Onko Volvoja helppo korjata?

Jos sinulla on kokemusta autojen korjaamisesta, vanhempi Volvo on helppo työstää. Volvon autojen suunnittelu ei ole liian monimutkaista, joten jotkut ihmiset ovat muokanneet autojaan kokonaan ja jopa vaihtaneet tärkeitä osia, kuten vaihteiston.

Volvon yksinkertainen suunnittelu

Vanhempien Volvo-autojen tekniikka ei ole kovin monimutkaista, joten niitä on helppo työstää ja korjata, etenkin vanhempia malleja. Monet Volvo-asiakkaat ovat kehuskelleet, että he ovat itse korjailleet autojaan ja säästäneet aikaa ja rahaa, kun eivät ole käyneet korjaamoilla.

Silti Volvot ovat tarpeeksi monimutkaisia, jotta voimme sanoa, että ne on edelleen suunniteltu hyvin. Ne eivät kuitenkaan ole niin monimutkaisia, ettei kukaan voisi ymmärtää niitä. Esimerkiksi paneelit ja liittimet on suunniteltu siten, että ne voidaan korjata myöhemmin. Moottoritila on ainoa paikka, jossa se muuttuu superkompleksiseksi, mutta sekin on vielä toimiva.

Uudemmat sähköiset mallit ovat tavallisille ihmisille vaikeampia työstää, koska niissä on monimutkaisempaa tekniikkaa.

Parannettavaa

Valitettavasti kaikkea Volvon suunnittelussa ei ole tehty erinomaisesti. Monissa Volvo-malleissa sähköjärjestelmä akun kanssa on suunniteltu erittäin huonosti. Akku on sijoitettu auton takaosaan, mikä voi aiheuttaa virtahäviöitä pitkien johdotusten takia takaa eteen.

Toinen asia sähköjärjestelmässä on se, että generaattori on kaukana ohjaustehostimen pumpun alapuolella. Jos haluat vaihtaa vaihtovirtageneraattorin ongelman sattuessa, olet pahassa pulassa. Käytetyt pultit ovat myös hyvin epäsovinnaisia, ja sinun pitäisi käyttää TP55-pultinavaaja.

Volvon ongelmat, jotka voit korjata itse

Öljyn vaihtaminen

Sinun tulisi vaihtaa autosi öljy säännöllisesti, mikä pidentää autosi käyttöikää.

  Kestävätkö Volvo-autot pidempään?

Myös vaihteistoöljy on huuhdeltava noin 100 kilometrin kohdalla vaaditulla 3309-öljyllä. Öljyä käytetään enemmän turbomoottoreissa. Moottoriöljyn vaihtoon voi lisätä jopa Fumoto-venttiilin, joka tekee öljynvaihdosta erittäin helppoa. Jos joudut työskentelemään moottorin alla, niin 10 mm:n pultit on melko helppo irrottaa ja suodattimeen pääsee myös helposti käsiksi.

Jos sinusta tuntuu, että tarvitset öljynerotinta, jota käytetään mahdollisen ilmatoiminnan tiivistämiseen, kannattaa tehdä ”kumihanskatesti”. Se on myös hyvä idea, kun autosi saavuttaa 100K mailia. Testi on melko helppo, ja on olemassa joukko videoita, joissa voit oppia miten. Muuten joudut tuhlaamaan aikaa autosi viemiseen korjaamolle.

Ajovalojen polttimoiden vaihtaminen

Kannattaa kiinnittää huomiota myös ajovaloihin, jotka voivat palaa loppuun. Onneksi polttimon voi vaihtaa helposti kotona ilman suurempaa vaivaa.

Pultit, vyöt ja kojelaudan hallintalaitteet

Jos autosi saavuttaa noin 150 Tkm:n rajan, sinun on käsiteltävä päätylenkit, jousijouset, jousilaakerit ja muut jousitukseen liittyvät ongelmat. Nämä osat vanhenevat yleensä ajan myötä. Näiden osien työstäminen on melko helppoa ja suoraviivaista, mukaan lukien uusien osien irrottaminen ja pulttaaminen.

Kojelaudan hallintalaitteet ovat intuitiiviset ja helposti ymmärrettävät. Näet, mitä ongelmia autossa saattaa esiintyä. Harvinaisissa tapauksissa, jotka ovat kryptisiä, VIDA/DICE selittää yksityiskohtaisesti, ja sillä on erittäin yksityiskohtaiset kaaviot ja parannetut kaaviot, joissa näytetään vaihe vaiheelta noudatettava prosessi.

