Peugeot 206:n yleiset ongelmat

Peugeot 206

Peugeot 206 esiteltiin mallivuonna 1999, kunnes se lopulta korvattiin uudemmalla ja nykyaikaisemmalla Peugeot 207 -mallilla vuonna 2012, mutta tuotanto jatkui vielä muutaman vuoden tietyillä markkinoilla, kuten Brasiliassa. Peugeot 207 on todella tunnettu malli, sillä sitä myytiin suuria määriä ympäri maailmaa.

Vaikka vanhemmat mallit ovat nyt lähes 25 vuotta vanhoja, niitä näkee yhä urheilullisesti ympäri maailmaa, mikä on kunnon osoitus siitä, kuinka kauan nämä mallit kestävät. Tämä johtuu toki osittain monista varaosista, mutta myös siitä, että 206 näyttää olevan melko luotettava. Tässä artikkelissa mainitsemme kaikki Peugeot 206:n yleiset ongelmat ja kerromme, mitä kannattaa varoa.

Yleisimpiä Peugeot 206:n ongelmia ovat jousitusongelmat, manuaalivaihteisto, moottori, sähköjärjestelmät ja varusteisiin liittyvät ongelmat. Kaiken kaikkiaan, jos huollat sitä tarpeeksi hyvin, 206:n pitäisi kestää melko pitkään, kuten useimmat näistä autoista ympäri maailmaa.

Vaikka 207 on paljon nykyaikaisempi auto, jossa on kaikki 2010-luvun Peugeot-teknologian tuomat edut, 206 on nykyään kiistatta suositumpi ja yleisempi.

Jousitusongelmat

Yleisimpiin Peugeot 206:n jousitusongelmiin kuuluu yleinen mukavuuden huomattava heikkeneminen, joka johtuu yleensä kuluneesta jousitusjärjestelmästä. Tämän ratkaisemiseksi muista tarkastaa auton akseli, laakerit, tiivisteet ja erityisesti niiden hyvä voiteluaste. Etupään pallonivelten tiedetään kokevan tärinää ajon aikana.

Tämä on suhteellisen vaikea ongelma korjata, ja sen ratkaisemiseksi sinun on vaihdettava pallonivelet. Monissa markkinoilla olevissa Peugeot 206 -malleissa niitä ei ole vaihdettu, joten muista tarkastaa ne aina, kun olet markkinoilla käytetyn Peugeot 206:n kanssa.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-Partnerista

Manuaalivaihteiston ongelmat

Yleisin vaihteiston ongelma on sellainen, jossa se pyrkii luistamaan. Muita ongelmia ovat esimerkiksi kytkin, joka ei tahdo kytkeytyä, mikä johtaa vakaviin ongelmiin, kun autoa yritetään ajaa. Tämä ongelma johtuu yleensä yleisestä kulumisesta ja ajoneuvon iästä, mutta myös veden sisäänpääsystä, joka voi johtaa moniin ongelmiin.

Kaksi tapaa, joilla voit korjata nämä ongelmat, on joko yrittää korjata/puhdistaa vaihteisto, jos se ei ole liian vanha, mutta jos se on, on parasta vaihtaa se kokonaan. Tämäkään ei ole halpaa tai helppoa, minkä vuoksi monissa 206-malleissa on tunnetusti jäykkä vaihdelaatikko.

Moottorin ongelmat

Valitettavasti 206:lla on taipumus kärsiä melko monista moottoriin liittyvistä ongelmista. Näitä ovat muun muassa epätasainen kierrosluku, joka johtuu viallisesta veden lämpötila-anturista, joka pitäisi puhdistaa tai vaihtaa. Tärinä ja tärinä liittyvät tyypillisesti 1,5 litran moottoriin ja johtuvat kuluneista moottorin kiinnikkeistä, jotka on myös vaihdettava.

