Paras vuosi Porsche 996:lle

Porsche 996

Porsche 996 on todennäköisesti yksi kiistanalaisimmista nykyajan 911-malleista, koska se edusti valtavaa muutosta 911:n aikajanalla. Se oli ensimmäinen malli, jossa otettiin käyttöön vesijäähdytteinen moottori, mikä sai osakseen paljon kritiikkiä, sillä monet ihmiset uskovat edelleen, että vanhemmat ilmajäähdytteiset 911-mallit ovat 911-moottoreiden huippua.

996 edusti myös radikaalia muutosta muotoilussa, erityisesti niin kutsuttujen ”munakoiso”-ajovalojen vuoksi, jotka ovat edelleen monien 911-harrastajien kipeä näky. Kukaan ei kuitenkaan voi kiistää, etteikö 996 edustaisi myös valtavaa harppausta suorituskyvyssä, mikä tarkoittaa sitä, että se oli tehokkain ja suorituskykyisin 911-auto heti ilmestymisestään lähtien.

996 oli tuotannossa vuosina 1997-2006, jolloin se korvattiin myöhemmin 997-mallilla, joka näyttää edelleen olevan useimpien keräilijöiden suosima valinta. Tämä tarkoittaa, että 996:sta voi tehdä monia tarjouksia, mutta jotkin 996-mallivuodet ovat parempia kuin toiset. Paras 996-mallivuosi on todennäköisesti vuoden 2004 GT3.

On myös mainittava vuoden 1999 996 ja vuoden 2003 996 Turbo -malli, sillä nämä kolme ovat todennäköisesti niitä, jotka pysyvät keräilykelpoisina pitkään. Muista joka tapauksessa tehdä ostoa edeltävä tarkastus, sillä se todennäköisesti ratkaisee, onko tarkasteltavana oleva malli hyvä ostos vai ei.

2004 Porsche 996

Listasimme vuoden 2004 Porsche 996:n, koska vuonna 2004 julkaistu 996 GT3 on yksi, ellei jopa keräilykelpoisimmista 996-versioista yleensä. Näissä on paljon paremmat moottorit, jotka ovat paljon luotettavampia kuin aiemmat versiot, ja näyttää siltä, että niiden arvo nousee hitaasti mutta tasaisesti.

  Porsche 718 Cayman GTS 4.0:n yleiset ongelmat

Syy siihen, miksi ihmiset pitävät vuoden 2004 GT3:a parhaana 996:na, on se, että se edusti GT3:n faceliftattua versiota, joka sekä näyttää että tuntuu paljon paremmalta ajaa kuin aiemmat 996-mallit. Suorituskyky on myös todella hyvä, sillä auton teho on 381 hv, mikä on monien mielestä 996:n paras mahdollinen suorituskyky, sillä sen avulla voit tutkia auton rajoja.

Useimmat vuoden 2004 GT3:n omistajat eivät todellakaan ole halukkaita luopumaan niistä, koska he tietävät, että vuoden 2004 GT3 on parempi kuin useimmat 996-mallit. Nämä ovat turvallinen ostos, sillä niiden arvo tulee todennäköisesti nousemaan. Myöhemmissä GT3-malleissa on suurempi hintalappu, mutta ne eivät oikeastaan eroa mitenkään vuoden 2004 mallista.

1999 Porsche 996

Jos haluat Porsche 996:n, joka ei vie pankkia pilalle ja tarjoaa samalla kaiken, mitä 911:ltä toivot, vuoden 1999 996 on oikea valinta. Toki jotkut saattavat sanoa, että vuoden 1999 malli ei oikeastaan ole suosituksen arvoinen 996, mutta hintaero vuoden 1999 ja joidenkin myöhempien mallien välillä on niin huomattava, että siinä ei ole mitään järkeä.

