Ovatko hybridiautot hyviä vuoristoajoon?

Hybridiautot on suunniteltu maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi, joten niitä ei varsinaisesti ole suunniteltu vuoristoajoon. Oli miten oli, ei ole mitään syytä, miksi jotkut maastoystävällisemmät hybridimaasturit eivät olisi yhtään huonompia kuin bensiini- tai dieselkäyttöiset vastineensa.

Hybridiautojen tärkein etu ja varmasti tärkein syy, miksi ne tarjoavat parempaa tehokkuutta, on regeneratiivinen jarrutus. Regeneratiivinen jarrutus on mekanismi, jonka tarkoituksena on ottaa hukkaan mennyt energia talteen auton hidastaessa vauhtia.

Ja koko hybridi- ja vuoristoautoilun skenaariota voidaan tarkastella ensisijaisesti tästä näkökulmasta. Mäkeä ylöspäin mentäessä välitön sähköinen vääntömomentti antaa hieman lisäpotkua. Aina kun laskeudut alaspäin, regeneratiivinen jarrutus vie rasituksen tavallisilta kitkajarruilta.

Hybridit ovat siis hyviä vuoristoajoon. Hybridiautot painavat kuitenkin 200-500 kiloa enemmän kuin tavalliset bensiini- tai dieselautot, ja näin suuresta painoerosta aiheutuu paljon seurauksia.

Hybridit ja vuoristoajoympäristöt

Kun tarkastellaan, mitkä muuttujat määrittelevät keskimääräisen vuoristoajoympäristön, kyseessä on yleensä lumi, jää, sade, kylmyys ja huono tienpinta. Näin ollen auton on pystyttävä pitämään yllä omaa painoaan sekä tehon että käsiteltävyyden osalta.

Jotkin hybridiautot, kuten Toyota Prius, eivät ole ihanteellisia tällaisiin ajo-olosuhteisiin, mutta sama pätee mihin tahansa vastaavaan segmenttiin kuuluvaan bensiini- tai dieselkäyttöiseen autoon. Toiset hybridiautot, kuten Volvo XC90 Hybrid tai Range Rover P400e, ovat loistavia vuoristoautoja.

Tästä huolimatta tavallinen Volvo XC90 ja tavallinen Range Rover ovat molemmat yhtä hyviä, elleivät jopa parempia kuin hybridivaihtoehtonsa. Vaikka hybridien pitäisi pärjätä mainiosti, useimpia hybridimoottoreita ei ole suunniteltu vuoristoajoon.

  Voivatko hybridiautojen akut räjähtää?

Hybridimoottoreista on hyötyä, kun ne toimivat optimaalisella tehoalueella, mikä lisää tehokkuutta. Jyrkät mäet ja jatkuvat kaltevuudet vaativat moottorin työskentelemään koko ajan kovempaa, mikä puolestaan tekee hybridimoottorista hyötysuhteen kannalta hyödyttömän, vaikka regeneroiva jarrutus korvaakin menetetyn energian.

Hybridit ja maantieajot

Kuten aiemmin mainittiin, hybrideillä voi ajaa vuoristossa, mutta se ei todellakaan ole hybridiajoneuvon tarkoitus. Toisaalta moottoritieajossa on kyse aivan eri tekijöistä, eikä hybridiajoneuvoa ole varsinaisesti tehty myöskään moottoritieajoon.

Havainnollistamiseksi kuvittele ajavasi vakionopeudella 70 mailia tunnissa. Luulisi, että poltto- ja sähkömoottori toimivat täydellisessä sopusoinnussa, mutta näin ei ole, päinvastoin, lähes koko vetovoiman käyttää polttomoottori.

Tämä johtuu siitä, että sähkömoottoreita ei ole suunniteltu jatkuvaan suurnopeusajoon, vaan kaupunkiympäristöön, jossa on jatkuvasti jarrutettava ja käytettävä regeneratiivista jarrutusta. Vaikka päästöt ovat todennäköisesti pienemmät, hybridi ei ole paras mahdollinen moottoritieajoneuvo.

