Paras urheiluauto pitkille kuljettajille

Urheiluautot ovat yleensä kompakteja, melko kevyitä ja tehokkaita, ja ne tarjoavat myös erinomaiset käsittelyominaisuudet. Jotkin näistä ominaisuuksista eivät ole ongelma pitkälle kuljettajalle, mutta kompakti koko varmasti on.

On kuitenkin paljon urheiluautoja, jotka sopivat helposti isommille henkilöille, ja joitakin muita, joita kannattaa yksinkertaisesti välttää. Urheiluautoissa tehdään kompromisseja monin eri tavoin, sillä ylellisen, tilavan ja silti dynaamisesti suorituskykyisen auton valmistaminen on erittäin vaativa tehtävä.

Urheiluauto ja suuri, ylellinen ja mukava auto ovat spektrin kaksi vastakkaista puolta, ja joissakin urheiluautoissa, kuten BMW M3:ssa, Audi RS4:ssä, Jaguar XE:ssä tai vanhassa kunnon Porsche 911:ssä, mukavuus ja urheilullisuus yhdistyvät lähes täydellisesti.

Toiset taas, kuten Mazda MX-5 Miata tai Porsche Boxster, eivät yksinkertaisesti pysty siihen. Jos etsit superautoa, johon mahtuu pitkä kuljettaja, muutama Ferrari riittää useimmissa tapauksissa. Lamborghinit ovat hieman ahtaammalla puolella, mutta esimerkiksi Gallardoon mahtuu melko suuri kuljettaja.

Parhaat urheiluautosedanit pitkille kuljettajille

Nopeat ja mukavat sedanit ovat luultavasti yksi, ellei jopa paras all-around-päiväkuljettajavaihtoehto autoharrastajalle. Mallit, kuten BMW M3, Jaguar XE, BMW 8-sarjan Gran Coupe, Mercedes E63 AMG tai Audi RS7, ovat kaikki riittävän tilavia lähes kaikille isokokoisille henkilöille.

Hiljattain julkaistu BMW M3 on melko kiistanalainen sen ylisuurten etumunuaisritilöiden vuoksi, mutta BMW M3:n urheilullisuus ja perintö ovat yhtä vahvoja kuin ennenkin. M3 tarjoaa yli 500 hevosvoimaa, valinnan takavetoisen tai AWD-vaihteiston välillä sekä manuaalivaihteiston tai automaattivaihteiston välillä.

  Mikä pieni auto on paras mäkisille alueille?

M3:ssa on 40,6 tuumaa kuljettajan pääntilaa ja 41,6 tuumaa jalkatilaa, ja tämä riittää 99 prosentille ihmisistä. Kun otetaan huomioon kaikki eri voimansiirtovaihtoehdot, joista voit valita uuden M3:n ostaessasi, ja käytettävissä oleva kokonaistila, BMW M3 vaikuttaa parhaalta urheilusedanilta pitkälle kuljettajalle.

Mercedes E63, Audi RS7 tai BMW 8-sarjan Gran Coupe tarjoavat myös neljä ovea ja joiltakin osin jopa enemmän tilaa, mutta kuljettajan jalka- ja pääntilan lisäys on mitätön, ja ne myös maksavat paljon enemmän. Jaguar XE:ssä puolestaan on vertailukelpoinen jalkatila, mutta pääntila ei ole yhtä hyvä kuin BMW M3:ssa.

Parhaat todelliset urheiluautot pitkille ihmisille

Todellinen urheiluauto pohjimmiltaan olisi luultavasti jotain Porsche Boxsterin kaltaista, ja vaikka Boxster/Cayman-alustan urheilullisuus on suorastaan huikeaa, Boxsteriin ei ahkerasti mahdu ketään yli 180-senttistä suurempaa.

Mazda MX-5 Miata ei myöskään ole vaihtoehto, eikä juuri mikään Lotuksen valmistama auto, ehkäpä Evoraan saattaisi mahtua ”kompakti” pitkä henkilö sen 38 tuuman pääntilan ansiosta, mutta Exige/Eliseen ei. BMW Z4:ssä on 38,9 tuumaa pääntilaa, mutta 42,2 tuumaa jalkatilaa, mikä ei ole huono asia kompaktilta urheiluautolta.

Toyota Supra perustuu samaan alustaan kuin BMW Z4, ja Supra tarjoaa saman verran jalkatilaa, mutta pääntila on vieläkin niukempi, 38,3 tuumaa, mikä ei ole kovinkaan paljon pidemmälle ihmiselle.

