Paras BMW maastoon

Paras BMW maastoon

BMW X5 G05 xDrive40i on yksi sopivimmista BMW-maastureista maastoon tai korkealle vuoristoon. Keskikokoinen katumaasturi on yhdistelmä voimaa, hallintaa ja tyyliä. Neliveto yhdessä tehokkaan bensiinimoottorin kanssa tekee siitä sopivan maastoajoon sekä ajamiseen vaikeissa olosuhteissa, kuten lumessa ja sateessa.

BMW X5 G05 xDrive40i

Vuonna 2019 ensi-iltansa saanut G05 on BMW X5:n neljäs sukupolvi. Suosittelemme F4-asettelun xDrive-versiota maastoajoon, sillä sDrive- ja FCV-takaveto eivät välttämättä sovellu liukkaisiin olosuhteisiin. Lisäksi BMW X5:ssä on mukautuva maastoajotila, joka muuttaa maasturin asetuksia sen mukaan, millä pinnalla ajat.

BMW X5 on meidän maasturivalintamme, sillä BMW X7 on melko suuri, eikä se ehkä ole yhtä ketterä maastossa kuin X5. Saatavilla on monia moottorivaihtoehtoja, jotka vaihtelevat bensiini- ja dieselmoottoreista sekä sähköpolttokennolla toimivasta yhdistelmästä.

X5 G05 – Moottorivaihtoehdot

Moottorivaihtoehtojen runsaan valikoiman ansiosta ajoneuvoon sopivat parhaiten X5 xDrive40i ja xDrive50i:n 4,4 litran V8-moottori. Vaikka BMW X5 on parempi maantiellä kuin maastossa, sillä on kuitenkin jonkin verran maastoajo-ominaisuuksia.

Saatavilla olevat bensiinimoottorit:

● X5 xDrive40i, 2018, B58B30M1 3.0 L l6 turbo, 335 hevosvoimaa.
● X5 xDrive50i, 2018, N63B44M3 4,4 L V8 twin-turbo, 456 hevosvoimaa.
● X5 M50i, 2019, N63B44T3, 4,4 L V8 twin-turbo, 523 hevosvoimaa.
● X5 xDrive45e, 2019, B58B30M1 3.0 L l6 turbo sekä synkronisähkömoottori, 389 hevosvoimaa.
● X5 M, 2020, S63 4,4 L V8 twin-turbo, 597 hevosvoimaa.
● X5 M Competition, 2020, S63 4.4 L V8 twin-turbo, 617 hevosvoimaa.

  Onko BMW:ssä vilkut

Dieselmoottorivaihtoehdot:
● X5 xDrive25d, 2018, B47B20 2.0 L i4 turbo, 231 hevosvoimaa.
● X5 xDrive30d, 2018, B57D30 3.0 L l6 turbo, 261 hevosvoimaa.
● X5 xDrive40d, 2018, B57D30A 3.0 L l6 turbo, 335 hevosvoimaa.
● X5 M50d, 2018 – 2020, B57D30C 3.0 L l6 quad turbo, 394 hevosvoimaa.

Keskimääräinen dieselmoottorinen xDrive30d kulkee 6,1 sekunnissa 0:sta 62 mailiin tunnissa, kun taas lähtötason bensiinimoottorinen xDrive40i saavuttaa sen 5,7 sekunnissa.

Bensiiniversio tuntuu huomattavasti herkemmältä kaasupolkimella kuin dieselversio, ja se tuntuu myös paremmalta kierroksilla. Jos olet enemmän vauhdin ystävä, M50i-moottorin ansiosta BMW X5 pääsee nopeudesta 0-80 km/h vain 4,3 sekunnissa, mikä on maasturilta hämmästyttävää.

BMW X5 G05 – Jousitus ja ajaminen

M50i-mallia lukuun ottamatta kaikissa BMW X5:ssä on vakiona ilmajousitus. G05 säilyttää yleensä tasaisen ajonautinnon myös epätasaisemmilla pinnoilla, mikä tekee siitä jokseenkin hyvän maastoajoneuvon. Joukon poikkeus on BMW xDrive45e, joka tuntuu reunoiltaan karheammalta ajettaessa huonommin hoidetuilla teillä. Ehkä suurin syy tähän ovat sen suuret 21-tuumaiset pyörät.

