Vuosien 2012-2020 Mk7- ja Mk7.5- Volkswagen E-Golf -mallit edustavat yhdistelmää VW Golfin käytännöllisyydestä ja täysin sähköisestä alustasta. Nykyään VW:llä on ID. EV-mallisto, mikä tarkoittaa, että E-Golf on enemmän tai vähemmän tarpeeton, sillä ID.3/ID.4-mallit vastaavat enemmän tai vähemmän sitä, mitä E-Golf oli muutama vuosi sitten.
Tämä tarkoittaa, että VW Mk8 Golfia ei ole saatavilla täyssähköisenä mallina, vaan ainoastaan hybridinä. VW lopetti sähköisen Golfin todennäköisesti lopullisesti, mutta onko Volkswagen E-Golf hyvä auto? E-Golf on todellakin todella hyvä auto, mutta se ei pärjää VW ID.3:n ja VW ID.4:n kaltaisille autoille. E-Golf on siis hyvä käytetty VW-sähköauto, mutta ei sen enempää.
VW E-Golfissa on kaksi eri akkuvaihtoehtoa, ja molemmat ovat suhteellisen pieniä verrattuna siihen, mitä ID.-autot tarjoavat. E-Golfin muotoilu on pääosin VW Golfin klassista muotoilua, mutta jotkut erityiset yksityiskohdat erottavat sen muusta mallistosta.
E-Golfin alustan ja jousituksen virityksessä on keskitytty mukavuuteen ja helppokäyttöisyyteen, kun taas käytännöllisyys on hieman huonompi verrattuna Golfiin. Arvoltaan E-Golf on kelvollinen, mutta tavallinen VW Golf on parempi vaihtoehto, jos et ole kovasti kiinni EV-alustassa.
VW E-Golf – Voimansiirtojärjestelmä
Mk7 E-Golfissa on pienempi 26,5 kWh:n akku, jonka ansiosta E-Golfilla pääsee noin 100-120 kilometriä yhdellä latauksella. Akku on yhdistetty 116 hevosvoiman moottoriin, joka vastaa suunnilleen sitä, mitä lähtötason diesel- ja bensiinimoottorit tarjoavat. Mk7:n voi ladata noin 8 tunnissa pistorasiasta tai 30 minuutissa 40 kW:n pikalaturilla.
Mk7.5 E-Golfissa on hieman suurempi 35,8 kWh:n akku, joka antaa noin 120-150 kilometrin toimintasäteen yhdellä latauksella. Mk7.5 tarjoaa myös 136 hv, mikä tuo sen lähemmäs keskitason bensiini- ja dieselmoottorimalleja. Tavallinen lataus kestää 5-6 tuntia, kun taas pikalaturilla (40 kW) akku täyttyy noin 40 minuutissa.
Molemmat ovat yksinomaan etuvetoisia autoja, mikä tarkoittaa, että E-Golf ajaa samalla tavalla kuin tavalliset Golf-mallit. Myönnettäköön, että E-Golf ei ole yhtä suorituskykyinen kuin tavalliset bensiini- ja dieselmallit, mitä tulee toimintasäteeseen, mutta päästöjen osalta E-Golf on paras Golf, joka on koskaan ollut olemassa.
VW E-Golf – muotoilu ja alusta
Mitä tulee suoraan muotoiluun, E-Golf on lähes identtinen tavallisen Golfin kanssa. Ainoat erot ovat pieniä muotoilullisia yksityiskohtia, kuten sumuvalot, pyörän muotoilu ja merkit. Sisätiloissa E-Golf saa hieman uudistetun kojelaudan, jossa on erityiset sähköiset mittarit, ja myös auton ohjelmisto on suunniteltu uudelleen niin, että kaikki tarvittavat tiedot löytyvät sieltä.
