Ovatko Aiways-autot hyviä lumessa?

On olemassa muutamia tekijöitä, joiden on täytyttävä, jotta auto tarjoaa kunnolliset talviajo-ominaisuudet. Tärkeimpiä tekijöitä ovat renkaat, sillä jopa takavetoisesta urheiluautosta, jossa on leveät renkaat, voi olla paljon hyötyä talvella, jos se on varustettu asianmukaisilla talvikumeilla.

Lisäksi suurempi maavara, neliveto ja kehittynyt ajonvakautusjärjestelmä lisäävät myös auton talviajo-ominaisuuksia. Aiways U5:ssä ei ole nelivetoa, mutta siinä on kehittynyt ajonvakautusjärjestelmä ja suhteellisen suuri maavara.

Kaikissa Aiways U5 -malleissa on yksi sähkömoottori, jonka teho on enintään 150 kW (201 hv) ja joka käyttää vain etupyöriä. Joka tapauksessa U5 voi olla hyvä talviauto, jos se on varustettu kunnollisilla talvirenkailla.

On myös syytä mainita, että U5 ei tarjoa lämmitettyjä istuimia eikä lämmitettyä ohjauspyörää Standard-varustetasossaan, kun taas lämmitetyt istuimet sisältyvät Premium-malliin. Kaiken kaikkiaan U5 on kuitenkin katumaasturi, joten jos investoit kunnollisiin talvirenkaisiin, U5:n pitäisi helposti pärjätä sekä lumisissa että jäisissä olosuhteissa.

Aiways U5 – Ajokokemus

Kiinalainen Aiways U5 crossover/SUV painaa noin 4000 kiloa, mikä tekee siitä melko painavan auton, mutta ei niin paljon kuin jotkut muut kilpailevat sähköautot. Lisäpaino tekee autosta epätodennäköisemmän pysähtyä lyhyellä matkalla, mutta se lisää myös vetovoimaa ajon aikana.

Niin tai näin, 150 kW:n teho on parhaimmillaankin kohtuullinen, sillä se ei tarjoa samanlaista suorituskykyä kuin jotkut kilpailijansa. U5 on viritetty mukavaksi arkiautoksi, mikä tarkoittaa, että siitä ei kannata missään nimessä odottaa urheiluautoa.

  Onko Aiways hyvä ensimmäinen auto?

Talviajoa ajatellen U5 hyötyy suuremmasta maavarasta. Useimmissa katumaastureissa on mahdollisuus AWD-järjestelmään, kun taas U5 on saatavana yksinomaan FWD-autona. FWD on tosiaan parempi kuin RWD lumessa, mutta AWD on joukon paras valinta, jos vetovoima on tärkein huolenaiheesi.

Kaiken kaikkiaan U5 tuntuu kohtuullisen hienostuneelta ajettavuudelta olematta kuitenkaan liian mukava. Tuuli- ja tiemelu on melko voimakasta maantienopeuksissa, koska U5:n äänieristys on ala-arvoinen.

Aiways U5 – Talviajotekniikka

Markkinoiden parhaissa talviystävällisissä autoissa on lukemattomia ohjelmisto-ominaisuuksia, jotka lisäävät ajovakautta ja tekevät niistä paljon turvallisempia hankalissa tilanteissa. U5:ssä on suhteellisen kehittynyt ajonvakautusjärjestelmä, jonka pitäisi helposti havaita mahdollinen pidon heikkeneminen ja vähentää tehoa, jotta auto ei enää luista.

U5:ssä on myös ESP (Electronic Stability Programme), joka myös lisää pitoa ja tekee autosta vakaamman huonoissa sääolosuhteissa. Aktiivinen jarrutus kuuluu Premium-varusteluun, kun taas mäkilähtöavustin ja mäkilähtöavustin ovat vakiovarusteena kaikissa U5-malleissa.

