Peugeot 307:n yleiset ongelmat

Peugeot 307

Peugeot 307 on pieni perheauto, joka oli tuotannossa vuosina 2001-2008, jolloin sen korvasi Peugeot 308. Peugeotin ”300”-sarjan autot sijoittuvat pienempien ”100”- ja ”200”-sarjojen pienten hatchbackien yläpuolelle. Tässä artikkelissa käymme läpi kaikki mahdolliset ongelmat, joista Peugeot 307 voi kärsiä.

Ensin mainitaan kaikki moottoriin liittyvät ongelmat, kuten hihnan vinkuminen tai suhteellisen yleinen ”avaa dieselsuodatin” -varoitusvalo. Seuraavaksi tulevat erilaiset sähköiset ongelmat, kuten ongelmat ovien lukkojen kanssa tai ongelmat sähköisen ikkunajärjestelmän kanssa. Jousitusongelmat ovat myös yleisiä 307-mallissa, ja ne liittyvät useimmiten kallistuksenvakaajiin.

Muita ongelmia ovat viallinen ohjauspylväs ja erilaiset varusteisiin liittyvät ongelmat, kuten sisätilojen verhoilun liiallinen kuluminen ja mattojen irtoaminen. Kaiken kaikkiaan 307 on kohtuullisen luotettava auto, jos sitä huolletaan asianmukaisesti. Jos näin ei tapahdu, tällaisia ongelmia kertyy niin paljon, että niiden korjaaminen ei ole järkevää.

Jos olet kiinnostunut ostamaan sellaisen käytettynä, varmista, että teet tarkastuksen ennen ostoa, sillä monet omistajat laiminlyövät näitä autoja sen jälkeen, kun ne ovat saavuttaneet huomattavan määrän kilometrejä. Hyviä esimerkkejä ei ole erityisen vaikea löytää, mutta hyvistä esimerkeistä peritään palkkio.

Moottorin ongelmat

307-malliin saatavilla olevat diesel- ja bensiinimoottorit ovat yleensä melko luotettavia, mutta niitä on huollettava, jotta ne pysyisivät sellaisina. Hihna voi joskus alkaa vinkua, mikä johtuu todennäköisesti generaattorin hihnapyörän pyöränlaakereista, jotka on vaihdettava. Muista tarkastaa hihna aina kun voit, sillä tämä voi aiheuttaa lopullisen moottorivaurion, jos sitä ei hoideta ajoissa.

  Peugeot 308:n yleiset ongelmat

Meidän on myös mainittava varoitusvalo ”Unblock diesel filter”, joka tulee usein esiin käytetyissä 307-merkkisissä autoissa. Tämä tarkoittaa, että hiukkassuodatin on todennäköisesti tukkeutunut ja se on puhdistettava, muuten se on vaihdettava, mikä ei ole ihanteellista, sillä hiukkassuodattimet voivat maksaa paljon rahaa.

Sähköongelmat

Vanhemmilla ranskalaisilla autoilla ja sähköongelmilla on jotain tekemistä keskenään, ja valitettavasti tämä näkyy myös 307:ssä, joka kärsii erilaisista sähköongelmista, kun se saavuttaa korkean iän. Niihin kuuluvat useimmiten ongelmat sähköisten ikkunoiden moottoreissa, jotka voivat pettää ja jotka on vaihdettava.

Ovien lukkojen toimilaitteet ovat myös alttiita vioittumaan, mikä estää auton lukitsemisen ja avaamisen. Muita mahdollisia sähköongelmia ovat muun muassa ongelmat ulko- ja sisävalaistuksessa, ongelmat ilmastointilaitteessa ja ongelmat radiossa, joka ei saa signaalia.

Jousitusongelmat

Jos kuulet 307-ajoneuvoa ajaessasi koputusääniä edestä, erityisesti kuoppien yli ajaessasi, on todennäköistä, että syyllinen on jousituksen jarrutustanko. Muutamissa raporteissa todetaan kuitenkin, että nämä äänet voivat johtua myös jousitusholkeista, kun taas monet ovat raportoineet ongelmista molempien kanssa.

