Parhaat BMW:n twin-turbomallit

Parhaat BMW:n twin-turbomallit

BMW on tehnyt suuren sarjan twin-turbomalleja. Ensimmäinen BMW:n sarjavalmisteinen bensiiniturbomoottori oli N54 vuonna 2006. Siitä lähtien twin-turbomoottorit ovat keränneet fanijoukon, ja niitä käytetään yleisimmin urheilullisissa BMW-malleissa. Yksi hauskimmista malleista ajaa twin-turbolla on erinomainen BMW M2.

BMW M2 Competition

Syitä siihen, miksi BMW M2 on valintamme parhaaksi BMW:n twin-turbomalliksi, on lukuisia. Ensinnäkin se on yksi hauskimmin ajettavista BMW:istä, joka tuo ajamisen iloa kuin mikään muu auto. Ja juuri siitä BMW:ssä on kyse. M2 on pieni takavetoinen auto, joka tuo sisään isomman auton tehon.

M2 tarjoaa hämmästyttävää ajodynamiikkaa, on edullisempi kuin painavammat coupet, ja se kulkee maantiellä erittäin tarkasti ja tuntuvasti. Esimerkiksi BMW M2 Competition -mallissa on turboahdettu S55, rivikuutonen. Tämä kaksoisturbomoottori saa pienen alustan kulkemaan villisti, ketterästi ja mielettömän nopeasti.

BMW M2 Competition S55-moottori

M2 on BMW:n sarjan edullisin ja yksinkertaisin M-auto, mutta se ei tee siitä yhtään vähemmän erikoista. BMW M2 Competition -mallissa on S55 3,0 L:n erikoisviritetty kaksoisturbomoottori, joka on erittäin herkkä.

Tähän ilmiömäiseen autoon on saatavana sekä vakiona kuusivaihteinen manuaalivaihteisto että seitsemänvaihteinen automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Moottorin kierroslukualue on 7 500 kierrosta minuutissa, ja siinä käytetään TwinPower Turbo -tekniikkaa, joka maksimoi vääntömomentin koko kierroslukualueella. Noin 430 hevosvoiman moottori on varsin tehokas M2:n paljon pienempään koriin nähden. Moottori käyttää edelleen hyvin tuttua VANOS-järjestelmää, jota käytetään monissa muissa BMW:ssä.

  Tekeekö BMW urheiluautoja?

BMW M2: Sisätilat ja infotainment-järjestelmä

Perforoitu korkealaatuinen nahka tekee tilavasta etuosasta ylellisen ja mukavan näköisen. Piki-musta sisustus on yleisin M2:n keskuudessa. M2:n sisustus perustuu BMW:n 2-sarjan ja 1-sarjan huippumalleihin. Matkustamossa on runsaasti tilaa, mutta takapenkillä istuvat matkustajat tuntevat itsensä todennäköisesti toisen luokan kansalaisiksi, varsinkin jos he ovat yli 180-senttisiä.

Verrattuna 5-sarjan ja 7-sarjan BMW-malleihin sisätilat tuntuvat halvoilta ja viimeistelemättömiltä. Kuljettajan istuma-asento on kuitenkin hyvin optimoitu, kuten BMW:ltä voi odottaa. Auto sopii hyvin kahdelle henkilölle, ei enempää.

8,8-tuumainen infotainment-järjestelmä on vakiona Bimmeriin asennettu. Kosketusnäyttö reagoi nopeasti ja on intuitiivinen. Android Auto ei ole vielä saatavilla, kuten BMW-fanit odottaisivat, joten Apple CarPlay on tässä käytetty ohjelmisto. Bluetooth, puheentunnistus ja ensiluokkainen Kardon/Harman-stereojärjestelmä on asennettu. Kaksi USB-porttia ja kolme pistorasiaa ovat myös käytettävissä liitettävyyden avuksi.

BMW M2: Turvallisuus ja ominaisuudet
Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) tai Traffic Safety Administration (NHTSA) ei ole vielä testannut BMW M2:ta. Vertailun vuoksi mainittakoon kuitenkin, että BMW 2-sarja sai arvosanan ”hyvä”, joka on korkein arvosana kaikissa törmäystesteissä kuljettajan puoleisesta pienestä etutörmäystestistä kattovahvuuteen ja sivutörmäystestiin.

