Ovatko hybridit hyviä pitkän matkan ajamiseen?

Hybrideistä on tullut viime vuosina erittäin suosittuja, ja siksi herää kysymys, onko hybridi hyvä auto pitkän matkan ajoon. Useimmiten hybridit on tehty kaupunkiympäristöön, jossa on paljon pysähtyvää liikennettä.

Hybridit toimivat parhaiten tällaisissa ympäristöissä, eikä niitä ole tehty ensisijaisesti pitkän matkan ajamiseen. Jotkin hybridit ovat kuitenkin parempia pitkän matkan ajossa kuin toiset, mutta mikään hybridi ei voita suurempaa dieselmoottoria.

Hybridit ovat ympäristön kannalta parempia, joten hybridiautojen suosio on vain kasvussa. On jotain erittäin toivottavaa, että autossa, joka ei tarvitse jatkuvia polttoainepysähdyksiä, on jotain erittäin toivottavaa, varsinkin jos siihen yhdistetään mahdolliset valtion kannustimet ja veronalennukset.

Hybridiautojen ja polttomoottoriautojen välillä on monia eroja, mutta ilmeisin niistä on polttoainetehokkuus. Kun polttomoottoriautot tarjoavat yleensä paremmat kulutuslukemat maantiellä, hybridit tarjoavat paremmat kulutuslukemat kaupungissa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tavallisen polttomoottoriauton pitäisi olla hybridiautoa huonompi kaupunkiliikenteessä, jossa liikenne on pysähtelevää.

Hybriditekniikka ja maantieajo

Hybridien ja polttomoottoriautojen väliset erot johtuvat pääasiassa hybridien kehittyneemmistä voimansiirto- ja jäähdytyskomponenteista. Näiden lisäksi nykyaikaisissa hybrideissä on yleisesti erityisiä vaihteistomekanismeja, paljon johtoja ja kehittyneitä ohjelmistoratkaisuja.

Akun ohella hybridiauton tärkein ominaisuus on regeneratiivinen jarrutus, joka on keksitty järjestelmä, jolla otetaan talteen ajon aikana menetetty liike-energia ja varastoidaan akkuun tulevaa käyttöä varten. Tämä toimii parhaiten silloin, kun kiihdytät ja hidastat jatkuvasti, koska regeneroiva jarrutus käyttää yleensä sähkömoottoria auton hidastamiseen.

  Miksi hybridiautot ovat huonoja?

Tämä tarkoittaa sitä, että et käytä kitkajarruja kovinkaan usein, vaan vain silloin, kun sinun on otettava vauhtia nopeasti. Pitkän matkan ajo tapahtuu kuitenkin enimmäkseen moottoritiellä, eikä moottoritiellä ole kovinkaan monta jarrutusaluetta, varsinkaan, jos teillä ei ole liikennettä.

Lisäksi useimmat hybridiautojen sähkömoottorit ovat heikkoja eivätkä kykene täysin tukemaan autoa maantienopeuksilla ajettaessa. Hybridiautot eivät sinänsä ole kovinkaan hyviä verrattuna polttomoottoriautoihin, varsinkin kun otetaan huomioon hybridiin yleensä liittyvät lisäkustannukset.

Diesel- ja bensiiniautot moottoritieajoon

Kuten aiemmin todettiin, hybridit kannattaa jättää väliin, jos aiot ajaa säännöllisesti pitkiä matkoja. Parasta olisi harkita bensiini- tai dieselkäyttöisten autojen ostamista. Näistä kahdesta dieselautot ovat parhaita moottoritieajoon, mutta joissakin maissa dieselautoja on tarjolla rajoitetusti.

Tästä huolimatta, jos voit ostaa haluamastasi autosta dieselkäyttöisen vaihtoehdon, tee se. Dieselmoottoreilla on tunnetusti paremmat vääntömomenttiluvut kuin bensiiniautoilla, mikä parantaa polttoainetehokkuutta moottoritienopeuksissa.

