Onko Renault Twizy hyvä auto?

Renault Twizy

Renault Twizy on pieni 2-paikkainen sähköauto, joka on suunniteltu päivittäiseen työmatkaliikenteeseen ja kaupunkiajoon. Euroopassa Twizy luokitellaan kevyeksi/raskas nelipyöräksi, mikä tarkoittaa, että se ei ole edes tarpeeksi suuri, jotta sitä voitaisiin pitää autona. Onko Renault Twizy siis hyvä auto?

Jos tarvitset superpientä, helposti ajettavaa, edullista ja helposti pysäköintikelpoista kaupunkiajoneuvoa, Renault Twizy on todella hyvä auto, sillä se on suunniteltu juuri tähän tarkoitukseen. Toisaalta, jos tarvitset todellisen auton, jolla voi ajaa sekä lyhyitä työmatkoja että pitkiä matkoja suhteellisen mukavasti, turvallisesti ja vauhdikkaasti, Renault Twizy ei ole kovinkaan hyvä.

Twizyn voimanlähteenä on pieni 6,1 kWh:n akku, joka on yhdistetty muutamaan erikokoiseen sähkömoottoriin, jotka kaikki tarjoavat alle 20 hv. Se on etumoottorinen, takavetoinen pieni ajoneuvo, joka tarjoaa sähköisen voimansiirronsa ansiosta välittömän kaasuvasteen, mutta kukaan ei voi pitää sitä missään nimessä nopeana.

Muotoilullisesti Twizy onnistuu tekemään vaikutuksen useimpiin ihmisiin sen hyönteismäisen ulkomuodon ansiosta, kun taas sisätilat ovat niin perus kuin olla voi. Kaiken kaikkiaan Twizy on todella omituinen pieni ajoneuvo, joka varmasti viihdyttää sinua tavallisilla päivittäisillä työmatkoilla, mutta ei sen enempää.

Voimansiirto

Renault Twizy, innovatiivinen sähköauto, ylpeilee kompaktilla mutta tehokkaalla voimansiirrollaan. Twizy on varustettu 6,1 kWh:n litiumioniakulla, ja sen toimintasäde on kohtuulliset 50 kilometriä (31 mailia), minkä pitäisi riittää päivittäiseen työmatkaan.

  Onko Renault Zoe hyvä auto?

Twizyn sähkömoottori tuottaa 17 hevosvoiman (13 kW) tehon, joka tarjoaa vauhdikkaan kiihtyvyyden ja ketterän ohjattavuuden kaupungin kaduilla. Twizyn huippunopeus on 80 km/h (50 mph), joten sen nopeus riittää kaupunkiajoon.

Latauksen osalta Twizy tukee tavallisia kotitalouspistorasioita, ja 6,1 kWh:n akun latausnopeus on noin 3,5 tuntia. Tämä latausaika mahdollistaa kätevän latauksen yön yli tai työaikana, jolloin Twizy on valmis seuraavaan seikkailuun.

Twizyssä ei ole DC-pikalatausta, mutta se on odotettavissa Twizyn iän ja akun koon vuoksi.

Muotoilu ja ajaminen

Muotoilullisesti Renault Twizyssä on hyönteismäinen ulkomuotoilu, jota sen saksimaiset ovet täydentävät täydellisesti. Takaosa on kiistatta siistimmän näköinen yhden suuren takavalon ja kauniisti muotoillun matkustamon ansiosta. Sisätilat ovat niin pelkistetyt kuin vain voi olla, mutta niissä on silti varsinainen ratti ja kaksi istuinta edessä ja takana.

Ajokokemus on todella viihdyttävä, jos et ole koskaan ajanut näin pientä autoa. Twizy kulkee liikenteessä helposti, mutta se ei ole missään nimessä nopea tai dynaaminen. Twizy on suunniteltu työkaluksi, ja se näkyy sitä ajaessa.

Luotettavuus ja yleiset ongelmat

Renault Twizy on osoittautunut luotettavaksi ja kestäväksi sähköautoksi, joka tarjoaa käyttäjilleen vaivattoman omistuskokemuksen. Twizy on yksinkertaistetun rakenteensa ja vankan rakenteensa ansiosta osoittanut olevansa luotettava. Kuten mikä tahansa ajoneuvo, se ei kuitenkaan ole täysin immuuni satunnaisille ongelmille.

