Suzuki Boosterjet on poikkeuksellinen moottori, joka on ollut käytössä vuodesta 2015 lähtien. Toisin kuin perinteinen Suzuki Dualjet -moottori, Boosterjet-moottori tuottaa enemmän tehoa. Mutta onko Boosterjet hyvä moottori.
Kyllä, Boosterjet on erinomainen moottori. Tämä johtuu siitä, että se tuottaa enemmän tehoa, mutta se on silti taloudellinen kuten Dualjet-moottori. Kaiken lisäksi se tarjoaa tasaisen ajonautinnon, joka on todellinen ajamisen ilo. Jos et kuitenkaan ole tehon ja nopeuden ystävä, tämä moottori ei ole sinua varten.
Suzuki Boosterjetin historiaa
Suzuki Boosterjet on yksi Suzuki Automobile Corporationin tarjoamista moottoreista. Suzuki Boosterjet -moottoriperhe debytoi maaliskuussa 2015 Geneven autonäyttelyssä. Ensimmäinen Boosterjet-moottori oli 1,0-litrainen moottori. Suzuki lisäsi kuitenkin myös 1,4-litraisen Boosterjet-moottorin, joka on tehokkaampi, mutta kuluttaa enemmän polttoainetta kuin edellinen.
Suzuki Boosterjetin ominaisuudet
Suoraruiskutus
Koska Boosterjet-moottorit voivat ruiskuttaa optimaalisen määrän polttoainetta suoraan sylintereihin, ne voivat optimoida palamisen ja siten vähentää polttoaineen kulutusta. Lisäksi niissä on kuusireikäiset ruiskutussuuttimet ja korkeapainepumppu, jotka muodostavat nopeasti oikean ilma-polttoaineseoksen sylinterin sisällä.
Lisäksi imuaukkojen ja männän muotoilu on suunniteltu niin, että syntyy voimakas pyörrevirtaus, joka takaa puhtaamman ja vakaamman palamisen.
Hukkaportti
Tämä on tärkeä osa moottoria, sillä se tehostaa sen toimintaa. Erikoinen venttiili säätelee ahtopaineita ja asettaa ajo-olosuhteiden mukaan etusijalle joko dynaamisen suorituskyvyn tai polttoainetehokkuuden. Kaupungissa hukkaportti avataan polttoainetehokkaampaa ajoa varten, mutta kun tarvitset kiihdytystä, venttiili sulkeutuu korottaakseen ahtopaineita, mikä tarjoaa välitöntä suorituskykyä ja tehoa.
Turboahdettu
Boosterjet-moottorit on kiinnitetty turboahtimella, joka käyttää pakokaasujen energiaa turbiinien käyttämiseen ja paineilman pakkosyöttöön sylintereihin. Tämän seurauksena käyttäjät voivat välittömästi tuntea eron, kun vääntöä on enemmän jopa pienemmillä kierroksilla.
Kevyt ja kompakti
Tässä moottorissa on perinteistä moottoria pienempi ja kevyempi rakenne. Tämä auttaa autoa olemaan tehokkaampi, mutta samalla suorituskyky ja käsiteltävyys paranevat. Ja koska moottori on kompakti, se tekee tilaa muille ominaisuuksille, kuten suuremmille tavaratiloille tai takakontille, enemmän jalkatilaa ja enemmän säilytystilaa.
Mitä eri Boosterjet-moottoreita on olemassa?
1,0-litrainen Boosterjet-moottori
Tämä on Boosterjet-perheen perusmoottori. Se on 3-sylinterinen, 12-venttiilinen, VVT- ja suorasuihkutusmoottori. Se tuottaa maksimitehon, joka on enintään 82 KW 5 500 kierrosta minuutissa, ja maksimivääntömomentin, joka on enintään 160 NM 1 500-4 000 kierrosta minuutissa. Sen polttoaineenkulutus on 5,1-5,2 litraa 100 km:llä. Lisäksi sen C02-päästöt ovat 119-121 g/km.
1,4-litrainen Boosterjet-moottori
Kyseessä on 4-sylinterinen, 16-venttiilinen, VVT- ja suorasuihkutusmoottori. Sen maksimiteho on 103 KW 5 500 kierrosta minuutissa ja maksimivääntömomentti 220 NM 1 500-4 000 kierrosta minuutissa. Se kuluttaa myös 5,9-6,2 litraa 100 km:n yhdistetyssä ajossa. Sen CO2-päästöt ovat 138-145 g/km.
1,4-litrainen Boosterjet-hybridimoottori
1,4-litraisessa Boosterjet Hybrid -moottorissa on 4-sylinterinen, 16-venttiilinen, VVT ja suoraruiskutus. Se tuottaa myös 95 KW:n enimmäistehon 5 500 kierroksen minuutissa ja 235 NM:n maksimivääntömomentin 2 000-3 000 kierroksen minuutissa. Se käyttää myös 5,0-6,0 litraa 100 km:llä yhdistettynä. Sen CO2-päästöt vaihtelevat 112 ja 136 g/km välillä.
