Paras vuosi käytetylle Porsche Boxsterille

Paras vuosi käytetylle Porsche Boxsterille

Porsche Boxter on 2-ovinen roadster-urheiluauto, jonka tarkoituksena on tarjota jännittävä urheiluautokokemus ilman Porsche 911:n paisunutta hintaa.

Boxter eroaa itse asiassa paljon 911:stä, sillä 911:ssä on taakse asennettu moottorikokoonpano, ja Boxter/Cayman-malleissa on keskelle asennettu moottorikokoonpano. Tämä tarkoittaa sitä, että Boxterissa hyödynnetään hyväksi havaittua urheiluautokaavaa, ja 911 on täysin erilainen kokemus.

Ensimmäisen sukupolven Boxter julkaistiin vuonna 1996, toinen sukupolvi seurasi vuonna 2005, kolmas sukupolvi lanseerattiin jo vuonna 2012 ja viimeisimmät 718-mallit vuonna 2016. Parhaan Boxter-mallivuoden valitseminen riippuu monista eri tekijöistä, mutta vuosien 2012-2016 sukupolvi vaikuttaa kaiken kaikkiaan parhaalta vaihtoehdolta.

Kolmannen sukupolven Boxter (2012-2016)

Kiistatta parhaimman näköinen kolmannen sukupolven 981 Boxter on myös valtava parannus 2. sukupolven malleihin verrattuna, sillä siinä esiteltiin paljon teknisiä parannuksia. Nämä Boxter-mallit ovat viimeiset Boxter-mallit, joissa on luonnonmoottori, ja osittain juuri siksi nämä mallit kannattaa ostaa.

Nämä mallivuodet tarjoavat myös kunnon ylellisyysvarusteita, ja Cayman ja Boxter jakavat monia osia keskenään, mitä ei tapahtunut aiempien mallien kohdalla. 981 Boxter-mallit maksavat keskimäärin noin 53 000 dollaria, mikä on melko edullinen hinta ottaen huomioon sen, mitä saat.

981 Boxteria on saatavana muutamassa eri mallissa. Vakiomalli Boxsterin lähtötason mallissa on 2,7-litrainen tasakuutosmoottori, ja päivitetyssä Boxster S:ssä on 3,4-litrainen moottori. Molemmissa malleissa on joko manuaalivaihteisto tai Porschen PDK-kaksoiskytkinautomaatti.

  Paras pyöräteline Porsche Cayenneen

Sekä tämän sukupolven Cayman- että Boxster-mallit saivat monissa eri autolehdissä korkeat arvostelut, sillä ne olivat parhaita käsiteltäviä autoja kaikissa hintaluokissa. Hyväkuntoisen yksilön löytäminen on myös melko helppoa, sillä niitä on paljon liikkeellä.

Toisen sukupolven Boxter (2005-2012)

Boxterin toista sukupolvea kutsutaan 987-sukupolveksi, ja 987 Boxter esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 2004 yhdessä 997gen Porsche 911 -mallien kanssa. Tämän sukupolven aiemmat mallit eivät pärjänneet kovin hyvin, sillä ne olivat melko alttiita kaikenlaisille ongelmille.

Vuosien 2009-2012 Boxster-mallit olivat kuitenkin melko luotettavia, ja faceliftin myötä ne ovat myös paljon houkuttelevamman näköisiä kuin faceliftia edeltäneet mallit. Aikaisemmissa malleissa oli monia moottoriongelmia, jotka johtuivat väliakselitekniikasta (IMS), joka ratkaistiin myöhemmin vuoden 2009 malleissa.

Näiden mallien suuri etu on hydraulisen ohjauksen käyttö, mikä tarkoitti, että nämä mallit tarjosivat paremman ohjaustuntuman verrattuna 981 Boxteriin, joka käytti nykyaikaisempaa sähköistä ohjaustehostinta. 987-sukupolven Boxter oli myös ensimmäinen sukupolvi, joka hyödynsi rajoitetusti jaettua tasauspyörästöä, joka paransi auton dynaamisia kykyjä huomattavasti.

987 Boxterin keskihinta on 32 000 dollaria, ja monet uskovat, että 2009-2012 987 on paras käytetty Boxter-malli, mutta 981 tarjosi varmasti paljon parannuksia.

