Itselataavissa hybridiautoissa käytetään sähkömoottoria ja tavallista polttomoottoria. Ne eroavat pistokehybrideistä kuitenkin siinä, että ne ottavat talteen jarrutuksen aikana menetetyn energian ja lataavat akkuja yleensä myös polttomoottorin avulla.
Tavalliset pistokehybridit tekevät näin myös, mutta erona on se, että itselataava hybridi tarjoaa yleensä pienemmän akun, joka ei vaadi lisäkytkentää täyden latauksen saavuttamiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että itselataavat autot riittävät vain noin muutaman kilometrin ajoon.
Termi itselataava otettiin käyttöön Toyotan, Kian ja Lexuksen toimesta, mutta suuri yleisö kritisoi tällaista terminologiaa tarkoituksellisen harhaanjohtavaksi, koska se ei tarjoa mitään todellisia etuja tavalliseen hybridiin verrattuna. Tästä huolimatta itselataavat autot vaikuttavat jonkinlaiselta markkinointijoustolta.
Vaikka ne voivat säästää polttoainekuluja ja vähentää Co2-päästöjä, ne ovat kalliimpia ostaa kuin ei-hybridiautot. Manuaalista latausta ei myöskään tarvita, mutta tällaisten autojen hyötysuhde on heikko, ja pakkaus voi heikentää huomattavasti sisätilojen käytännöllisyyttä.
Itseladattavan hybridin polttoainekustannukset
Alhaisemmat polttoainekustannukset ovat tärkein syy siihen, miksi ylipäätään valitaan hybridi, ja itselataavat hybridit alentavat polttoainekustannuksia sen verran, että se on mainitsemisen arvoista. Tästä huolimatta ne eivät ole läheskään yhtä tehokkaita kuin tavalliset pistokehybridit.
Tällaisesta polttoainetehokkuudesta on hyötyä lähinnä kaupunkiajossa, koska se ei vaadi polttomoottorin panosta muutaman kilometrin matkalla. Sinänsä nämä autot ovat parempia kuin lievä hybridi, mutta ne eivät ole niin tehokkaita kuin kaikki odottivat niiden olevan.
Itselataavan hybridin lataaminen
Luultavasti itselataavan hybridin tärkein myyntivaltti on se, että sinun ei tarvitse ladata autoa manuaalisesti, eikä sinulla ole siihen edes mahdollisuutta. Näissä autoissa on pienikapasiteettiset akut, jotka voidaan ladata kokonaan ilman manuaalista täydennystä.
Tällaisina nämä autot ovat paljon kätevämpiä kuin pistokehybridit, sillä pistokehybridit ovat turhia, jos niitä ei ladata säännöllisesti. Voit jättää autosi kadulle pysäköitynä eikä sinun tarvitse huolehtia lataamisesta, sillä auto pyrkii tekemään sen puolestasi.
Itseladattavan hybridiauton hinta
Jos verrataan itselataavan Toyota Prius hybridin ja tavallisen pistokehybridin Priuksen hintoja, näyttää siltä, että itselataava malli on edullinen. Riippuen kyseisistä markkinoista, itselataava vaihtoehto maksaa 4-7 000 dollaria vähemmän kuin plug-in-vaihtoehto.
Ne ovat kuitenkin paljon kalliimpia verrattuna joihinkin vastaavaan segmenttiin kuuluviin tavallisiin diesel- ja bensiinikäyttöisiin autoihin. Voidaankin kysyä, onko itselataava hybridi sen arvoinen verrattuna tavalliseen polttomoottoriautoon, koska se ei tarjoa ”todellisia” hybridiominaisuuksia.
Käytännöllisyys
Toinen epäkohta joissakin itselataavissa autoissa on se, että niissä on tapana uhrata sisätilaa tai tavaratilaa akkujen pakkaamiseen. Tämä on toistuva teema monissa pistokehybrideissä, mutta ero on siinä, että tällaiset autot tarjoavat myös kaikki hybridin ominaisuudet, mutta itselataava hybridi ei.