Vuosi 1999 oli vuosi, jolloin ensimmäinen GT3 esiteltiin ja maailma sai kunnian melko ikonisen ”Metzker”-moottorin. Vuoden 1999 mallissa on mekaanisesti toimiva kaasuvipu, kun taas myöhemmissä 996-malleissa käytetään elektronisesti toimivaa kaasuvipua, jota jotkut pitävät huonompana, koska se ei anna läheskään yhtä paljon palautetta.

  Porsche ei käynnisty - syyt ja korjaaminen

Vuoden 1999 996 on myös malli, jossa on vähemmän ongelmia IMH-laakerin kanssa, joka on tunnettu ongelma, joka vaivasi monia 996-malleja. Useimmat asiantuntijat suosittelevat kuitenkin jälkimarkkinalaakerin asentamista sekä ennen vuotta 1999 että sen jälkeen valmistettuihin malleihin.

2003 Porsche 996

Porsche 996 sai vuosina 2002-2004 päivityksen, joka teki autosta paljon paremman näköisen. Moottorit kasvoivat 3,6 litran moottoreiksi, joissa oli enemmän tehoa. Tällöin Porsche toi myös uudelleen markkinoille Targa-mallin, jota monet keräilijät himoitsevat. Vuoden 2003 malli oli aerodynaamisempi ja siinä oli enemmän downforcea, mikä auttoi autoa kulkemaan paremmin radalla.

Monet harrastajat uskovat, että vuoden 2003 Porsche 996 on paras mahdollinen, koska se tarjoaa huipentuman monista pienistä päivityksistä, jotka tekivät autosta paljon erikoisemman tuntuisen kuin aiemmat mallit. Vuoden 2003 malli on identtinen vuoden 2004 mallin kanssa, mutta vuoden 2003 malli on halvempi, joten se oli pakko mainita artikkelissamme.

GT2 ja 996 Turbo ovat vuoden 2003 996-malliston parhaita malleja, mikä tarkoittaa myös sitä, että nämä ovat kalleimmat vuoden 2003 996-mallit.

FAQ-osio

Pitäisikö minun ostaa Porsche 996?

On muutamia syitä, miksi sinun kannattaa harkita Porsche 996:n ostamista. Ensinnäkin sen hinta on paljon helpommin saavutettavissa kuin sitä edeltäneiden ja sen jälkeisten mallien. On olemassa joitakin 996-malleja, jotka ovat todellakin keräilyharvinaisuuksia, ja toisia, jotka ovat halpoja, mikä tarkoittaa sitä, että voit saada kunnollisen kuljettajan auton ei niin paljoa rahaa.

  BMW X6 VS Porsche Cayenne - kumpi on parempi?

Jos et kuitenkaan voi käsittää ”munakoiso”-ajovalojen muotoilua ja uskot, että 996 edustaa 911:n synkkää aikakautta, sinun kannattaa joko koeajaa auto tai jättää se kokonaan väliin. Uskon kyllä, että 996 on nyt jokseenkin edullinen, varsinkin kun se ei todellakaan ole kovin vanha.

Mikä Porsche 996 -malli on paras?

Parhaat Porsche 996 -mallit ovat GT3 ja Turbo, koska nämä kaksi ovat niitä, joiden ostamisesta useimmat ihmiset ovat kiinnostuneita. Gen-1 Carrera on monien mielestä arvovalinta, sillä rahalla saa aika paljon autoa. GT3 RS on myös todella hyvä vaihtoehto, mutta se saattaa olla hieman liian vakava päivittäiseen ajoon.

Onko Porsche 996 huonoin 911-sukupolvi?

Monet pitävät 996-sukupolvea 911:n huonoimpana sukupolvena, eikä mikään muu 911-sukupolvi pääse muotoilussa edes lähelle 996:ta. Vaikka hinnat heijastavat sitä, että suurin osa ihmisistä uskoo näin, uskon, että se ei ole aivan totta, koska monet ihmiset rakastavat 996:sta, mutta pelkäävät ostaa sen, koska ne eivät ole halpoja ajaa, vaikka ne ovatkin halpoja ostaa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z