Mikä erottaa Suzuki Boosterjet -moottorin muista turboahdetuista moottoreista?
Suzuki Boosterjet -turbomoottori on polttoaineen suoraruiskutusmoottori, jossa käytetään tehokkaan polttoaineen palamisen takaavia korkeapaineisia monisuuttimellisia ruiskutussuuttimia. Lisäksi se tarjoaa suuremman vääntömomentin pienemmillä kierroksilla, mikä johtaa pienempään polttoaineenkulutukseen ja välittömästi käytettävissä olevaan tehoon.
Tämän moottorin etuna kilpailijoihinsa verrattuna on myös se, että se on kevyt mutta pienikokoinen, jotta se mahtuu pienempiin tiloihin. Lisäksi sen turboahdin hyödyntää pakokaasujen energiaa ja puristaa tuoretta ilmaa sylintereihin.
Lisäksi turboviive on minimaalinen, mikä nopeuttaa moottorin reagointia kiihdytykseen.
Lyhyesti sanottuna Boosterjet-moottori on nykyaikainen vaihtoehto imumoottorille. Tämän moottorin mitat ovat pienet, vääntömomentti on suurempi, polttoaineen kulutus on vähäistä ja ajamisen ilo on parempi.
FAQ
Onko Suzuki Boosterjet luotettava?
Kyllä, Suzuki Boosterjet on yhtä luotettava kuin muutkin Suzukin moottorit. Huollon osalta tämä moottori saattaa kuitenkin olla hieman kalliimpi ylläpitää turboahtimen vuoksi. Kaiken kaikkiaan käyttäjällä ei ole paljon ongelmia, ja varaosien kustannukset ovat melko lailla samat kuin muissa Suzukin moottoreissa.
Kuinka kauan Suzuki Boosterjet kestää?
Vaikka Suzuki Boosterjet -moottori ei ole kovin vanha, se on edelleen luotettava moottori. Asianmukaisella hoidolla ja huollolla Suzuki Boosterjet -moottorin pitäisi kestää vähintään 200 000 kilometriä. Ja jos omistaja ajaa autoa oikein ja noudattaa valmistajan suosittelemia määräaikaishuoltoja, se voi ajaa yli 250 000 kilometriä.
Mitkä ovat Suzuki Boosterjetin yleiset ongelmat?
Vaikka Suzuki Boosterjet tuottaa erinomaista tehoa, siihen liittyy myös useita ongelmia, jotka kiinnostuneiden käyttäjien tulisi tietää. Joitakin niistä ovat moottorin tehon menetys, moottorin hidas tyhjäkäynti, usein toistuvat öljynvaihdot, viallinen EGR-venttiili, hiukkassuodattimen ongelmat, jakohihnaongelmat ja moottorin syttymishäiriöt.
Missä Suzuki-malleissa on Suzuki Boosterjet -turbomoottori?
Suzuki Boosterjet -turbomoottori on yksi Suzukin tehokkaimmista moottoreista. Tämä moottori on asennettu useisiin malleihin, kuten Suzuki Swift, Suzuki Vitara ja Suzuki Baleno. Jos siis joku on kiinnostunut Suzuki Boosterjet -moottorista, hänellä on valittavana eri malleja.
Mitä eroa on Suzuki Boosterjet- ja Dualjet-moottoreilla?
Suzuki Boosterjet- ja Dualjet-moottorit ovat hyvin poikkeuksellisia. Ne eroavat kuitenkin paljon toisistaan myös suorituskyvyltään. Suzuki Boosterjet on yksi markkinoiden tehokkaimmista moottoreista, kun taas Suzuki Dualjet on yksi tehottomimmista moottoreista. Boosterjet-moottori on tehokas, koska niissä on turboahdin lisätehon saamiseksi.
Autot, joissa on Suzuki Boosterjet
- Suzuki Baleno Boosterjet
- Suzuki Swift Boosterjet
- Suzuki Vitara Boosterjet
- Suzuki S-Cross Boosterjet
Bottom line
Suzuki Boosterjet on hyvä moottori, jossa on paljon tehoa ja tehokkuutta. Kaiken lisäksi se on luotettava, halpa huoltaa ja kestävä. Tarvitaan kuitenkin hyvää hoitoa ja huoltoa, jos tämän moottorin halutaan kestävän yli 200 000 kilometriä.
Suzuki Boosterjet -moottori on joissakin suosituimmista Suzuki-malleista, kuten Suzuki Swift Sport, Suzuki Baleno ja Suzuki Vitara. Kaiken kaikkiaan Suzuki Boosterjet on mukava moottori, jolla on erinomainen suorituskyky ja tehokkuus.