Onko Volkswagen Lupo hyvä auto?

Volkswagen Lupo

Volkswagen Lupo esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1998, ja se oli tuotannossa vuoteen 2005 asti, jolloin sen valmistus lopetettiin ilman suunnitelmia sen palauttamisesta. VW Lupo pärjäsi alussa melko hyvin, sillä se oli VW:n pienin ja halvin viistoperä, mutta onko Volkswagen Lupo hyvä auto?

Mitä tulee tuon aikakauden pienikokoisiin kaupunkiluukkuihin, Lupo on hyvä auto, mutta kaikesta muusta näkökulmasta se ei ole. Tämä johtuu siitä, että tämä segmentti on täynnä monia halvempia ja uudempia autoja ja että tämä segmentti on nykypäivänä melko epäsuosittu.

VW Lupossa on pienitilavuuksiset moottorit, joista puuttuu tehoa, mutta joita pidetään riittävinä pieneksi kaupunkiautoksi. VW Lupon muotoilu ei ole mitenkään erikoinen eikä ole koskaan ollutkaan. Lupon sisätilat ovat enemmän tai vähemmän samanlaiset, joten niissä ei ole juuri mitään ihmeteltävää.

Luotettavuudeltaan Lupo on kunnollinen, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. Käytännöllisyys ja arvo ovat saman kolikon kaksi puolta, mikä tarkoittaa, että Lupo on halpa, mutta se ei tarjoa kaiken kaikkiaan kovin paljon tilaa.

VW Lupo – Voimansiirtojärjestelmä

VW Lupon moottorivalikoima koostuu 4-sylinterisistä moottoreista, joiden iskutilavuudet vaihtelevat 1,0, 1,4 ja 1,6 litran välillä bensiinimoottoreissa ja 1,2, 1,4 ja 1,7 litran välillä TDI-dieselmoottoreissa. Ensin mainitut tarjoavat 50-125 hv ja jälkimmäiset 60-75 hv. Kaikissa näissä moottoreissa ei ole mitään kehuttavaa lukuun ottamatta 1,6 litran GTI Lupoa, jossa on 125 hv.

  Volkswagen E-Golf yleiset ongelmat

Lupo on yksinomaan FWD-auto, mutta voit valita 5/6-vaihteisen manuaalivaihteiston tai 5-vaihteisen automaatin. Manuaalilaatikko on sopivampi ja luotettavampi Lupon kokoon nähden ja koska automaattivaihteisto on yleensä myös hieman kalliimpi.

Tehokkaimmilla moottoreilla voit odottaa jopa 60MPG yhdistettyä kulutusta ja vähiten tehokkaalla GTI-mallilla noin 35-40MPG. Kiihdytysajat vaihtelevat 8 ja 14 sekunnin välillä, mikä tarkoittaa, että nopeimmassakaan GTI-mallissa ei olekaan kyse kovinkaan GTI:stä.

VW Lupo – muotoilu ja alusta

Volkswagen Lupo noudattaa selkeää ja tunnettua VW:n muotokieltä, mikä tarkoittaa, että se muistuttaa isompia Golf- ja Polo-kollegoitaan ja näyttää hillityltä. Neljä pyöreää valaisinta edessä ovat klassinen VW:n muotoiluun liittyvä piirre, joka on nähtävissä jopa joissakin uudemmissa VW-malleissa.

Sisällä Lupo on myös melko hillitty, mikä tarkoittaa, että se näyttää hyvin samankaltaiselta kuin VW Polo, mutta vanhentuneelta ja vähemmän laadukkaalta. Kun otetaan huomioon, että Lupo on ollut myynnistä poistettuna jo lähes puolitoista vuosikymmentä, kaikki mitä näet sisältä, ei saa sinua tuntemaan oloasi erityiseksi.

Alustan ja jousituksen virityksen osalta Lupo on keveytensä huomioon ottaen dynaaminen, mutta se ei oikein nauti mistään muusta kuin pelkästä kruisailusta. GTI-malli on hieman jännittävämpi ja moni kutsuu sitä jopa taskuraketiksi, mutta 125 hv on pienempi luku jopa niinkin pienessä autossa kuin Lupo.