Ajokokemuksen osalta E-Golf on lähes 500 kiloa painavampi kuin tavallinen diesel-Golf, ja sen huomaa ajon aikana. E-Golf ei ole yhtä ketterä jaloillaan, varsinkaan vanhempi malli, jota monet pitävät myös alimitoitettuna. Jos haluat dynaamisemman Golfin, jossa on sähköinen käyttövoima, kannattaa tutustua pistokehybridi-Golf GTE:hen.
VW E-Golf – Luotettavuus ja yleisiä ongelmia
E-Golf vaikuttaa olevan kohtuullisen luotettava auto kahdesta syystä. Ensimmäinen on se, että Mk7- ja Mk7.5-Golf-mallit ovat lähtökohtaisesti melko luotettavia. Toinen syy on se, että E-Golf on sähköautomalli, mikä tarkoittaa, että siinä ei ole polttoainesäiliötä, vaihteistoa, pakojärjestelmää, polttoainepumppua eikä monia muita viallisia komponentteja.
Yleisimmät E-Golfin ongelmat liittyvät ohjelmistoon, mutta jotkut ovat myös sähköisiä, kuten infotainment-järjestelmä tai sähkökäyttöiset ikkunat. Automaattinen jarrutus näyttää olevan yksi huolestuttavimmista ongelmista, kun taas latausportin lukitukseen ja virran menetykseen liittyvät ongelmat ovat myös mainitsemisen arvoisia.
VW E-Golf – Arvo ja käytännöllisyys
VW E-Golfia ei enää valmisteta, mikä tarkoittaa, että sellaisen voi ostaa vain käytettynä autona. Kannattaa mainita, että E-Golfilla on pieni lisämaksu tavalliseen bensiini-/dieselmalliin verrattuna ja että E-Golfin markkinakysyntä ei ole yhtä merkittävää.
Käytännöllisyyden kannalta E-Golfissa on akkujen vuoksi hieman pienempi tavaratila, eikä VW suosittele E-Golfin vetämistä. Muuten ne ovat identtisiä.
UKK-osio
Pitäisikö minun ostaa VW E-Golf?
Volkswagen E-Golf on hyvä auto, mutta sillä ei ole mitään VW ID. -mallistoa vastaan, koska ID. autot ovat uudempia, paremmin varusteltuja, halutumpia ja suorituskykyisempiä kaikilla osa-alueilla. Niissä on tehokkaammat akut, joiden ansiosta niiden toimintasäde on suurempi ja ne voidaan ladata nopeammin ja helpommin.
Jos pidät VW Golfin alustasta etkä ole valmis käyttämään ID. rahaa, E-Golf on hyvä ponnahduslauta kohti vakavampien sähköautojen ostamista myöhemmin. E-Golfia ei ole suunniteltu erityiselle EV-alustalle, mikä tarkoittaa, että se ei ole yhtä kehittynyt kuin jotkin EV-autot, mutta se ei tarkoita, ettei sitä pitäisi harkita.
Miksi VW lopetti E-Golfin tuotannon?
Volkswagen lopetti E-Golfin valmistuksen, koska sille ei ole enää tarvetta. Ennen kuin VW alusti ID. malliston, E-Golf oli VW:n paras sähköauto, koska se on Golf ja koska se oli ainoa EV sen sukupuussa.
Nykyään VW tarjoaa muutamia ID. malleja ja monet niistä ovat vielä julkaisematta, ei ole järkevää investoida kahteen autoon, joilla on sama tarkoitus. Siksi E-Golfista oli pakko luopua ja VW keskittyi Golfin hybridisointiin sen sijaan, että se olisi sähköistetty kokonaan.
Mikä VW E-Golf on paras?
Volkswagen Mk7.5 on kaikin puolin parempi E-Golf-malli. Mk7.5 on todennäköisesti muutenkin kaikkien aikojen paras VW Golf, sillä se päihittää jopa upouuden Mk8 Golfin monessa suhteessa. Mk7.5 tarjoaa korkeinta laatua sisältä ja ulkoa, ja se säilyttää arvonsa parhaiten.
Mk7.5 vie voiton, mutta Mk7 on myös melko hyvä auto, mutta ei yhtä hyvä.