Renault Symbol, joka tunnetaan joillakin markkinoilla myös nimellä Thalia tai Clio, on pienikokoinen economy-tason sedan, joka esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 1999 ja jota on pidetty jatkuvasti vuoteen 2021 asti, jolloin se lopetettiin epävirallisesti. Symbol ei ole erityisen tunnettu malli Euroopassa, jossa Dacia Logan ottaa sen paikan.
Onko Renault Symbol siis hyvä auto? No, se riippuu siitä, mitä autolta haluaa. Jos haluat pienen kaupunkiliikenteen työmatkapyörän, jossa on tarpeeksi tilaa kavereille ja joka on halpa ajaa, Renault Symbol on itse asiassa hyvä auto. Toisaalta, jos haluat jotain isompaa ja ylellisempää, Symbol ei ole paras mahdollinen auto.
Symbolissa on myös melko monta moottorivaihtoehtoa, mukaan lukien sekä diesel- että bensiinivaihtoehdot. Kaikki niistä ovat pieniä ja suhteellisen tehokkaita, mutta eivät missään suhteessa liian jännittäviä. Suunnittelun kanssa on suurin piirtein sama juttu, sillä Symbol on pieni mutta vielä vähemmän jännittävä.
Luotettavuus on keskinkertainen, mutta uudemmat mallit ovat paljon parempia kuin vanhemmat mallit. Hinnoittelu on todella houkutteleva, erityisesti 2. käden markkinoilla, kun taas käytännöllisyys on yhtä hyvä kuin useimmissa tämän segmentin autoissa, mikä on parhaimmillaan ihan ok.
Voimansiirto
Renault Symbol on saatavana useilla bensiini- ja dieselmoottoreilla, jotka tarjoavat erilaisia teho- ja tehokkuusvaihtoehtoja erilaisiin ajotarpeisiin. Bensiinimoottorivaihtoehtoja ovat 1,2-litrainen D4F/D4FT I4, 1,4-litrainen K4J I4 ja 1,6-litrainen K4M I4. 1,2-litraisen moottorin maksimiteho on 75 hv, kun taas 1,4-litraisen moottorin teho on jopa 98 hv. Tehokkain vaihtoehto on 1,6-litrainen moottori, joka tuottaa 110 hv.
Dieselmoottoreita suosiville kuljettajille Renault Symbol on varustettu 1,5-litraisella K9K I4 -moottorilla, joka tuottaa jopa 85 hv ja on polttoainetaloudeltaan hyvä. Dieselmoottori tunnetaan kestävyydestään ja luotettavuudestaan, joten se on suosittu valinta kuljettajille, jotka arvostavat tehokkuutta ja alhaisia käyttökustannuksia.
Kaikkiin moottorivaihtoehtoihin on vakiona yhdistetty 5-vaihteinen manuaalivaihteisto, joka tarjoaa pehmeät ja tehokkaat vaihdot. Automaattivaihteita suosiville kuljettajille on saatavana myös 4-vaihteinen automaattivaihteisto.
Suunnittelu ja ajaminen
Auton ulkomuodossa on terävät linjat ja moderni muotokieli, joka on yhdenmukainen muiden Renault-mallien kanssa. Etupäälle on ominaista rohkea säleikkö ja kulmikkaat ajovalot, kun taas takapäässä on tyylikäs ja aerodynaaminen muoto. Sisätilat ovat hieman pelkistetyt, mutta ne tarjoavat melko tyylikkäitä rihkamaa.
Symbol ei ole missään nimessä jännittävä auto ajaa, ja se käy melko selvästi ilmi heti, kun käännät ratin. Se ei ole dynaaminen, se ei ole muhkea, ja se on niin tylsä kuin tylsiä autoja vain voi olla. Oli miten oli, useimmat Symbolin ostajat ovat tottuneet tähän ja odottavat, että näin on.