Jos etsit maastoajoneuvoa, emme suosittele BMW M50i:tä, sillä siinä on urheiluajoneuvoihin suunniteltu Adaptive M -jousitus. M50i:n jousitus on erittäin ketterä maantiellä, mutta paljon kovempi ja vähemmän vaimentava kuoppaisilla pinnoilla. Lisäksi jos ajat Sport-tilassa, tuntuu kuin törmäisit jokaiseen kiveen matkan varrella.

  Onko BMW luotettava 100k jälkeen?

Kaikki BMW X5 -mallit tarjoavat erittäin vakavan ja varsin vakaan pidon tiellä tieolosuhteista riippumatta. BMW X5 tekee Range Rover Sportia terävämpiä ja varmempia käännöksiä myös maastossa.

Mukautuvat maastoajotilat

BMW X5:n vakiovarusteinen neliveto mahdollistaa ajoneuvon maastoajotilan, joka mukauttaa ajokorkeuden ja asetukset erilaisiin alustoihin, joille ajoneuvosi tuodaan. Kosketusnäytön avulla voit valita useista pinnoista vain yhdellä napsautuksella infotainment-järjestelmässä. (Voit valita hiekkaisen, sorapintaisen, kivisen ja lumisen maaston välillä).

X5 on hyvä maastoajoneuvo, ja innovatiivisen ajotilan ansiosta se nousee melkein parhaiden lähelle. Se ei silti ole yhtä hyvä kuin Land Rover Discovery tai Defender -maasturit. Siitä huolimatta ne eivät vedä vertoja X5:lle maastossa, ja saatat etsiä molempien yhdistelmää.

Sisätilat ja turvallisuus

Ajoasento on moitteeton, ja istuinten sähköinen säätö tekee ihmeitä, kuten BMW:ltä voi odottaa. Näkymä ohjaamosta on hallitseva ja laaja, mikä palvelee loistavasti maastossa ajettaessa, jolloin voit havaita epätasaiset pinnat tai alueet, joita haluat välttää.

Infotainmentin kosketusnäyttö on vakiona 12,3 tuumaa. Se on erittäin intuitiivinen käyttää, jopa sellaisille, jotka eivät ole ennen koskeneet näyttöön. Sisätilat eivät tunnu tiukan maastoauton, vaan pikemminkin korkealuokkaisen luksusmaasturin sisätiloilta.

BMW X5 saa Euro NCAP:n turvallisuusluokituksessa 5 pistettä viidestä, ja sen aikuisten matkustajien turvallisuus on vaikuttava 89 % ja lasten matkustajien turvallisuus 86 %.

  Mistä tiedän, onko BMW:llä vielä takuu?

Lisää maastoajosta BMW:lläsi

Onko BMW:n xDrive-järjestelmä luotettava kokoaikainen neliveto maastossa?

BMW xDrive on kokoaikainen neliveto. Se on luotettava lievissä tai kohtalaisissa maasto-olosuhteissa. Joissakin malleissa, kuten uudemmissa BMW X3:ssa, X5:ssä ja X7:ssä, on vakiovarusteena pintamateriaalivalinta erilaisia maastoja varten. X5 ja X7 ovat 10,3 tuuman korkeudella maasta, joten ne soveltuvat kohtalaisen hyvin maastoajoon tai lumisiin olosuhteisiin.

Miksi useimmat BMW:t ovat huonoja ajaa lumessa?

Takavetoisilla autoilla on taipumus toimia lumessa huonommin kuin etuvetoisilla autoilla. Syynä ennakkoluuloon BMW:n huonoudesta lumessa on se, että useimmat vanhemmat BMW-mallit olivat takavetoisia.

Toisaalta uudemmissa BMW-maastureissa on xDrive, nelivetojärjestelmä, jonka ansiosta ne toimivat paremmin lumessa tai sateessa. Ajoneuvon renkaat ovat myös yhtä tärkeitä kuin voimansiirtojärjestelmä, kun ajat lumessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z