Ovatko sähköautot vaikeampia korjata?

Sähköautoissa on vähemmän liikkuvia osia, mikä tarkoittaa, että ne kärsivät harvemmin ennenaikaisesta kulumisesta. Tämä tarkoittaa, että sähköautojen pitäisi kestää pitkään ilman, että moottoriin ja muuhun voimansiirtoon tarvitsee tehdä kattavia korjauksia.

Jousituksen osalta sähköautojen ja polttomoottoriautojen väliset erot ovat minimaaliset lukuun ottamatta sähköautojen lisäpainoa. Kaiken kaikkiaan sähköautot tarvitsevat vähemmän huoltoa kuin polttomoottoriautot, mutta se, kuinka vaikeaa mahdollinen korjaustyö voi olla, riippuu suuresti siitä, mikä on mennyt pieleen.

Koska sähköautoissa ja polttomoottoriautoissa on paljon samankaltaisia osia, niiden korjaamisen pitäisi olla yhtä helppoa. Jos ongelma kuitenkin johtuu viallisesta sähköjärjestelmästä tai akusta, sähköautojen korjaaminen on paljon vaikeampaa, koska näitä tekniikoita ei ole vielä testattu perusteellisesti massakuluttajien tasolla.

Siksi on vähemmän päteviä mekaanikkoja ja teknikkoja, jotka voivat edes käsitellä tällaisia ongelmia, mikä tarkoittaa, että sinun on vietävä autosi jälleenmyyjälle. Loppujen lopuksi tärkein tekijä sähköauton korjaamisen vaikeudessa riippuu siitä, mikä autossa on mennyt vikaan.

Sähköautojen huolto ja kunnossapito

Sähköautot ovat vielä uusia lapsia korttelissa, mikä tarkoittaa, että kaikki eivät ole tietoisia siitä, miten ne toimivat ja kuinka paljon huoltoa ne vaativat. Kuten aiemmin mainittiin, sähköautoissa on vähemmän liikkuvia osia, mikä tarkoittaa, että mekaanista kulumista ei tapahdu läheskään yhtä paljon kuin tavallisessa autossa.

Sähkömoottorit ovat sekä pienempiä että kykenevät toimimaan täysin ilman, että niiden on saavutettava optimaalinen lämpötilataso. Ne saavat energiansa suuresta korkeajännitteisestä litiumioniakusta, joka on yleensä sijoitettu matkustamon alle.

  Paras urheiluauto ensimmäiseksi autoksi

Sähköautot eivät tarvitse moottoriöljyä, koska sähkömoottorin liikkuvien osien välillä on vähän kitkaa. Kaikki tämä tarkoittaa, että sähkömoottori ei tuota liikaa lämpöä eikä toimi yhtä likaisesti kuin polttomoottori.

Sähköauton huoltaminen sen alkuvaiheessa on ratkaisevan tärkeää, jos haluat säilyttää sähköautosi kaikki optimaaliset ominaisuudet. Useimmat sähköautot käyvät sinänsä useammin huoltoliikkeessä kuin polttomoottoriautot, mutta tämä johtuu myös siitä, että keskimääräinen sähköauton omistaja keskittyy enemmän auton huoltoon alun perin.

Polttomoottoriautojen huolto ja kunnossapito

Olemme kaikki suhteellisen tietoisia siitä, mitä polttomoottoriauton ajaminen ja omistaminen vaatii, koska polttomoottoriautoja on ollut olemassa jo jonkin aikaa. Polttomoottori tuottaa käynnissä ollessaan sekä lämpöä että haitallisia päästöjä, mikä tarkoittaa, että tähän tarvitaan ratkaisu.

Lisälämmöstä huolehtivat enimmäkseen moottoriöljy ja jäähdytysneste, jotka molemmat on vaihdettava aika ajoin. sähköautot tarvitsevat jäähdytysnesteen, mutta ne eivät tarvitse moottoriöljyä. Lisäksi polttomoottori on luonnostaan alttiimpi ennenaikaiselle kulumiselle, koska liikkuvien osien välinen kitka on voimakas.