Luotettavuus ja yleiset ongelmat
Renault Symbol on luotettavuudeltaan keskinkertainen, mutta uudemmat mallit ovat todellakin parempia kuin vanhemmat. On joitakin ongelmia, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, mutta kokonaisuutena voidaan todeta, että Symbol on kohtuullisen luotettava auto, jonka pitäisi olla suhteellisen ongelmaton, jos siitä huolehditaan asianmukaisesti.
Yleisimpiä Renault Symbolin ongelmia ovat moottorin, vaihteiston, jousituksen, sähköjen ja mahdollisesti myös jarrujen ongelmat.
Lisätietoja Renault Symbol -ongelmista ja Renault Clio -ongelmista.
Hinnoittelu ja käytännöllisyys
Auto on kilpailukykyisesti hinnoiteltu ja tarjoaa hyvän vastineen rahalle, ja sen monipuoliset ominaisuudet ja ominaisuudet tekevät siitä käytännöllisen valinnan jokapäiväiseen ajoon. Yleisesti ottaen auton hinta on alhaisempi kuin monien muiden luokkansa sedanien, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon ostajille, jotka etsivät edullista ja käytännöllistä autoa.
Käytännöllisyyden osalta Renault Symbol tarjoaa tilavat ja hyvin suunnitellut sisätilat, joihin mahtuu mukavasti jopa viisi matkustajaa. Myös tavaratila on avara, ja siinä on runsaasti tilaa matkatavaroille, ruokatavaroille tai muulle lastille. Auton polttoainetaloudellisuus on myös huomionarvoinen, sillä useimmat moottorivaihtoehdot tarjoavat hyvän kulutuslukeman, joka auttaa kuljettajia säästämään rahaa bensakuluissa.
UKK-osio
Mitä eroa on Renault Clion, Thalian ja Symbolin välillä?
Ensinnäkin Renault Clio on viistoperäinen auto, kun taas Thalia ja Symbol ovat molemmat sedaneita. Clio tunnetaan urheilullisesta ja dynaamisesta muotoilustaan, ja sen tyylikäs ja moderni ulkomuoto, jossa on kalteva kattolinja ja terävät linjat. Thalia ja Symbol puolestaan ovat perinteisempiä sedan-malleja, joissa on pidempi akseliväli ja suurempi tavaratila.
Clio on saatavana hybridinä, kun taas kaksi muuta ei ole. On myös tärkeää huomata, että Clio näyttää olevan kalliimpi kuin Thalia ja Symbol, mutta tarkka hinnoittelu voi vaihdella suuresti. Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka Renault Cliolla, Thalialla ja Symbolilla on joitakin yhtäläisyyksiä, näiden mallien välillä on myös joitakin keskeisiä eroja.
Onko Renault Symbol tilava aikuisille?
Kyllä, Renault Symbol on riittävän tilava, jotta aikuiset mahtuvat mukavasti sekä etu- että takaistuimille. Auton sisätilat ovat tilavat ja hyvin suunnitellut, ja niissä on runsaasti jalka- ja pääntilaa eripituisille matkustajille. Olitpa sitten lähdössä pitkälle automatkalle tai hoitamassa asioita kaupungilla, Renault Symbol on luotettava ja mukava auto, joka vastaa tarpeitasi.
Jos kyseessä ovat kuitenkin todella pitkät henkilöt tai jos haluat kuljettaa 4-5 henkilöä kerrallaan, he eivät tule viihtymään Symbolissa kovin hyvin. Kyseessä on loppujen lopuksi pienikokoinen auto, vaikka se onkin yksi markkinoiden tilavimmista pienikokoisista autoista.
Onko Renault Symbolista olemassa sähköversio?
On mahdollista, että Renault Symbolin sähköversio esitellään tulevaisuudessa osana Renaultin pyrkimyksiä siirtyä kestävämpiin liikennevaihtoehtoihin. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole tietoa siitä, milloin Renault Symbolin sähköversio julkaistaan tai julkaistaanko se.
Renault on tunnettu siitä, että se tuo uudelleen markkinoille aiemmin lakkautettuja autojaan, erityisesti sähköautojen aikakaudella, sillä pian saamme nähdä upouuden Renault 5 EV:n.