Jarruja ohjataan elektronisesti, mikä tarkoittaa, että ne hyötyvät elektronisesta jarruvoimanjaosta, joka voi mukauttaa jarrupaineen kulloisenkin tilanteen mukaan. Lisäksi U5-mallissa on kaikki tarvittavat kehittyneet kuljettajan apujärjestelmät, joiden pitäisi pitää sinut aina turvassa.

Talvirenkaat – olennainen osa talviajoa.

Omistatpa sitten maasturin, sedanin, urheiluauton tai viistoperän, talvirengassarja on tärkein tekijä talviajossa. Vaikka omistaisitkin maasturin, jossa on suuri maavara, AWD ja paljon turvaohjelmistoja, tarvitset kunnon talvirengassarjan, jotta voit hyötyä tällaisesta järjestelmästä.

  Vaatiiko Aiways paljon huoltoa?

Useimmat hallitukset eri puolilla maailmaa joko suosittelevat tai jopa velvoittavat varustamaan autosi talvirenkailla, koska ne ovat todellakin välttämättömät. Myös kokokierroksen renkailla voi pärjätä talvella, mutta vain jos ajat autollasi harvoin lumisissa tai jäisissä olosuhteissa.

Yleisrenkaat kestävät lievää talvisäätä, kun taas talvirenkaat on suunniteltu erityisesti kaikkeen, mitä talvi voi tarjota. Kesärenkaiden sarja on ehdottomasti turha talvella, koska nämä renkaat on valmistettu eri tavalla, eikä niitä pidä käyttää lumessa.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että talvirenkaita pitäisi käyttää koko vuoden, sillä lämmin sää voi kuluttaa talvirenkaat nopeammin.

FAQ-osio

Mikä sähköauto on paras talviajoon?

Jos haluat ylivertaisen sähköauton talviajoon, sinun kannattaa ehdottomasti tutustua Audi e-Tron -maasturiin, uuteen Rivian-maasturiin, Jaguar I-Paceen ja Tesla Model X:ään. Kaikissa näissä autoissa on suuri maavara, AWD-ajo ja paljon älykkäitä turvaominaisuuksia, joiden pitäisi auttaa sinua pysymään tiellä.

Talvirengassarja on kuitenkin välttämätön, jos ajat usein lumessa, ja jopa parhaat talviystävälliset sähköautot tarvitsevat talvirengassarjan toimiakseen optimaalisesti.

Miten kylmyys vaikuttaa sähköautoihin?

Jos ulkolämpötilat ovat kylmät, mutta eivät pakkasella, sähköautosi ei pitäisi käyttäytyä kovin paljon erilaisemmin kuin tavallinen polttomoottoriauto. Jos ulkolämpötila on kuitenkin alle pakkasen, sähköautojen akut voivat kärsiä valtavia vahinkoja, koska kylmä sää hidastaa yksittäisten akkukennojen kemiallisia reaktioita, mikä heikentää niiden tehokkuutta.

  Aiways vs Polestar - kumpi on parempi?

Eräät tutkimukset ovat osoittaneet, että äärimmäinen kylmyys voi vähentää akkujen enimmäiskantamaa jopa 40 prosenttia. Lisäksi sähköautoissa ei ole moottoria, mikä tarkoittaa, että niiden on käytettävä akusta saatavaa sähköä matkustamon lämmittämiseen.

Miten lämmin sää vaikuttaa sähköautoihin?

Jos ulkolämpötila nousee yli 90-100 Fahrenheitin, myös sähköautosi kärsii, koska ilmastointilaitteen jatkuva käyttö voi vähentää kokonaismatkaa jopa 15-20 %. Tämä pätee myös polttomoottoriautoihin, mutta polttomoottoriautot käyttävät vähemmän polttoaineesta peräisin olevaa energiaa ilmastointilaitteeseen.

Äärimmäiset lämpötilat voivat myös aiheuttaa sähköauton ylikuumenemisen paljon helpommin kuin polttomoottoriauton, joten muista mukauttaa ajotyyliäsi sen mukaisesti.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z