Paras Mercedes hardtop avoauto

Kovakattoiset avoautot ovat jäämässä osaksi Mercedeksen historiaa, koska Mercedes keskittyy nyt enemmän maasturi-osastoon, mikä on johtanut kovakattoisten avoautojen lopettamiseen. Vaikka markkinoilla ei olekaan enää uusia Mercedeksen kovakattoisia avoautoja, käytettyjen autojen markkinoilla on kuitenkin vielä paljon valinnanvaraa.

Suosituin Mercedeksen avoauto hardtop on Mercedes SLK/SLC Roadster, SLK/SLC oli ollut yhtäjaksoisesti tuotannossa 23 vuotta, kun Mercedes päätti lopettaa SLC:n tuotannon vuonna 2020. Paras kovakattoinen Mercedes avoauto lienee SL, vaikka SL:n valmistus lopetettiinkin vuonna 2019. Huhujen mukaan Mercedes saattaa tuoda sen uudelleen markkinoille vuonna 2022.

SL-luokka

SL-malli on urheiluauto grand tourer, jota Mercedes valmisti vuodesta 1954 aina vuoteen 2019 asti. SL esitteli urheilullisemman Mercedeksen, joka oli suunnattu enemmän nuoremmalle asiakaskunnalle. Se oli tyylikäs kaksipaikkainen roadster, joka oli tehty rannikkoristeilyyn.

Kaikkien aikojen paras Mercedes SL on epäilemättä vuosien 1954-1963 300SL ”Gullwing”, auto, joka on nykyään miljoonien arvoinen. Paras kovakattoinen avoauto SL on kuitenkin uusin versio, jota valmistettiin vuosina 2013-2019, erityisesti faceliftattu malli vuodelta 2016.

Vuoden 2016 SL tarjoaa suhteellisen modernia tekniikkaa ja muotoilua, joka pysyy yhä uusimpienkin Mercedes-mallien vauhdissa. Kaikista paras malli on SL500, joka tarjoaa 4,7-litraisen Biturbo V8 -moottorin, joka tuottaa 455 hv ja jonka parina on melko moderni 9-vaihteinen vaihteisto.
Kovakattoiset SL-huippumallit ovat SL63 AMG ja V12-moottorinen SL65 AMG. Näiden avoautojen teho on 63-mallin osalta yli 580 hv ja V12-mallin 65 AMG:n osalta noin 630 hv. Molempia tarjotaan perinteisemmällä nopeammin vaihtavalla 7-vaihteisella vaihteistolla, mutta ne eivät ole yhtä sulavia kuin 9-vaihteinen vaihteisto.

  Mikä on paras Mercedes perheelle?

Näiden SL-mallien keskihinta on 50 000 dollaria pienitehoisimmissa malleissa ja aina yli 100 000 dollariin AMG-malleissa.

SLC/SLK-luokka

Mercedes SLK-malli esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1996, ja se asemoitiin kompaktimmaksi kovakattoiseksi urheiluautoksi. SLK oli paljon pienempi kuin SL-malli, ja se suunniteltiin Porsche Caymanin, Mazda MX-5:n tai BMW Z4:n kaltaisia autoja vastaan.

SLK:n paras sukupolvi on uudelleen nimetty SLC, joka esiteltiin vuonna 2011 ja jota valmistettiin aina vuoteen 2020 asti, erityisesti vuoden 2016 jälkeisiä faceliftattuja malleja. SLC tarjoaa SL:ää urheilullisemman ajokokemuksen, vaikka SLC onkin paljon vähemmän tehokas ja vähemmän ylellinen.

Paras SLC ostettavaksi on vuoden 2019 SLC 43 AMG. Tämä SLC-variantti tarjoaa noin 385 hv Biturbo V6 -moottorista, ja näiden lähtöhinta uutena oli noin 64 000 dollaria. Nykyään näitä voi hankkia paljon halvemmalla, sillä ne eivät ole enää niin suosittuja kuin ennen.

Paras klassinen Mercedes-kovakattoinen avoauto

Jos etsit klassista avoautoa, uusimmat ja teknisesti edistyneimmät roadsterit eivät ehkä ole se asia, josta olet eniten kiinnostunut. Tyylikkäämmän ja hyväksi havaitun vanhan koulukunnan Mercedeksen valitseminen saattaa olla juuri sinun makuusi.