Itselataavat autot ”loistavat” kuitenkin tavallisessa kaupunkiympäristössä. Tällaisissa olosuhteissa polttomoottoria ei tarvitse käyttää vähään aikaan, mikä auttaa hyötysuhteessa, mutta kun ajetaan moottoritiellä, polttomoottori on jatkuvasti käynnissä.
Maantienopeudet
Jos käytät autoasi pääasiassa pidempiin maantieajoihin, itselataavan hybridin ei pitäisi kiinnostaa sinua, sillä nämä autot ovat melko hyödyttömiä maantiellä, koska sähkömoottori pystyy kuljettamaan vain enintään 30-60 km/h.
Nopeuden lisäksi itselataavilla autoilla on vain muutaman kilometrin sähköinen toimintasäde. Ja kun otetaan huomioon, että moottoritiellä ajettaessa ei ajeta kovinkaan usein jarrutuksia, akut eivät myöskään lataudu kovin usein.
Johtopäätös
Tietyntyyppisissä tilanteissa itselataavasta autosta voi olla hyötyä. Tällaisia skenaarioita ovat esimerkiksi se, ettet pysty lataamaan autoa itse, ja se, että ajat pääasiassa hitaammin kaupunkiajossa.
Tällaisen skenaarion lisäksi itselataavien hybridiautojen takana ei todellakaan ole mitään logiikkaa, varsinkin kun otetaan huomioon, miten valheellista markkinointia näihin malleihin liittyy. Pistokehybridi on 95 prosentissa tilanteista parempi vaihtoehto, ja voisi väittää, että tavallinen polttomoottori vie loput 5 prosenttia tilanteista.
UKK-osio
Lataako pistokehybridi itsensä?
Kyllä, plug-in-hybridi voi myös ladata itseään, mutta ero tässä on se, että tavallisessa plug-in-hybridissä on suurempi akku verrattuna itselataavaan hybridiin. Tämä tarkoittaa, että akun täyteen lataamiseksi et voi luottaa pelkästään itselataukseen.
Plug-in-hybridien pitäisi olla nimensä mukaisesti – kytkettynä. Muuten pistokehybridin koko tarkoitus on mennyttä. Pistokehybrideihin yleensä liitetyt akkupaketit ovat aivan liian suuria itselataukseen, ja ne tyhjentävät akun varauksen paljon nopeammin.
Millaisia erilaisia hybridiautoja on olemassa?
Tällä hetkellä myynnissä on kolme mainittavaa hybridityyppiä. Lähimpänä tavallista polttomoottoriautoa on niin sanottu mieto hybridi (MHEV). Mild-hybrideissä on yleensä polttomoottori ja pieni sähkömoottori, jota käytetään täyttämään tehoeroja ja saamaan auto rullaamaan, kun se kulkee tasaisella maantienopeudella.
Miedon hybridin lisäksi tarjolla on myös pistokkeellisia (PHEV) ja itselataavia hybridejä. Molemmat näistä pystyvät kulkemaan pelkällä sähköenergialla, mutta plug-in-hybridi tarjoaa paljon suuremman sähköisen toimintasäteen prosessissa.
Mitä tapahtuu, jos akun prosenttiosuus laskee nollaan?
Minkä tahansa hybridiauton suuri etu on se, että voit käyttää vain polttomoottoria, jos akku loppuu. Mutta jos akkusi laskee 0 prosenttiin ja ajat MHEV- tai itselataavaa hybridiautoa, on todennäköistä, että jokin on mennyt pieleen, sillä näiden autojen pitäisi käyttää polttomoottoriaan pitämään akku kunnollisessa varaustilassa.
Tästä huolimatta pistokehybridillä ei ole kykyä ladata akkujaan kokonaan pelkällä polttomoottorilla. Mutta tällaisessakaan tapauksessa akun ei pitäisi koskaan todella laskea 0 prosenttiin, ja on myös hyvin todennäköistä, että jokin on mennyt pieleen, jos ajat autollasi säännöllisesti.