Ongelman ratkaisemiseksi sinun on vaihdettava nämä vialliset jousituksen osat, jolloin ärsyttävä koputusääni pitäisi poistua. Ennen kuin teet mitään, on hyvä tarkistaa, ettei komponenteissa ole merkkejä ruostumisesta, sillä vanhemmat Peugeot-mallit voivat kärsiä jousituksen osien ruostumisesta.

Ohjausongelmat

Peugeot 307:n ohjausjärjestelmässä näyttää olevan kaksi erityistä ongelmaa. Ensimmäinen liittyy ohjauspylvään varsiin, jotka voivat pettää pyörää käännettäessä. Tämän korjaaminen on melko helppoa, sillä se edellyttää vain viallisen varren vaihtamista.

  Kaikki uusista Peugeot-malleista 2023

Toinen, verrattain vakavampi ongelma liittyy vaurioituneeseen vetoakseliin, jonka voi huomata, jos autosta alkaa kuulua kolinaa/napsautusta kääntämisen aikana. Jos havaitset tällaisia ääniä, vaihda vetoakseli, ja kaiken pitäisi olla kunnossa.

Varusteongelmat

Lopuksi mainitsemme myös tietyt varusteongelmat, joista useimmat liittyvät liialliseen kulumiseen. Kojelauta voi halkeilla ja värjäytyä ajan myötä, vaikka auto ei olisikaan alttiina auringolle pitkiä aikoja. Vaihdevivun nahka voi halkeilla ja irrota, mikä saa vaihdevivun näyttämään vähemmän ihanteelliselta.

Lopuksi mattojen tiedetään irtoavan huonolaatuisten kiinnikkeiden vuoksi, mikä voi olla paitsi ärsyttävää myös vaarallista, sillä matot voivat jäädä polkimien alle, mikä vaikuttaa auton pysähtymiskykyyn.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa Peugeot 307?

Peugeot 307 voi olla todella hyvä käytetty auto, jos hinta on oikea ja jos edelliset omistajat eivät ole käyttäneet autoa väärin. Se on pätevä jokapäiväinen kuljettaja, jossa ei ehkä ole kaikkia nykyaikaisia rihkamaa, mutta joka voi helposti toimia kuljetusvälineenä A:sta B:hen.

Toisaalta, jos olet tottunut ylellisempiin autoihin, joissa on erilaisia vempaimia, et tunne oloasi kotoisaksi 307:ssä, sillä tämä on auto eri aikakaudelta, aikakaudelta, jolloin tekniikka ja mukavuusominaisuudet olivat olemattomia edullisissa autoissa.

Mitä eroa on Peugeot 307:n ja Peugeot 308:n välillä?

Peugeot 308 on 307:n seuraaja, mikä tarkoittaa sitä, että se on verrattain uudempi auto, mutta niiden perusta ei ole kovin erilainen. 308 tarjoaa hieman enemmän sisätilaa, mutta suurin ero tuntuu sisätiloissa.

  Peugeot 107:n yleiset ongelmat

Näitä kahta sukupolvea erottaa toisistaan alle 10 vuotta, mutta erot viimeistelyssä, laadussa, varustelussa ja yleisessä miellyttävyydessä ovat 308:ssa paljon selvemmät.

Kuinka turvallinen Peugeot 307 on?

Peugeot 307 on saanut mallivuoden 2001 turvallisuusluokituksen 4/5, mikä tarkoittaa, että se ei ehkä ole nykyajan standardien mukaan turvallisin auto, mutta se on yleisesti ottaen enemmän kuin riittävän turvallinen. Viiden tähden turvallisuusluokituksesta on tullut standardi 2020-luvulla, mutta neljän tähden turvallisuusluokitus vuosisadan vaihteessa on paljon vaikuttavampi.

On myös muistettava, että 307:ssä ei ole nykyaikaisia aktiivisia turvallisuusominaisuuksia, joten 4 pistettä 5:stä johtuu pääasiassa passiivisista turvajärjestelmistä ja hyvästä törmäyssuojausanalyysistä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z