Joitakin muita työstettäviä asioita ovat hammashihnat, jotka olisi vaihdettava 100 000-115 000 kilometrin kohdalla, varsinkin jos sinulla on vanhempi malli. Näissä autoissa ei yleensä ole paljon ongelmia tiivisteiden kanssa. Vesipumppu olisi tehtävä hihnan kanssa. Useimmat muut asiat voidaan hoitaa helposti.

  Tarvitseeko Volvo premium-bensiiniä?

Yleiset Volvo-ongelmat

Kuten kaikilla merkeillä, Volvolla on joitakin yleisiä ongelmia. Ensimmäinen on voimansiirtojärjestelmän vika, joka on eniten valitettu ongelma Volvoissa. Vaihteistojärjestelmän vikaantuminen voi aiheuttaa paljon haittaa.

Myös automaattinen jarrujärjestelmä vaatii huomiota. Jotkut ovat raportoineet, että järjestelmä kytkeytyy automaattisesti päälle ilman tarvetta ajon aikana, mikä aiheuttaa vaaratilanteita. Volvo on jopa tehnyt asiasta takaisinkutsuja.

Myös PCV-venttiileistä on raportoitu ongelmia. Ne olisi vaihdettava noin 100 000 kilometrin kohdalla.

Myös uudemmissa malleissa on raportoitu nestevuotoja. AWD-malleissa on ollut ongelmia viistovaihteen vuotojen ja myös holkin kulumisen kanssa. Vanhemmat 2005-2007 mallit ovat kuitenkin melko kestäviä näiden ongelmien suhteen.

Taitotasosi määrää sen, mitä voit työstää.

Kaikkien edellä esiteltyjen vinkkien ja yleisten ongelmien kanssa se riippuu silti pohjimmiltaan henkilön kokemuksesta autojen parissa työskentelystä. On ihmisiä, jotka ovat jopa vaihtaneet koko vaihteistojärjestelmän Volvoonsa, ja toisia, jotka eivät osaa edes vaihtaa öljyä itse. Se riippuu siis todellakin henkilöstä.

FAQ

Miten voin oppia autojen parissa työskentelystä?

Autojen korjaaminen ei ole helppo asia. Jos et tiedä autosta mitään, voit tehdä paljon enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Oman auton työstäminen voi kuitenkin auttaa sinua tietyissä tilanteissa, ja se säästää rahaa. Seuraavassa on muutamia vinkkejä, joita noudattamalla voit aloittaa autosi työstämisen opettelun:

  • Työskentele vanhan auton parissa – Aloita työskentely vanhemman auton parissa. Tarkkaile osia ja likaa kätesi.
  • Hanki neuvoja – Voit hankkia neuvoja ystävältä tai perheenjäseneltä, sillä monet ihmiset rakastavat autojensa korjaamista. Anna heidän osoittaa asioita ja opastaa sinua joidenkin prosessien läpi.
  • Tutoriaaleja – Katso korjausopastus, jotta voit tutustua auton ominaisuuksiin.
  • Auton käsikirja – Lue autosi käsikirja.
  • Tarkkaile ammattilaisia – Jos viet autosi korjaamolle, kysy, voitko seurata prosessia ja tarkkailla sitten, mitä mekaanikot tekevät.
  Kuinka kauan Volvon akut kestävät?

Mitkä ovat helpoimmat autot, joita on helppo korjata?

On monia autoja, joita voi työstää helposti. Varsinkin vanhempia autoja. Uudemmissa autoissa on enemmän tekniikkaa, mikä vaikeuttaa erikoistumattomien ihmisten työskentelyä niiden parissa. Joitakin malleja, joiden kanssa on helpompi työskennellä, ovat:

  • Jeep Wrangler
  • Toyota Corolla
  • Subaru BRZ
  • Toyota Tacoma
  • Chevrolet Silverado
  • Lada Niva

Ovatko sähköautot helppoja työstää?

Sähköautot ovat keskivertoihmisille monimutkaisempia työstää. Niissä ei ole moottoria edessä. Niistä puuttuu myös suurin osa osista, joita muissa autoissa on, joten ne ovat huoltovapaita ja vaativat vain vähän korjauksia. Joitakin osia, kuten jarrunestettä, ei kuitenkaan ole helppo työstää sähköautoihin niiden monimutkaisten järjestelmien vuoksi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z