Paras Mercedes V8-moottori

V8-moottori on 8-sylinterinen moottori, jossa männät on sijoitettu V-muotoon. V8-moottoria kehutaan suuresti sen alhaisista vääntömomenttiluvuista, vaikuttavista teholuvuista ja yleisestä tasaisesta ajokokemuksesta.

V8-moottorit on aina yhdistetty korkeampiin Mercedes-malleihin, erityisesti AMG-malleihin. Yksi tällainen moottori on AMG 156/159 V8, eikä montaa muuta Mercedeksen V8-moottoria ole palvottu yhtä paljon kuin tätä. On melko turvallista sanoa, että AMG 156/159 on kaikkien aikojen paras Mercedes V8-moottori.

AMG 156/159 V8

AMG 156/159 V8 on 6,2-litrainen luontaisesti imettävä V8-moottori, jota tarjottiin monissa Mercedes AMG -autoissa vuosina 2007-2014. Tämä moottori tuotti hevosvoimatehoja 451 hv:n ja 622 hv:n välillä SLS AMG Black Series -mallissa, mikä oli tuolloin maailman tehokkain luontaisesti imevä moottori.

Tämän moottorin varhaiset versiot eivät menestyneet hyvin, sillä niissä oli monia erilaisia ongelmia, puutteita ja vikoja, jotka johtivat jopa ryhmäkanteeseen. Mutta kun Mercedes onnistui korjaamaan kaikki ongelmat, AMG 156/159 oli valmis varastamaan show’n, ja pari vuotta myöhemmin se todellakin teki sen.

Black Seriesin moottori

Vuonna 2011 Mercedes julkaisi yhden kaikkien aikojen parhaista AMG-luomuksista, C63 Black Seriesin. C63 BS oli ja on edelleen erittäin haluttu auto, ja monet uskovat, että juuri tämä auto on kaikkien aikojen paras saksalainen suorituskykyinen sedan, joka päihittää jopa BMW:n suurimmat M-autot.

Syynä näin suureen perintöön on epäilemättä moottori, ja mikä moottori se olikaan. 6,2-litrainen, 510 hv:n ja 620 Nm:n vääntömomentin tuottava V8-moottori, joka oli yhdistetty Mercedeksen 7-vaihteiseen vaihteistoon. Auto kiihdytti 0-100 km/h noin 4 sekunnissa, mikä oli ja on edelleen vaikuttava lukema perheautolle.

  Mikä on suurin Mercedes-sedan?

AMG 156/159 V8 -moottoria käytettiin myös monissa Mercedeksen kilpa-autoissa, erityisesti GT3-autoissa. Mutta tämän moottorin hienoin versio oli legendaarisen Mercedes SLS Black Series -mallin sykkivä sydän. Tämä moottori on todellinen kunnianosoitus autoteollisuudelle, ja pienentämisen ja pakkoinduktion vuoksi tämän kaltaisia moottoreita ei enää koskaan valmisteta.

Mercedes Benz M178 V8

AMG 159:n lopettamisen jälkeen Mercedes joutui melko vaativan tehtävän eteen. Miten parantaa näin legendaarista moottoria aikana, jolloin insinöörejä rajoittavat yhä tiukemmat autojen päästömääräykset? Mutta voit olla varma, että Mercedeksen insinöörit löytäisivät keinon.

Ja sen he varmasti löysivätkin M178 V8 -moottorin avulla. M178 V8 -moottoria tarjotaan tällä hetkellä monissa AMG-malleissa samaan tapaan kuin AMG 159 -mallia. Tämä moottori on kompaktimpi 4,0-litrainen V8-moottori, johon on kiinnitetty kaksi turboa, myös klassinen V-kokoonpano.

Ensimmäiset versiot näistä moottoreista pystyivät tuottamaan 456 hv Mercedes AMG GT:ssä, autossa, jossa tämä moottori debytoi. Jonkin ajan kuluttua Mercedes löysi keinon kasvattaa tämän moottorin tehon 630 hevosvoimaan kaikkien aikojen tehokkaimmassa Mercedes-sedanissa, neliovisessa coupé GT 63 S AMG:ssä.

