Ovatko Teslan akut kierrätettävissä?

Teslassa on markkinoiden tehokkaimpia ja kestävimpiä akkuja. Teslan litiumioniakut tarjoavat erinomaisen toimintasäteen, ja ne voivat kestää yli 300 000 kilometriä. Mutta ovatko Teslan akut kierrätettävissä?

Kyllä, Teslan litiumioniakut ovat 100-prosenttisesti kierrätettävissä. Nämä akut sisältävät talteenotettavia ja kierrätettäviä materiaaleja, joita käytetään yhä uudelleen. Siitä huolimatta Tesla pyrkii mahdollisimman paljon pidentämään akkujen käyttöikää huoltamalla niitä ennen kierrätystä.

Jos siis akkupakettisi on hajonnut eikä se ole yhtä tehokas kuin uusi akkupaketti, voit ottaa yhteyttä Teslaan ja huoltaa akun jossakin Teslan huoltokeskuksessa. Sitä paitsi yksikään Teslan litiumioniakku ei joudu kaatopaikalle. Näin ollen Teslan akuista ei pääse ympäristöön haitallisia aineita.

Mistä tiedän, että Teslan akkuni on vaihdettava?

Tesla valmistaa markkinoiden kestävimpiä auton akkuja. Mutta kuten muutkin sähköautojen akut, myös nämä akut hajoavat jonkin ajan kuluttua. Tesla suosittelee asiakkaitaan huoltamaan autonsa akut, kun he huomaavat suorituskyvyn heikkenevän, ennen kuin he vaihtavat ne.

Jos kuitenkin huomaat tiettyjä varoituksia, on aika vaihtaa akku. Joitakin varoituksia, jotka viittaavat siihen, että akku on vaihdettava, ovat muun muassa seuraavat:

  • Toimintasäteen heikkeneminen yli nykyisten 30 prosentin takuukriteerien.
  • Lataus ei pysy lainkaan paikallaan
  • Ajomatkan odottamaton, yli 20 %:n lasku
  • Teslan varoitus siitä, että akussasi on jotain vikaa.
    Jotkin varoitukset eivät edellytä akun vaihtoa, ja niihin kuuluvat toimintasäteen äkillinen väheneminen, tyhjä akku tai latausongelmat. Tällaiset ongelmat vaativat huomiota Tesla-huoltokeskuksessa, jossa ne voidaan korjata helposti.
  Kuinka monta vuotta Tesla kestää?

Mitä menetelmiä käytetään litiumioniakkujen kierrättämiseen?

Tällä hetkellä litiumioniakkuja kierrätetään pääasiassa kolmella eri tavalla. Näitä ovat mm:

  1. Suora kierrätys – tämä on yksi suosituimmista menetelmistä. Siinä akku murskataan ja sen osat erotetaan fyysisesti.
  2. Pyrometallurgia – tässä menettelyssä akku kuumennetaan ja osat sulatetaan, kunnes ne erotetaan toisistaan.
  3. Hydrometallurgia – tämä on yksi vähiten suosituista menetelmistä. Siinä akkua liotetaan hapossa, kunnes osat erottuvat toisistaan.
    Huomaa, että Yhdistyneessä kuningaskunnassa sijaitsevan litiumioniakkujen uudelleenkäyttöä ja kierrätystä käsittelevän laboratorion tutkijat ovat myös luoneet kierrätysmenetelmän, jossa käytetään ultraääntä akun osien erottamiseen.

Mitä menetelmää Tesla käyttää litiumioniakkujensa kierrättämiseen?

Tesla käyttää suljetun kierron kierrätysjärjestelmää. Tässä menetelmässä akku murskataan ja erotetaan osiin. Myöhemmin muovit käsitellään uudelleen, kun taas lyijy lähetetään takaisin akun valmistajalle uudelleenkäyttöä varten. Näin ollen jokainen uusi Teslan akku sisältää vähintään 60 prosenttia kierrätysmateriaaleja.

FAQ

Kuinka paljon Teslan akkua voidaan kierrättää?