Kun teet matkan Mercedes Cabriolet -muistitietä pitkin, tulet kohtaamaan monia erilaisia houkuttelevia Mercedes-avoautoja. Vuoden 1967 Mercedes 250SL Pagodan kaltaiset autot ovat keräilijöiden erittäin haluttuja, ja ne maksavat yli 40 000 dollaria kunnossa olevista autoista ja yli 76 000 dollaria erinomaisista autoista.

  Missä Mercedeksessä on 6-sylinterinen moottori?

Jotkut mallit, kuten Mercedes SL -klassikot 80-luvulta, ovat edullisimpia klassisia Mercedes roadstereita. Tällaisia autoja voi hankkia alle 10 000 dollarilla, mikä on vaikea hinta. Näissä SL-malleissa on iskevät moottorit, mutta niiden muotoilu on monien eri harrastajien mielestä kyseenalainen.

Mercedeksen avoautojen tulevaisuus

Miksi Mercedes lakkautti SL- ja SLC-mallit?

Kun suuri yleisö haluaa yhä enemmän ja enemmän katumaastureita, Mercedeksen kaltaisilla valmistajilla on tapana seurata trendejä. Tämän vuoksi kovakattoisista avoautoista ollaan luopumassa. Asiaa taustoitetaan sillä, että Yhdysvaltain markkinat ovat Mercedeksen pääasiallinen markkina-alue kovakattoisille avoautoille.

SL-mallien myynti Yhdysvaltain markkinoilla oli huipussaan vuonna 2003, jolloin Mercedes myi niitä noin 13 000 kappaletta. Vuonna 2018 Mercedes onnistui toimittamaan vain noin 2000 kappaletta. Näin vähäisen kysynnän vuoksi Mercedes päätti lopettaa SL:n tuotannon.

SLC/SLK-luokan osalta myyntihuippu Yhdysvaltain markkinoilla oli vuonna 2005, jolloin Mercedes onnistui myymään lähes 11 000 kappaletta. Mutta myös vuonna 2019 Mercedes onnistui myymään vain alle 2000 kappaletta.

Aikooko Mercedes elvyttää SL:n ja SLC:n?

Vuonna 2019 Mercedeksen muotoilupomo Gorden Wagener sanoi, että SL elvytetään vuonna 2022. Uuden SL:n tavoitteina ovat entistä keskittyneempi ajokokemus ja keskittyminen kohti ikonisen Mercedes 300SL:n muotoilun palauttamista.

Uuden SL:n kehitystyöstä vastaa Mercedes AMG -osasto, mikä tarkoittaa vain sitä, että SL tulee tarjoamaan ajo-ominaisuudet, jotka muistuttavat enemmän urheilullisia AMG GT -malleja. Uuden SL:n moottorit tulevat todennäköisesti olemaan V6-moottori perusmalliin ja V8-moottori huippumalliin.

  Missä Mercedeksissä on DISTRONIC PLUS

V12-vaihtoehto on melko kyseenalainen, sillä Mercedes lopetti V12-moottorilla varustettujen autojen valmistuksen pari vuotta sitten yhä tiukempien päästömääräysten vuoksi.
Monet yhtiöön liittyvät lähteet ovat myös ilmoittaneet, että SLC:n mahdollinen paluu on myös näköpiirissä.

Millainen on avoautojen tulevaisuus?

Avoautojen tulevaisuus on melko kyseenalainen, sillä maasturivillitys jatkuu yhä kiihtyvänä. Monet autonvalmistajat ovat jopa siirtymässä pois sedaneista kohti katumaastureita, ja sedaneista toimitetaan paljon enemmän kappaleita kuin avoautoista koskaan.

Lisäksi avoautot yhdistetään yleensä tehokkaisiin, suurempiin moottoreihin. Ja tällaisista moottoreista ollaan hiljalleen luopumassa tiukkojen päästömääräysten vuoksi. Avoautojen tulevaisuus selviää vasta ajan myötä, mutta viime aikoina maasturit näyttävät olevan se segmentti, joka tarjoaa eniten lupauksia.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z