Dieselmoottoreille on ominaista korkeampi sylinteripaine ja korkeampi moottorin kokonaislämpötila, mikä johtaa parempaan lämpötehokkuuteen. Bensiinikäyttöiset autot taas ovat parempia lyhyemmillä matkoilla, ja se on myös syy siihen, miksi monissa hybridiautoissa käytetään bensiiniä ja sähkömoottoria.

Maantieajoon tarkoitetut sähköautot

Maantieajoon liittyy yleensä kovaa ja tasaista vauhtia ajamista, mikä ei ole ihanteellista sähköautoille muutamasta eri syystä. Ensinnäkin sähköautojen kantamaa rajoittaa niiden toimintasäde, joka ei ole lähelläkään sitä, mihin diesel- tai jopa bensiiniauto pystyy.

  Mitä käytettyjä katumaastureita minun pitäisi välttää?

Toimintasäteeseen liittyvien ongelmien lisäksi sähköauton lataaminen voi lisätä maastomatkan kestoa lukemattomilla tunneilla, vaikka kaikki sujuisi suunnitelmien mukaan. Monille EV-kokemuksille on kuitenkin ominaista, että latausasemia ei ole saatavilla, ja ne ovat epäkunnossa tai niitä ei joskus edes ole. Tämä ei ehkä ole suuri ongelma päivittäisessä ajossa, mutta pitkällä matkalla se on.

EV-autojen hyvä puoli on, että ne ovat tasaisia ja hiljaisia. Tehokkuuden maksimoimiseksi sähköautot ovat yleensä aerodynaamisesti liukkaita, mikä vähentää ilmanvastusta entisestään ja tekee autosta erittäin hiljaisen. Vaikka joidenkin sähköautojen toimintasäde voi olla lähes 300 mailia, useimmat niistä eivät silti riitä pitkien matkojen ajamiseen.

UKK-osio

Onko pitkän matkan ajaminen hyväksi vai haitaksi autollesi?

Pitkän matkan ajo on itse asiassa parempi vaihtoehto kuin lyhyen matkan ajo. Esimerkiksi 700 mailin vakionopeusmatka on tietyissä tapauksissa parempi autollesi kuin 7 mailin matka. On syytä mainita, että jos autoa ei huolleta oikein, jokainen kilometrimäärä on autolle haitaksi.

Tästä huolimatta kylmä sää voi olla hieman ongelmallinen moottorin kulumisen kannalta. Aina kun moottori toimii epäoptimaalisissa olosuhteissa, se kuluttaa moottoria nopeammin, mikä tarkoittaa, että säännöllinen stop-and-go -liikenne, johon yleensä kuuluu start-stop-järjestelmiä, on pahin tilanne useimmille autoille, erityisesti manuaalikäyttöisille autoille.

Kuinka usein sinun pitäisi pysähtyä pitkän matkan aikana?

Tarkkana pysyminen ratin takana on tärkeää, jotta voit suojella itseäsi ja matkustajia riskitilanteilta. Muista siksi pitää tauko vähintään noin 2 tunnin tai 100 kilometrin välein. Älä edes aja väsyneenä, vaikka uskot pystyväsi siihen, sillä sinun pitäisi olla hyvin levännyt ennen pitkän matkan matkaa.

  Kannattaako hybridiakku vaihtaa?

Kuorma-autonkuljettajat voivat ajaa jopa 11 tuntia 24 tunnin aikana, mikä vastaa karkeasti ottaen 715 mailia, jos ajetaan tasaisella nopeudella 65 mailia tunnissa.

Mitkä autot ovat parhaita pitkän matkan ajamiseen?

Kuten aiemmin mainittiin, diesel on voimansiirron osalta paras pitkän matkan auto. Mitä tulee autojen segmentteihin, kannattaa valita suurempi sedan, koska ne ovat parhaita pysymään mukavasti ja eristyksissä pitkiä aikoja.

Suuret sedanit, kuten Mercedes S-luokka, BMW 7-sarja tai Audi A8, ovat malliesimerkkejä loistavista pitkän matkan matka-autoista. Jotkin suuremmat katumaasturit ovat myös hyviä maantieajoon, mutta eivät läheskään yhtä hyviä kuin suuret sedanit.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z