Onko Renault Talisman hyvä auto?

Renault Talisman

Renault Talisman on suuri perhesedan, joka esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 2015. Se esiteltiin seuraajana rakastetulle Renault Lagunalle, joka oli yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä Renault-sedanimalleista. Onko Renault Talisman siis hyvä auto?

Renault Talisman on todellakin todella hyvä auto, mutta se ilmestyi aikakautena, jolloin valtavirtainen yleisö alkoi pitää huomattavasti enemmän crossovereista ja katumaastureista. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka Talismanilla on paljon tarjottavaa, se yksinkertaisesti ilmestyi aikakautena, jolloin sedanit eivät olleet kovin suosittuja. Tämä johti lopulta siihen, että Talismanin valmistus lopetettiin vain muutaman vuoden markkinoilla olon jälkeen.

Talismanissa on kunnollinen valikoima diesel- ja bensiinimoottoreita, jotka kaikki ovat melko kehittyneitä ja tehokkaita. Muotoilu on yksi sen vahvuuksista, sillä Talisman näyttää futuristiselta sisältä ja ulkoa. Ajokokemus on viileä, mukava ja todella helppo.

Luotettavuuden suhteen Talisman näyttää myös pärjäävän hyvin, mutta siinä on muutamia mainitsemisen arvoisia ongelmia. Käytännöllisyys on samaa luokkaa kuin joillakin sen vahvimmista kilpailijoista, ja hinnoittelu ja arvon aleneminen ovat tehneet Talismanista todella suositun auton käytettyjen autojen markkinoilla.

Voimansiirto

Vuonna 2015 Talisman tuli markkinoille kolmella eri bensiinimoottorivaihtoehdolla. Pienin 1,4 litran 4-sylinterinen tuottaa noin 160 hv, 1,7 litran 4-sylinterinen tuottaa 150-200 hv, kun taas 1,8 litran huippuversio tuottaa noin 225 hv. Vuonna 2020 Renault luopui kaikista näistä moottoreista lukuun ottamatta 1,4 litran moottoria, joka tuottaa 140-160 hv vuoden 2020 jälkeisissä malleissa.

  Onko olemassa 7-paikkainen Renault?

Dieselmoottoreiden osalta Talismaniin on saatavilla neljä voimanlähdettä. Pienin niistä on 1,5 litran nelisylinterinen 110 hv:n moottori, jota seuraa 1,6 litran nelisylinterinen 131 hv:n moottori. Seuraavana on 1,6 litran diesel, jossa on 130 tai 160 hv, ja huipputason 2,0 litran 4-sylinterinen diesel, jossa on 200 hv. Vuoden 2020 jälkeiset Talisman-mallit tulevat vain 2.0L-moottorilla, mutta 160hv-190hv kokoonpanolla.

Kaikki nämä mallit lähettävät voiman vain etupyörille, ja ne ovat saatavana joko automaattivaihteistolla tai manuaalivaihteistolla. Tehokkain bensiinimalli on 1,4 litran malli, jonka yhdistetty kulutus on jopa 42MPG, kun taas 160 hv:n 2,0 litran dieselvaihtoehto saavuttaa jopa 45MPG:n kulutuslukeman.

Muotoilu ja ajokokemus

Renault Talisman on todellakin komean näköinen auto, minkä vuoksi useimmat ihmiset ovat kiinnostuneita sen ostamisesta. Ulkopuolelle ovat ominaisia suuret ledit edessä ja takana, kun taas sisätilat ovat tyylikkäät, fiksut ja todella hyvännäköiset. Voit nauttia esimerkiksi premium-luokan äänentoistojärjestelmästä, ympäristön valaistuksesta, digitaalisesta ohjaamosta ja valita melkoisen monista puusta, mustasta pianomuovista tai alumiinista valmistetuista sisustuksista.

Ajokokemus on linjassa sen kanssa, mitä keskikokoiselta perhesedanilta voi odottaa, sillä Talisman tuntuu todella hyvin kalibroidulta ja mukavalta. Se ei yritä olla dynaaminen tai jäykkä, mikä tekee siitä täydellisen sedanin päivittäiseksi kuljettajaksi.