Polttomoottoriautoissa on myös paljon järjestelmiä, joiden tarkoituksena on huolehtia kaikista pakokaasuista lähtevistä haitallisista epäpuhtauksista. Katalysaattorit, hiukkassuodattimet ja polttoaineeseen sekoitetut erityiset yhdisteet aiheuttavat polttomoottoriautoissa helposti ongelmia, ja joidenkin korjaaminen on kallista.

Myös polttomoottoriautoissa on paljon komponentteja, jotka tarvitsevat säännöllistä huoltoa ja kunnossapitoa, mutta erona on se, että polttomoottoriautossa niitä on enemmän kuin sähköautossa.

  Kuluttaako neliveto enemmän bensaa?

sähköauton akkuongelmat

Sähköauton suurin mahdollinen ongelma on akku, koska sähköauton akkuja ei ole suunniteltu kestämään koko elinikää. Koska ne hajoavat ajan myötä, ne on vaihdettava 10-20 vuoden välein, mikä voi olla ratkaiseva tekijä, sillä akut maksavat edelleen yleensä yli 132 dollaria kilowattitunnilta.

Tämä tarkoittaa, että upouusi 83 kWh:n akku Tesla Model 3:een maksaa yli 10 000 dollaria. Akun hankkiminenkin saattaa kuitenkin olla hankalaa, koska akkujen kysyntä on suurta eikä niitä voi hankkia vain paikallisesta autoliikkeestä.

Myös akun vaihtamiseen liittyvät työkustannukset ovat erittäin korkeat, ja ne voivat nousta jopa 1 000 dollariin kaikkien tarvittavien sekalaisten osien kanssa. Kaiken kaikkiaan sähköauton omistaminen takuulla on hyvä asia, ja sen ansiosta voit nauttia sähköautostasi täysillä.
Kuitenkin vain aika näyttää, kuinka hankalaksi ja stressaavaksi sähköauto voi muuttua muutaman vuosikymmenen käytön tai muutaman sadantuhannen kilometrin jälkeen.

UKK-osio

Miksi minun pitäisi ostaa sähköauto?

Jos seuraat autoteollisuuden nykytrendejä, huomaat, että sähköautosta on tullut koko alan olennaisin aihe. Jos siis haluat kokea, miltä autoteollisuuden tulevaisuus näyttää, harkitse ehdottomasti sähköautoa seuraavaksi ostokseksesi.

Kun otetaan huomioon, että yli 56 prosenttia amerikkalaisista harkitsee joko hybridi- tai sähköauton ostamista seuraavaksi autonhankinnaksi, tulemme todennäköisesti näkemään valtavia parannuksia nykyiseen latausinfrastruktuuriin. Jos voit hyödyntää sähköauton alustan täysimääräisesti etkä välitä lisäkompromisseista, sinun kannattaa ostaa sellainen.

  Mikä pieni auto on paras mäkisille alueille?

Miksi minun ei pitäisi ostaa sähköautoa?

Sähköautot ovat vain niin hyviä kuin on kykysi ladata niitä. Jos sinulla ei ole seinälaturia tai sinulla ei edes ole pääsyä latauspistorasiaan, on parempi jättää sähköauton ostaminen toistaiseksi väliin. Ainoa looginen tapa omistaa sähköauto huoletta on ladata se kotona yöaikaan.

Jos et myöskään pysty lataamaan autoasi alueesi olemassa olevan latausinfrastruktuurin avulla, sinun kannattaa ehdottomasti jättää sähköauton ostaminen toistaiseksi väliin.

Ovatko sähköautot parempia kuin polttomoottoriautot?

Ei vielä, mutta tämä voi muuttua tulevina vuosina. Ensinnäkin saat enemmän vastinetta rahoillesi polttomoottoriautolla, koska sähköautot ovat vielä aivan liian kalliita massakäyttöön. Toiseksi sähköautot eivät yksinkertaisesti tarjoa samanlaista mukavuutta pidemmillä matkoilla.

Kolmanneksi suurin osa kaupungeista ei pysty tukemaan sähköautoihin siirtymistä, koska niissä ei ole sähköä eikä latausasemia. Lisäksi polttomoottoriautot ovat olleet käytössä jo pitkään, mikä tarkoittaa, että olemme kaikki täysin tietoisia siitä, mitä polttomoottoriauton omistaminen vaatii.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z