Neljännen sukupolven Boxster (2016-nykyisin)

Uusimmat Porsche Boxster -mallit ovat nimeltään 718 Boxster. Nämä mallit ovat kaukana aiemmista malleista, sillä tässä sukupolvessa lopetettiin imumoottoreiden tarjoaminen, ja vain korkeimmalla varustetasolla varustettu Boxter GTS -malli käyttää edelleen imumoottoria.

  Mitä vikaa Porsche Boxsterissa on?

Upouusi Boxsterin lähtötason malli maksaa 62 000 dollaria, ja siinä on nelisylinterinen turbomoottori, jossa on 300 hv, ja tämän sukupolven paras Boxter-malli on Boxter GTS 4.0. Boxter GTS 4.0 maksaa kuitenkin 90 000 dollaria, mikä on lähes kolme kertaa enemmän kuin käytetyn 987 Boxterin hinta.

Monet Porsche-puristit ovat sitä mieltä, että 718-sukupolvet ovat menettäneet aiempien Porsche-mallien vetovoiman, eivätkä edes imumoottorimallit ole yhtä jännittäviä, koska monet melko rajoittavat päästömääräykset ovat voimassa. Oli miten oli, viimeisimmän sukupolven Boxster on koko Boxster-malliston paras kokonaisuus.

FAQ-osio

Mitä eroa on Porsche Caymanin ja Porsche Boxsterin välillä?

Pohjimmiltaan nämä kaksi mallia ovat samoja, mutta Boxster on saatavana vain avoauto/roadsterina, ja Cayman on tiukka coupe. Cayman on enemmän suorituskykyyn suuntautunut muunnelma, ja Boxster on suunnattu lähinnä grand touring -tarkoituksiin, mutta ero on lähes olematon.

Cayman on kevyempi ja soveltuu paremmin ratakäyttöön, mutta Boxster on tyylikkäämpi ja muhkeampi versio, sillä se tarjoaa yleensä rohkeampia sisätiloja ja varustevaihtoehtoja. Lyhyesti sanottuna ne ovat samanlaisia, joten valitsemalla jommankumman näistä kahdesta et tingi juurikaan suorituskyvystä tai ylellisyydestä.

Mikä on huonoin Porsche Boxter ostettavaksi?

Porsche on tehnyt joukon upeita autoja merkin historian aikana, mutta jopa Porsche on onnistunut sotkemaan asioita muutamalla kyseenalaisella mallilla. Kaikkien aikojen kyseenalaisin Porsche Boxter -malli on ensimmäisen sukupolven 986 Boxster.

  Mitä sinun on tiedettävä Porsche 911 -projektiautoista

986 Boxter oli valtava hitti, koska se myi kuin hullu, ja se itse asiassa auttoi Porschea selviytymään melko voimakkaasta talouskriisistä. Ongelmat liittyivät enimmäkseen voimansiirtoon, sillä Tiptronic-mallit eivät yltäneet alle 7 sekunnissa sataan kilometrin tuntinopeuteen, mikä on urheiluautolle aivan liian hidasta.

Näissä malleissa oli myös paljon ongelmia, jotka liittyivät sylinterinpäiden halkeamiin tai liukastumiseen, jotka joskus sotkivat moottorin niin, ettei siitä ollut enää paluuta. Muuten tämä Boxster tarjosi lähes 50:50-painojakauman, ja myös sen käsittelyominaisuudet olivat vaikuttavia.

Pitävätkö uudet Porsche 718 Boxsterit arvonsa?

Edellä mainitut 718 Boxsterit maksavat nyt paljon rahaa, eivätkä ne myöskään pidä arvoaan kovin hyvin, sillä monet verkkokaupat raportoivat 52 prosentin arvonalennuksesta viiden ensimmäisen omistusvuoden aikana. Asiat ovat hieman toisin rajoitetun painoksen GTS-mallin kohdalla, tämä malli on paljon parempi arvon alenemisen suhteen, mutta se maksaa lähes 90 000 dollaria.

Tämä on myös yksi syy lisää harkita käytettyä, vanhempaa Porsche Boxter -mallia, koska ne tarjoavat luonnollisesti imettäviä moottoreita, kiistatta paremmat ajo-ominaisuudet ja yleisesti ottaen paremman pitkän aikavälin taloudellisen investoinnin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z