Teslan mukaan se voi ottaa talteen vähintään 92 % akun materiaaleista. Joitakin materiaaleja, jotka Tesla voi ottaa talteen, ovat kupari, nikkeli ja koboltti. Suurin osa kierrätetyistä osista käytetään uuden sähköauton osien, kuten akkukotelon, rakentamiseen. Lisäksi Teslalla on ainutlaatuinen laatta, johon mahtuu jopa 1 000 akkua kierrätettäväksi.

Vaikka Tesla sanoo, että se kierrättää 100 prosenttia akuista, tämä ei pidä paikkaansa. Tämä johtuu siitä, että akkujen moduulit päätyvät kaatopaikoille. Kaatopaikoille menevät moduulit ovat kuitenkin ympäristölle vaarattomia. Tämä johtuu siitä, että ne jäädytetään, murskataan ja murskataan vaarattomaksi pölyksi, joka ei voi saastuttaa maaperää.

  Aiways vs Tesla - kumpi on parempi?

Ovatko Teslat huonompia ympäristölle kuin tavalliset autot?

Monet pitävät Teslaa ympäristöystävällisenä autona, koska se ei käytä bensiiniä, joka saastuttaa ympäristöä. Päinvastoin, myös Teslat saastuttavat ympäristöä, sillä ne tuottavat paljon kasvihuonekaasuja sulatettaessa alumiinia, valmistettaessa osia ja koottaessa autoa.

Tämän lisäksi litiumioniakkujen rakentaminen tuottaa vielä enemmän päästöjä. Vaikka Teslat eivät siis saastuta ympäristöä yhtä paljon kuin nykyiset polttomoottoriautot, niiden tuotantoprosessi aiheuttaa enemmän saasteita kuin tavallisten autojen valmistusprosessi.

Kuinka usein Teslan akut on vaihdettava?

Tämä vaihtelee Tesla-malleittain. Sen lisäksi se riippuu myös kuljettajan ajotottumuksista ja ilmastosta, jossa hän asuu. Esimerkiksi Teslan akku hajoaa nopeammin erittäin kylmässä tai kuumassa ilmastossa kuin maltillisessa ilmastossa.

Lisäksi, jos ajat autoa nopeammin ja lataat sitä useita kertoja, myös akku hajoaa nopeammin kuin henkilöllä, joka ajaa normaalisti ja lataa sitä harvemmin. Tesla kuitenkin arvioi, että sen akkujen käyttöikä on 300 000 ja 500 000 kilometriä.

Näin ollen saatat joutua vaihtamaan akun noin 250 000 mailin jälkeen. Siitä huolimatta jotkut Teslan omistajat ovat kertoneet ajaneensa yli 400 000 kilometriä, mikä on erittäin vaikuttavaa.

Kuinka paljon Teslan akun vaihto maksaa?

Yksi Teslan tai sähköauton omistamisen suurimmista haasteista on akun vaihtokustannukset. Jos huomaat, että akkupaketissasi on ongelma tai se on hajonnut, paras ratkaisu olisi vaihtaa se. Teslan mukaan sen akun käyttöikä on kuitenkin 300 000-500 000 kilometriä.

  Paras Tesla pitkille kuljettajille

Tästä huolimatta akun vaihtokustannukset vaihtelevat eri Tesla-malleissa. Tesla Model 3:n ja Model Y:n akun vaihtamiseen on käytettävä vähintään 13 000 dollaria. Sitä vastoin kustannukset nousevat Tesla Model X:n ja Model Y:n kohdalla, sillä niihin on käytettävä 1000 dollaria enemmän.

Lisäksi on tärkeää huomata, että kustannukset voivat nousta ongelman vakavuudesta riippuen. Tämä on siis vain keskimääräinen arvio akun kustannuksista. Lisäksi kustannuksiin sisältyvät erilaiset tarvittavat osat ja työvoimakustannukset. Lisäksi on hyvä tietää, että uuden Teslan akkupaketin hinta on 20 000-30 000 dollaria.

Johtopäätös

Yhteenvetona voidaan todeta, että Teslan akut ovat kierrätettävissä. Teslan litiumioniakku voidaan ottaa talteen ja kierrättää jopa 92-prosenttisesti. Tämä tarkoittaa, että vain noin 8 % akun osista ei kierrätetä. Kierrätykseen kelpaamattomat osat silputaan ja murskataan pölyksi, joka ei ole haitallista maaperälle ja ympäristölle.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z