Hybridit ja kaupunkiajo

Kuten olemme jo keskustelleet, hybridejä ei ole tehty moottoritieajoon eikä vuoristoajoon, joten herää kysymys, mitä järkeä hybridissä sitten on? Ja vastaus tähän kysymykseen on ylivoimainen tehokkuus kaupunkiajossa stop-and-go -liikenteessä. Niin paljon, että sitä ei voi edes verrata toisiinsa.

Ensisijainen syy siihen, että hybridiautot johtavat kaupunkiajossa tasaisesti, on lähinnä regeneratiivinen jarrutus. Stop-and-go-liikenne on klassinen kaupunkiajoympäristön ominaispiirre, ja regeneroiva jarrutus on tehty toimimaan yhdessä stop-and-go-liikenteen kanssa.

  Voiko hybridiakun korjata?

Regen-jarrutus toimii siten, että se palauttaa moottorin menetetyn tehon hidastettaessa. Tämä tarkoittaa sitä, että kitkajarrut eivät ole käytössä hidastettaessa, ja vasta kun sinun on hidastettava aggressiivisemmin, kitkajarrut astuvat kuvaan. Mitä enemmän hidastat, sitä enemmän energiaa saat takaisin.

Regenerointijarrutuksen lisäksi kaupunkiajossa ajetaan useimmiten alhaisemmalla nopeudella, mikä tarkoittaa, että sähkömoottori pystyy lähes aina kuljettamaan autoa itse, mikä lisää tehokkuutta entisestään. Kun hybridiautoista tulee yhä kehittyneempiä, niistä tulee kiistatta markkinoiden parhaita autoja moottorityyppien osalta.

UKK-osio

Ovatko sähköautot hyviä vuoristoajoon?

Sähköautot soveltuvat hyvin vuoristoajoon, jos ne on kehitetty sellaista tarkoitusta varten. Tehon ja hyötysuhteen suhteen Tesla Model S on yhtä hyvä kuin mikä tahansa muu sähköauto vuoristoalueella. Jos kuitenkin huono tienlaatu ja maastoajo on määritelmäsi vuoristoautoilusta, sinun kannattaa pitäytyä vanhoissa kunnon Wranglereissa ja Land Cruisereissa.

Tästä huolimatta bensiini- ja dieselautot menettävät yleensä paljon tehoa korkeammilla paikoilla, mutta sähköautot eivät. Manuaalikäyttöiset polttomoottoriautot eivät ole hyviä ylämäkeen tai alamäkeen, mutta regeneroivalla jarrutuksella varustettu sähköauto on loistava ylämäkeen tai alamäkeen.

Ovatko hybridi- ja sähköautot hyviä maastossa?

Hybridit voivat olla hyviä maastossa, mutta erot tavallisten bensiini- tai dieselmaastureiden ja hybridien välillä ovat marginaalisia, eikä niitä kannata mainita. Toisaalta ei ole mitään syytä ajatella, etteivätkö sähköautot valtaisi kokonaan maastoajoa, koska ne ovat parempia lähes kaikissa suhteissa.

  Parhaat BMW Hybridiautot

Ensisijaisesti sähköautot eivät syö bensaa, ja tavalliset maastoautot kuluttavat. Toiseksi jokaiselle pyörälle voidaan lähettää tehoa erikseen paljon helpommin kuin tavallisessa bensiini- tai dieselautossa. Kolmanneksi vääntömomentti on 100 prosenttia 100 prosenttia ajasta, ja tämä on tärkein syy siihen, miksi sähköajoneuvot tulevat lopulta valtaamaan maastoajon.

Ovatko hybridi- ja sähköautot hyviä kilpa-autoiluun?

Jos puhutaan autoja sisältävistä urheilulajeista ja aktiviteeteista, tuskin mikään niistä on autoharrastajien kannalta ystävällisempi kuin kilpa-autoilu. Tämä tarkoittaa sitä, että tällaisissa piireissä asuvat kaikkein jääräpäisimmät bensiinihullut, ja he saattavat yhtä hyvin olla kaikkein jääräpäisin väestöryhmä, kun on kyse sähköautoista.

Ymmärrämme, että rakastamme myös V8-, V10- ja V12-moottoreita, mutta ei ole mitään syytä olla ajamatta kilpaa sähköautoilla, koska sähköautot toimivat täysin eri tavalla, ja on mielenkiintoista nähdä, mihin jotkut Formula E:n kaltaiset organisaatiot lähivuosina menevät.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z