VW Lupo – Luotettavuus ja yleisiä ongelmia

Volkswagen Lupo on kohtuullisen luotettava auto, mutta se kärsii muutamista ongelmista, joista puhumme nyt. Yleisimmät VW Lupon ongelmat liittyvät sähköihin, mikä tarkoittaa sitä, että sekä sisä- että ulkovalaisimet ovat alttiita vioittumaan. Sähköiset ikkunat ovat myös ote, samoin kuin ilmastointi.

  Onko Volkswagen Tiguan hyvä auto?

Lupo kärsii myös moottorin jäähdytysongelmista ja moottoriin liittyvistä ongelmista, kuten sytytystulpista ja pakokaasuantureista. Monet omistajat ovat myös valittaneet valtavista ja epäjohdonmukaisista paneeliväleistä, jotka jopa kyseenalaistavat auton kyvyn sulkea kaikki neljä ovea.

VW Lupo – Arvo ja käytännöllisyys

Volkswagen Lupon saa halvimmista malleista muutamalla sadalla dollarilla ja kalliimpia malleja voi saada muutamalla tuhannella dollarilla. Tämä tarkoittaa sitä, että Lupo on halpa, katsotpa sitä miten tahansa, ja syy tähän on se, että se on vanha, epäsuosittu ja suhteellisen käyttökelvoton todelliseksi päivittäiseksi kuljettajaksi.

Käytännöllisyyden osalta Lupo on niin huono kuin vain voi olla, koska se on tiukka kaikin puolin. VW Up edustaa jossain määrin Lupon henkistä seuraajaa, mutta Up onnistuu jotenkin lyömään Lupon käytännöllisyydessä ikään kuin ne eivät olisi sittenkään samanlaisia autoja.

FAQ-osio

Pitäisikö minun ostaa VW Lupo?

Jos etsit pienikokoista, käytettyä ja halpaa kaupunkiautoa, Lupo voisi olla yksi vaihtoehto. Sinun on kuitenkin muistettava, että Lupo ei riehaannu, ja syy, miksi se voisi olla sen arvoinen, on se, jos pystyt saamaan sellaisen alennettuun hintaan.

Verrattuna nykyaikaisiin kompakteihin ja pienikokoisiin kaupunkiautoihin Lupo on kaikilta mahdollisilta osin puutteellinen. Siinä ei ole nykyaikaisia turvajärjestelmiä, ei langattomuusominaisuuksia, ei CarPlayta tai Android Autoa, ei pysäköintiantureita, ei kameroita, ei mitään. Sinänsä Lupo on hyvä ostos, jos haluat pelkän pienen laatikon, johon on kiinnitetty pieni moottori.

  Aiways vs VW - kumpi on parempi?

Onko VW Lupo parempi kuin VW Up?

VW Up on VW Lupon henkinen seuraaja, ja VW yritti markkinoida Upia trendikkäämpänä ja nuorekkaampana vaihtoehtona. Upia yritettiin piristää Beats-äänentoistojärjestelmällä, siisteillä väreillä ja monilla helposti saatavilla vaihtoehdoilla, ja se jopa toimi, ainakin jonkin aikaa.

Kaikki tämä johti siihen, että VW lopetti lopulta myös VW Upin tuotannon, mikä tarkoittaa sitä, että tällä hetkellä myynnissä ei ole yhtään VW:n pienikokoista autoa. Näiden kahden välillä Up on kaikin puolin parempi kuin Lupo, jopa arvoltaan.

Onko VW Lupo turvallinen?

Kun katsoo niinkin pientä autoa kuin Lupo, voisi ajatella, että se ei yksinkertaisesti voi olla turvallinen. Lupo onnistui kuitenkin saamaan neljän tähden törmäysturvallisuusluokituksen, mikä on ymmärrettävää auton koon ja aikakauden huomioon ottaen. Tällaiset autot eivät koskaan tule olemaan yhtä turvallisia kuin suuremmat autot, vaikka niille tehtäisiin mitä.

Kaiken kaikkiaan Lupon turvallisuudesta ei kannata olla huolissaan, sillä et todennäköisesti aja sillä kuitenkaan moottoritiellä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z