Luotettavuus ja yleiset ongelmat

Renault Talisman onnistuu olemaan melko luotettava auto, mikä ei ole aivan tavallista, kun kyse on markkinoilla olevista upouusista autoista. Siitä huolimatta Talisman on kaukana täydellisestä, mikä tarkoittaa, että käytettyä autoa ostaessa on syytä kiinnittää huomiota joihinkin asioihin.

  Onko Renault Arkana hyvä auto?

1,6 litran dieselmoottorin turboahdin voi kärsiä paineeseen liittyvistä ongelmista. Myös AdBlue-järjestelmä on monille hankala, kun taas akun tiedetään joskus kuolevan ennenaikaisesti. Polttoainevuodot vuosien 2018 ja 2019 malleissa ovat myös huolenaihe, kun taas ilmastointilaitteen ongelmat on myös huomioitava.

Käytännöllisyys ja hinnoittelu

Renault Talismanin lähtöhinta on Euroopassa noin 30 000 euroa, ja korkeimman varustetason mallit maksavat jopa yli 50 000 euroa. Onneksi menneet vuodet eivät ole olleet kovin ystävällisiä Talismanille, mikä tarkoittaa, että voit ostaa suhteellisen hyvin varusteltuja malleja noin puoleen tästä hinnasta.

Käytännöllisyys vastaa joitakin sen tärkeimpiä kilpailijoita, kuten Skoda Superbia ja Peugeot 508:aa, mikä tarkoittaa, että Talisman riittää hyvin nelihenkiselle perheelle, ja tavaratilaa on kohtuullisesti. Näkyvyys on myös todella hyvä, kun taas sisätiloissa on enemmän kuin tarpeeksi säilytystilaa ja säilytyslokeroita.

FAQ-osio

Kuinka turvallinen Renault Talisman on?

Renault Talisman on viiden tähden turvallisuusluokituksella varustettu auto, mikä tarkoittaa, että sinun ei tarvitse olla huolissasi Talismanin turvallisuudesta. Aikuisten suojausluokituksen ollessa 86 % Talisman onnistuu olemaan segmentin kärkipäässä. Lasten matkustajien suojaus 84 % on myös todella hyvä, kun taas aktiivisten turva-avustimien tulos 76 % on ihan hyvä, mutta kaukana parhaasta.

Talisalissa on kaikki tavanomaiset turvallisuusominaisuudet, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, kaistalla pysymisen avustin, liikennevaloilmoitin ja automaattinen jarrutus, mutta kehittynyttä mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja joitakin uusimpia turvallisuustekniikoita, joita löytyy 2023-mallivuoden autoista, ei saa.

  Onko Renault Scenic hyvä auto?

Miksi Renault luopui Talismanista?

Renault Talismanin lakkauttamisen myötä Renault hankkiutui kokonaan eroon sedaneista koko mallistostaan. Renault Megane sedan oli myös yksi viimeisistä myynnissä olleista Renaultin sedaneista, ja se lopetettiin juuri samasta syystä kuin Talisman.

Se liittyy suosioon, moottoreiden tehokkuusluokituksiin, kilpailuun ja siihen, mihin automaailma on lähivuosina menossa. Maasturit ja crossoverit ovat nyt muotia, kun taas uusien moottoreiden kehittäminen sedaneihin on kallista eikä kovin kannattavaa, koska yhä useammat ihmiset siirtyvät sähköautoihin. Kilpailu tässä segmentissä on todella kovaa, vaikka myyntilukuja ei olekaan.

Onko Renault Talisman luksusauto?

Talismanin lähtöhinta on 30 000 euroa, joten se on kaukana todellisesta keskikokoisen luksussedanin segmentistä, jota tyypillisesti luonnehtivat BMW 5-sarja, Mercedes Benz E-Class, Audi A6, Volvo S90 ja Jaguar XF.

Talisman sijoittuu säästötason keskikokoisten sedanien ja luksussedanien välimaastoon, joka on myös edesmenneen VW Passat -sedanin, nykyisen Peugeot 508:n ja Skoda Superbin markkinasegmentti, ja myös nämä kaikki saattavat poistua markkinoilta lähitulevaisuudessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z