Tavaratila on myös todella suuri, ja näkyvyys sekä autoon nouseminen ja sieltä poistuminen ovat myös todella hyvät.
Voimansiirto
Kuten johdannossa mainittiin, Modusissa on melko monta voimansiirtovaihtoehtoa. Ne alkavat pienemmästä 1,2-litraisesta 4-sylinterisestä imumoottorista, jossa on joko 65 hv, 75 hv tai 101 hv. Voit valita myös 1,4 litran 4-sylinterisen moottorin, jossa on 98 hv, tai suurimman 1,6 litran 4-sylinterisen moottorin, jossa on 112 hv.
Dieselmoottorit perustuvat kaikki samaan 1,5 litran 4-sylinteriseen lohkoon kolmella eri viritysvaiheella: 65 hv, 82 hv tai 106 hv. Kaikki Modus-mallit ovat yksinomaan etuvetoisia. Vaihteiston osalta lähtötason mallit saavat vakiovarusteena 5-vaihteisen manuaalivaihteiston, kun taas korkeamman hintaluokan malleihin on saatavana myös 5-vaihteinen automaatti.
Bensiinimoottoreiden hyötysuhde on jopa 35MPG ja tehokkaimpien dieselversioiden jopa 50MPG. Kaiken kaikkiaan Modus on melko tehokas auto, jossa on kohtuullisen hienostuneet moottorit, jotka riittävät useimmille enemmän kuin hyvin.
Muotoilu ja ajokokemus
Muotoilun osalta voi helposti sanoa, että Renault Modus ei käännä katseita lähiaikoina, erityisesti sisäpuolella, jossa se näyttää tylsältä ja melko vanhentuneelta. Hyvä puoli on se, että sisätiloissa on valittavana joitakin melko omituisen näköisiä värejä ja että yleiset materiaalit voivat tuntua todella hyviltä, jos valitset korkeamman hintaluokan mallin.
Ajokokemus on niin tavanomainen kuin vain voi olla, sillä Modus on vain pieni monikäyttöauto, ei urheiluauto eikä luksusauto. Tämä tarkoittaa sitä, että se nojaa paljon mutkiin ja että sitä ei mielellään ajeta kovaa. Jos haluat viileän perheauton, Modus on riittävän hyvä, mitään sen kummempaa ei tule tapahtumaan.
Luotettavuus ja yleiset ongelmat
Luotettavuus on Modusin kohdalla ristiriitainen asia, sillä on vaikea sanoa, kuinka luotettava se on luonnostaan. Voimme sanoa, että hyvin hoidetuilla malleilla on taipumus pärjätä hyvin, kun taas hieman väärinkäytetyillä malleilla on taipumus rikkoutua paljon aikaisemmin. Jos valitset huolletun mallin, jolla on kunnollinen huoltohistoria, olet varmasti tyytyväinen Modusiin.
Modusin yleisimpiä ongelmia ovat veden pääsy, sähköongelmat, moottorin ongelmat, vaihteiston ongelmat sekä mahdolliset korin ja varusteiden ongelmat.
Hinnoittelu ja käytännöllisyys
Hintatasoltaan Renault Modus on nykyään melko halpa auto, mikä tarkoittaa, että sellaisen saa jo muutamalla tuhannella eurolla. Jos kuitenkin haluat sellaisen, joka on asianmukaisesti huollettu ja jossa ei ole liikaa kilometrejä kellossa, joudut helposti maksamaan kaksinkertaisen summan, mikä on odotettavissa.
Käytännöllisyys on auton kokoon ja segmenttiin nähden erinomaista, sillä Modusiin mahtuu helposti neljä aikuista, tavaratila on suuri ja näkyvyys kaikkialle on erinomainen. Modusiin on todella helppo nousta sisään ja ulos, ja siinä on tehtaalta lähtien paljon perheystävällisiä ominaisuuksia.
UKK-osio
Kuinka turvallinen Renault Modus on?
Modus on suunniteltu turvallisuutta ajatellen, ja siinä on muun muassa useita turvatyynyjä, lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Tarkat turvallisuusominaisuudet ja -luokitukset voivat kuitenkin vaihdella Modusin vuosi- ja mallikohtaisesti.
Törmäystestien osalta Renault Modus sai Euro NCAP:n testeissä neljä tähteä viidestä aikuisten matkustajien suojauksen osalta ja kolme tähteä lasten matkustajien suojauksen osalta. Näitä arvosanoja pidetään hyvinä tämän kokoluokan autolle.
Pitäisikö minun ostaa Renault Modus?
Jos olet kiinnostunut edullisesta, tilavasta, suhteellisen turvallisesta ja helppokäyttöisestä kompaktista monikäyttöautosta, Renault Modus on hyvä valinta. Siinä ei ehkä ole yhtä paljon tilaa kuin isommassa Renault Espace -vastineessaan, mutta tuskin tunnet olosi ahtaaksi Modusissa, sillä Renault on yrittänyt parhaansa mukaan maksimoida tilan sen melko pienessä tilassa.
Toisaalta, jos olet tottunut ajamaan luksusautoilla ja täysikokoisilla autoilla, Renault Modus ei tunnu samalta kuin kumpikaan. Parasta olisi siis etsiä sellainen ja koeajaa se ennen kuin päätät, sillä et voi koskaan tietää, pidätkö autosta vai et, ennen kuin astut rattiin.
Aikooko Renault palauttaa Modusin markkinoille?
Renault ei ole sen lakkauttamisen jälkeen antanut mitään virallisia lausuntoja Modus-tuotemerkistä ja siitä, tuleeko se koskaan palaamaan. Voimme helposti päätellä, että Modus-nimi ei ole kovinkaan suosittu Renault-mallien maailmassa, minkä vuoksi on vaikea uskoa, että kompakti MPV Modus palaa koskaan takaisin.
Toisaalta Renaultin tiedetään palauttavan joitakin vanhempia tuotenimensä takaisin, mutta jos näin joskus tapahtuu, kyseessä on todennäköisesti crossover tai pieni katumaasturi.