Alpine A110 on myös todellinen kompakti urheiluauto, mutta sisätilojen mitat ovat silti melko kunnolliset. Istuimet on asennettu matalalle, mikä takaa reilun pääntilan, ja istuimet liukuvat taaksepäin, mikä takaa myös kunnon jalkatilan.

  Parhaat maasturit ensimmäiseksi autoksi

Parhaat superautot kaikille ihmisille

Kaikkien näiden edellä mainittujen autotyyppien joukossa superauto on se, joka on kaikista eniten kompromisseja tehnyt. Ja se on varmasti selvää, kun tajuaa, että lähes missään superautossa ei ole 4 istuinta eikä myöskään kovin paljon sisätilaa tai tavaratilaa.

Porsche 992 911 on uskomaton auto, ja on vaikea väittää, ettei 911 pystyisi tekemään kaikkea, jos et tarvitse 4 istuinta. 45,8 tuuman jalkatilalla 911 on todellinen luokkansa johtava malli, joka yhdistettynä vähemmän vaikuttavaan 38,8 tuuman pääntilaan tasapainottaa 911:n riittäväksi pitkille ihmisille.

Lamborghinista Huracan on kaikkein kompaktein, ja Aventadoriin mahtuu kohtuullisen kokoinen kuljettaja. Jotkut vanhemmat mallit, kuten Gallardo, ovat myös melko tilavia, mitä tulee superautoihin.

Ferrareissa on yleensä enemmän tilaa, varsinkin jos valitset GTC 4 Lusson tai Ferrari FF:n. Ferrari 812 ja Ferrari F12 riittävät kunnolla noin 180-senttiselle, ja vanhempi V12-moottorinen Ferrari 599 on vielä tilavampi ja mukavampi kuin F12 tai 812.

FAQ-osio

Mitä urheiluautoja minun tulisi välttää, jos olen pitkä?

Aluksi ei yhtään. Kyse ei ole pelkästään siitä, kuinka pitkä olet yleensä, vaan joskus kyse on enemmänkin vartalosi tai jalkojesi pituudesta. Varmista aina, että otat mahdollisen ostoksesi mukaan kohtuullisen pitkälle koeajolle varmistaaksesi, että todella mahdut.

Mutta yleisesti ottaen pienikokoinen 2-paikkainen urheiluauto tarjoaa vähiten sisätilaa, ja varsinkin avoauto. Sellaiset autot kuin Mazda MX-5 Miata tai Fiat 124 Spyder ovat aivan liian pieniä pitkille ihmisille.

  Parhaat maasturit pitkille kuljettajille

Aiheuttaako epämukavuus autossa turvallisuusongelmia?

Kyllä aiheuttaa. Ensinnäkin epämukavuus on jo itsessään turvallisuusriski. Epämukavana et pysty keskittymään täysin, matkat kestävät yleensä pidempään, koska tarvitset useampia taukopaikkoja, ja istuma-asento voi haitata voimakkaasti takamatkustajien turvallisuutta.

Ja kaikkein suurin ongelma on se, kuinka lähellä etutuulilasia istut ja miten lähellä päätuki on päätäsi vasten. Pääntuen tarkoitus ei ole lepuuttaa päätä sen päällä (totta), vaan se on olemassa ensisijaisesti turvallisuussyistä, jotta niskavammoja ei syntyisi kolaritilanteessa.

Onko urheilusedan todellinen urheiluauto?

Jotkut saattavat kiistellä BMW M3:n tai Mercedes E63:n ja 911:n tai Lamborghinin vertailun logiikasta. Ja jos asiaa tarkastellaan superautojen näkökulmasta, he saattavat olla oikeassa. Mutta jos asiaa tarkastellaan yleisestä näkökulmasta, BMW M3 on parempi superauto kuin Lambo päivittäisautoilijana.
Ja tämä kompromissi on melko ratkaiseva päivittäisessä ajossa käytettävälle urheiluautolle. BMW M3:n 500 hevosvoiman alle neljän sekunnin 0-100 -aika on helposti verrattavissa useimpiin superautoihin, ja uuden BMW M3:n käsiteltävyys on myös hämmästyttävä, mutta Lamborghini Aventadorin mukavuus ja näkyvyys eivät ole läheskään yhtä hyvät kuin M3:ssa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z