Toisaalta ajovalot saivat marginaaliset ja huonot pisteet. BMW 2-sarja on varustettu myös valinnaisella kehittyneellä etutörmäyksenestolaitteella ajoneuvon ja ajoneuvon välisen törmäyksen varalta. BMW 2-sarja on kaiken kaikkiaan turvallinen ajoneuvo, niin turvallinen kuin vain voi olla.

  Ovatko BMW:n takavetoiset autot hyviä lumessa?

Mukana on kuljettajaa avustavia tekniikoita, kuten automaattinen hätäjarrutus ja etutörmäysvaroitusjärjestelmät. Myös kaistaltapoistumisvaroitin on mukana, samoin kuin automaattiset kaukovalot.

Huomattava pienikokoinen BMW:n kaksoisturbolla varustettu katumaasturi.

BMW X1 F48

Uusi 4-sylinterinen bensiinikäyttöinen twin-turbomoottori korvasi vanhemman 3,0-litraisen suorasuuntaisen 3,0-litraisen imumoottorin. Käytetyn moottorin keskimääräinen polttoaineenkulutus laski 1,5 litraa sadalla kilometrillä eli 62 maililla, mikä on melko paljon.

Pienikokoiseen luksusmaasturiin on tarjolla 2,0-litrainen B47 l4 twin-turbo -moottorivaihtoehto, joka on mallin bensiinimoottoreiden spektrin yläpää. Pieni katumaasturi ei ole 221 hevosvoimallaan kaikkein tehokkain, mutta saavuttaa silti nopeuden 62 mailia tunnissa noin viidessä sekunnissa.

Yhdistetty polttoaineenkulutus on BMW:n ilmoituksen mukaan 36 mailia gallonalla. Toisaalta monet arvostelijat toteavat, että se on lähempänä 20 mpg kaupunkiliikenteessä ja saavuttaa helposti 40 mpg maantiellä. Tarkempi yhdistetty keskikulutus olisi 29 mpg.

Nelivedon (xDrive) ansiosta F48 on varsin ketterä myös ankarissa ilmasto-olosuhteissa. 19-tuumaisilla tasorenkailla BMW F48:lla voi ajaa maastossa. Muista vain, että tunne olisi jännittävä. Se kulkee kovaa, varsinkin epätäydellisemmillä pinnoilla. Harva omistaja on valittanut ajokokemuksesta.

Sisätilat ovat runsaat ja tilavat, ja niissä on mahdollisuus panoraamakattoon. Kyseessä on pienempi versio X3:sta, eikä niinkään itsenäinen pienikokoinen katumaasturi. Se on yhtä suuri kuin vanhemman sukupolven X3-mallit.

FAQ

Mikä on nopein BMW-auto, jossa on twin-turbo?

BMW M8 Competitionilla kestää vain 2,6 sekuntia päästä 0:sta 62 mailiin tunnissa. M8 on varustettu twin-turbo V8:lla ja tuottaa 617 hevosvoimaa ja 553 lb-ft vääntöä. Se on nopein BMW, jota tällä hetkellä valmistetaan tieliikenteeseen ja joka on laajalti yleisön saatavilla.

  Onko BMW hyvä ensimmäinen auto?

Onko kaksoisturbo parempi kuin yksi turbo BMW:ssä?

Kaksoisturbomoottoreilla saavutetaan moottorin kaasuvirtauksen kokonaishyötysuhde korkeampi ja vähennetään viiveen määrää. Ne tuottavat hieman enemmän tehoa kuin turboahdetut moottorit. Kaksoisturbot käyttävät 4 sylinteriä kaikkien 8 sylinterin sijasta optimaalisen ahtopaineen saavuttamiseksi, ja se tuottaa tehoa siten nopeammin. Useimmat moottorit toimivat tällä tavoin tasaisemmin.

Millä kierrosalueella turbot käynnistyvät ja lisäävät ajoneuvosi tehoa?

Useimpien turboahtimella varustettujen moottoreiden kierrosluvun on oltava noin 2 000 kierrosta minuutissa, jotta turbon turbiini saavuttaa tarvittavan pyörimisnopeuden ollakseen tehokas. Useimmat turbot pyörivät hyvin nopeasti 80 000 ja 200 000 kierroksen välillä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z