AMG 159 -malliin verrattuna tämä moottori pystyi tuottamaan enemmän vääntöä, enemmän tehoa ja paremman polttoainetalouden. Näistä syistä voisi ajatella, että M178 on kaikkien aikojen paras Mercedes V8 -moottori, ja insinööritaidon näkökulmasta se voikin olla sitä.
Mutta mitä tavalliseen autoharrastajaan tulee, yksikään Mercedes V8 -moottori ei ole AMG 159:n veroinen.

  Onko Mercedes A-Class naisten auto?

Tasakampi M178

Uusin hitti AMG-osastolta on AMG GT Black -sarjaan sijoitettu, täysin uudistettu M178. Tämän moottorin ero moniin muihin AMG:n nykyisiin malleihin sijoitettuihin moottoreihin on se, että tämä moottori on tasakampi V8.

Tämän moottorin sijoittelun etuja ovat kompaktimpi, kevyempi, herkempi ja korkeampikierroksinen moottori, joka muistuttaa enemmän imumoottoria. Tällaisia moottoreita käytetään eksoottisimmissa superautoissa, kuten monissa Ferrarin V8-malleissa.

AMG GT BS -moottori tarjoaa hämmästyttävät 730 hevosvoimaa ja 800 Nm vääntöä. Mercedes onnistui jopa rikkomaan Nurburgringin ennätyksen nopeimpana tuotantoautona tällä moottorilla.

Moottorit tulevaisuudessa

Mikä on V8-moottorin tulevaisuus?

V8-moottorit ovat jokseenkin kuolemassa sukupuuttoon yhä tiukempien päästömääräysten vuoksi. Nykypäivänä valmistajien on noudatettava rajoituksia ympäristösyistä. Vaikka tämä on myönteinen asia planeetan kannalta, surullinen seuraus on, että V8-moottorit tulevat pian tiensä päähän.

Autoteollisuuden tulevaisuus katsoo hellästi kohti uudempia liikennemuotoja, kuten sähkö- ja hybridivoimansiirtoja. Ja tässä tilanteessa V8-moottori vaikuttaa hieman likaiselta ja arkaaiselta.

Mitkä ovat sähkömoottorin edut verrattuna V8-moottoriin ja päinvastoin?

Ensinnäkin sähkömoottori ei tuota haitallisia päästöjä sen jälkeen, kun se on asennettu autoon. Lisäksi sähkömoottori voi tuottaa 100 % tehostaan 0:sta alkaen, ja V8:n on pilauduttava tiettyyn kierroslukuun, jotta se voi tuottaa 100 % tehosta.

Tämä tarkoittaa sitä, että sähkömoottori tarjoaa paremman kiihdytysajan, mutta huippunopeus ei riitä. Tunneside V8-moottoriin on myös jotain, mitä sähkömoottori ei voi saavuttaa, sillä sähkömoottori ei tarjoa mitään erityistä moottorin luonnetta eikä se voi tuottaa ääntä, joka voisi vastata V8-moottoria.

  Mercedes Comand -laiteohjelmiston päivittäminen

Mitä eroa on V12- ja V8-moottorin välillä?

V12-moottori on 12-sylinterinen moottori, joka on sijoitettu V-muotoon. V12-moottori on eräänlainen pyhä Graalin malja superautojen ja luksusautojen huippuluokassa. V12-moottorit ovat yleensä kaikkein pehmeimpiä polttomoottoreita, ja V12-moottorin tehot ovat yksinkertaisesti hämmästyttäviä.

V12-moottori on myös kuoleva laji, sillä monet autonvalmistajat ovat siirtymässä V12-moottoreista pienempiin moottoreihin. Mercedes tarjosi aikoinaan V12:ta suurimmassa S-luokan lippulaivassa, mutta se lopetti V12:n tarjoamisen vuonna 2020 julkaisemalla S65 AMG Final Editionin.
Monet muutkin autonvalmistajat seuraavat pian perässä, sillä V12-moottoria tarjotaan vain kaikkein kalleimmissa autoissa, kuten Ferrarissa, Lamborghinissa ja Rolls Roycessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z