  Yleisiä ongelmia Renault Kadjarissa

Twizyn omistajien raportoimia yleisiä huolenaiheita ovat muun muassa ovien lukitusmekanismiin liittyvät ongelmat, latausjärjestelmään liittyvät sähköhäiriöt ja satunnaiset ongelmat akun suorituskyvyssä.

Hinnoittelu ja käytännöllisyys

Renault Twizy tarjoaa edullisen ja käytännöllisen vaihtoehdon kaupunkiliikenteeseen, mutta uusia Twizy-malleja ei ole enää myynnissä. Twizyn hinta vaihtelee markkinoista ja erityisestä mallikokoonpanosta riippuen, mutta se kuuluu yleensä sähköautojen alimpaan hintaluokkaan. Sen kompakti koko ja ainutlaatuinen muotoilu tekevät siitä ihanteellisen valinnan, kun haluat suunnistaa ruuhkaisilla kaupunkikaduilla ja ahtaisiin pysäköintitiloihin.

Twizyyn mahtuu mukavasti kaksi matkustajaa, joista kuljettaja istuu edessä ja matkustaja takana. On kuitenkin tärkeää huomata, että Twizystä puuttuu joitakin perinteisiä auton ominaisuuksia, kuten sivuikkunat ja perinteinen ilmastointijärjestelmä. Vaikka Twizy ei ehkä ole yhtä monipuolinen kuin perinteinen auto, se on erinomainen ensisijaisessa tarkoituksessaan eli tehokkaassa ja ympäristöystävällisessä kaupunkiliikenteessä.

UKK-osio

Kuinka turvallinen Renault Twizy on?

Renault Twizy on suunniteltu asettamaan matkustajien turvallisuus etusijalle parhaalla mahdollisella tavalla sen ainutlaatuisessa luokassa nelipyöränä, joka ei koskaan ole ihanteellinen. Vaikka Twizy täyttää nelipyörille asetetut turvallisuusstandardit, on tärkeää tunnustaa, että sillä on tiettyjä rajoituksia tavanomaisiin autoihin verrattuna.

Twizyssä on putkirunko, turvavyöt ja levyjarrut, jotka takaavat matkustajien perusturvallisuuden. Siinä ei kuitenkaan ole turvatyynyjä, ja avoimen rakenteensa ansiosta se ei tarjoa samanlaista törmäyssuojaa kuin täysin suljettu ajoneuvo. Siinä ei myöskään ole ADAS-järjestelmiä.

  Renault Duster - yleiset ongelmat

Mitkä autot kilpailevat Renault Twizyn kanssa?

Vaikka Twizyn erityisominaisuuksia tarkasti vastaavia suoria kilpailijoita ei ole paljon, on olemassa muutamia vaihtoehtoisia ajoneuvoja, jotka ovat samankaltaisia koon, käyttötarkoituksen tai sähköisen voimansiirron osalta. Smart EQ ForTwo on kaupunkiajoon suunniteltu kompakti sähköauto. Se tarjoaa istumapaikat kahdelle matkustajalle, ja siinä keskitytään samalla tavalla kaupunkiliikenteeseen kuin Twizyn tapauksessa.

ForTwo on saatavana sekä coupe- että avoautokokoonpanona, ja se tarjoaa kattavamman valikoiman sähköisiä voimansiirtovaihtoehtoja. Citroën Ami on sähkökäyttöinen mikroauto, joka on suunniteltu lyhyen matkan kaupunkiliikenteeseen. Se on muotoilultaan ainutlaatuinen, laatikkomainen, ja siinä on tilaa kahdelle matkustajalle. Ami on edullinen ja kompakti vaihtoehto, jota voi ajaa ilman ajokorttia joissakin maissa.

Ovatko pienet kaupunkiautot sen arvoisia?

Todellisuudessa et tarvitse Renault Twizyä tai Smart ForTwoa enempää, jos käytät autoasi vain päivittäisiin työmatkoihin. Nämä autot sopivat täydellisesti ahtaisiin ja ruuhkaisiin eurooppalaisiin kaupunkeihin, joissa pysäköintipaikat ovat vähissä ja elinkustannukset korkeat.

Samaan aikaan Twizy ei ole kovinkaan hyvä, jos tarvitset auton, jolla voi ajaa kunnolla kilometrejä yhden päivän aikana.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z