Potentiometri voi johtaa moottorin pysähtymiseen, kun taas moottorin syttymishäiriöt ja huono suorituskyky johtuvat viallisesta sytytyskelapaketista. Diesel-HDi-moottorit voivat olla ajoittain todella äänekkäitä, joten muista tarkistaa kampiakselin hihnapyörä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Lopuksi pään tiiviste ja sylinterin pää voivat aiheuttaa lämpötilan nousun ja moottorin sammumisen.

Sähköongelmat

Sähköongelmat ovat yleisiä monissa vanhemmissa Peugeot-malleissa, eikä 206 ole poikkeus. Näitä ovat esimerkiksi keskuslukitusongelmat, jotka liittyvät viallisiin ovien toimilaitteisiin, jotka on vaihdettava. Torvi voi joskus laukeaa satunnaisesti, ja se liittyy useimmiten tyhjentyneeseen akkuun.

  Peugeot Boxer 2.2 HDi -ongelmat

Muut sähköongelmat voivat aiheuttaa ulkovalaistuksen vikaantumisen, kun taas radio voi joskus sammua ilman näkyvää syytä, mutta tämäkin viittaa useimmiten vialliseen akkuun.

Laiteongelmat

Peugeot 206 näyttää olevan tottunut ongelmiin, jotka johtuvat veden joutumisesta auton sisälle, mutta veden joutuminen etujalkatiloihin on yleistä muutamassa Peugeot ”200”-sarjan sukupolvessa. Tukos laipioviemärissä aiheuttaa veden laskeutumisen ja lopulta sen pääsyn matkustamoon.

Ohjauspyörän varret ovat jarrutusalttiita, kojelauta on altis liialliselle kulumiselle, eikä maalinkaan laatu ole paras mahdollinen.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa Peugeot 206?

Peugeot 206 on nykyään melko edullinen ja helposti elettävä käytetty auto, mikä tekee siitä varsin suositun 2nd hand -markkinoilla. Se on paljon helpompi ostaa ja huoltaa verrattuna useimpiin nykyaikaisiin Peugeoteihin, koska kaikki on jo tiedossa, ja sen pitäisi olla kaiken kaikkiaan suhteellisen vaivaton kokemus.

Monet ihmiset ovat kuitenkin varmasti pettyneitä sisätilojen puutteeseen, joka todellakin vaikuttaa päivittäiseen ajokokemukseen. Lopuksi 206 ei ole lainkaan ylellinen, ja siksi se on vaikea ohitus niille, jotka haluavat jotain hieman hienompaa.

Onko Peugeot 206:ssa 5 ovea?

Peugeot 206 on saatavana joko 3-ovisena coupé- tai 5-ovisena viistoperäisenä. Joillakin markkinoilla 206:sta on kuitenkin saatavana myös 4-ovinen sedan ja 5-ovinen farmari. 5-ovinen viistoperämalli on todennäköisesti suosituin, kun taas sedan ja farmari eivät ole yhtä yleisiä.

  Yleisiä ongelmia Peugeot 2008:ssa

Myös 3-ovinen versio on todella suosittu, ja se on ylivoimaisesti halvin Peugeot 206, jonka voi nykyään ostaa. Kaiken kaikkiaan se ei ehkä ole kaikkein käytännöllisin auto, mutta se on enemmän kuin riittävä pienikokoisiin autoihin tottuneille.

Mitä eroa on Peugeot 206:n ja 207:n välillä?

Peugeot 206:n ja Peugeot 207:n välillä on melko paljon eroja. 207 on verrattain paljon uudempi ja siinä on paljon lisätekniikkaa, mutta se on myös hieman suurempi. 207 näyttää myös hieman paisutetulta 206:lta, mistä johtuu osa lisätiloista.

Kaiken kaikkiaan Peugeot 207 jatkaa enemmän tai vähemmän siitä, mihin 206 jäi. Se tarjoaa kohtuullisen määrän parannuksia, jotka tekevät siitä kaiken kaikkiaan paljon paremman auton, mutta 206 on kiistatta luotettavampi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z