Peugeot 308 1.6 HDi -moottorin ongelmat

Peugeot 308

Peugeot 308 1.6 HDi -moottori on yksi 308-malliston parhaista moottoreista. Se on dieselmoottori ja erittäin tehokas. Se on myös halpa huoltaa ja toimii huomattavan hyvin. Mitkä ovat kuitenkin Peugeot 308 1.6 HDi -moottorin ongelmat?

Joitakin Peugeot 308 1.6 HDi -moottorin yleisimpiä ongelmia ovat DPF-ongelmat, pään tiivisteongelmat, karkea tyhjäkäynti, vuotavat ruiskutussuuttimet ja liiallinen öljynkäyttö. Lisäksi jotkut käyttäjät ovat valittaneet käynnistysongelmista, turbon rikkoutumisesta ja moottorin ylikuumenemisesta.

Mitkä ovat Peugeot 308 1.6 HDi -moottorin yleiset ongelmat?

DPF-ongelmat

Tämä on yksi 1.6 HDi -moottorin suurimmista ongelmista. Dieselhiukkassuodatin (DPF) tukkeutuu yleensä ylimääräisestä noesta, joka aiheuttaa pakokaasun virtauksen ja moottorin suorituskyvyn heikkenemistä. Kun näin tapahtuu, tarvitaan yleensä regenerointia, jotta tukkeutunut noki saadaan poltettua pois. Jos tukos on kuitenkin vakava, se on ehkä puhdistettava tai DPF on vaihdettava.

Yksi parhaista tavoista välttää tämä ongelma on noudattaa asianmukaisia sukellustottumuksia ja säännöllisiä huoltotoimenpiteitä.

Pään tiivisteongelmat

Toinen yleinen ongelma Peugeot 1.6 HDi -moottorissa on pään tiivisteongelmat. Vaikka useimmat päätiivisteet vikaantuvat kulumisen vuoksi, ne voivat vikaantua myös ylikuumenemisen tai huonon huollon vuoksi. Yksi yleisimmistä päätiivisteen puhkeamisen merkeistä on öljyvuoto.

Toisin kuin joissakin tämän luettelon ongelmissa, jos pään tiiviste on puhjennut, sinun on käytävä ammattimaisella mekaanikolla sen vaihtamiseksi.

Liiallinen öljynkulutus

Öljynkulutus on toinen ongelma, josta Peugeot 308 1.6 HDi -moottorin omistajat ovat valittaneet. Kaiken lisäksi Peugeot suosittelee omistajille joko 5w30-moottoriöljyä tai 10w40-moottoriöljyä, jotka ovat kalliita.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot 3008:sta

Suurin syy Peugeot 2.6 HDi -moottorin liialliseen öljynkulutukseen on kuluneet männänrenkaat ja venttiilivarren tiivisteet. Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on ehkä vaihdettava kuluneet männänrenkaat ja venttiilivarren tiivisteet.

Kova tyhjäkäynti

Monet Peugeot 308 1.6 HDi -mallin omistajat ovat myös valittaneet auton käyntiä kovalla käyntinopeudella. Joitakin karkean tyhjäkäynnin merkkejä ovat auton tärinä ja pomppiminen. Lisäksi kuljettaja saattaa huomata outoja ääniä ja epäjohdonmukaisia kierroslukuja.

Suurin syy Peugeot 1.6 HDi -auton karkeaan tyhjäkäyntiin on EGR-venttiilin tukkeutuminen hiilestä. Tämän ongelman korjaamiseksi EGR-venttiili on puhdistettava tai vaihdettava.

Vuotavat ruiskutussuuttimet

Myös Peugeot 308:n polttoainesuuttimet kuluvat jonkin ajan kuluttua. Lisäksi ne voivat myös vaurioitua, mikä aiheuttaa vuotoja. Jos Peugeot 308:n polttoainesuuttimet vaurioituvat tai alkavat vuotaa, ne on vaihdettava.

Turbon vikaantuminen

Yleinen merkki turboahtimen vikaantumisesta on, kun Peugeot 308 1.6 HDi -moottori tuottaa pakokaasusta sinistä tai mustaa savua. Lisäksi teho ja kiihtyvyys saattavat heikentyä. Tämän ongelman korjaamiseksi on vaihdettava sekä EGR-venttiili että vikaantunut turboahdin. Varmista, että käyt ammattitaitoisen mekaanikon luona tämän ongelman korjaamiseksi, sillä sen vaihtaminen voi olla haastavaa.

Moottorin ylikuumeneminen

Suurin syy Peugeot 308:n moottorin ylikuumenemiseen johtuu siitä, että jäähdytysneste ei virtaa järjestelmän läpi niin kuin pitäisi. Siitä huolimatta se voi johtua pään tiivisteen rikkoutumisesta, termostaatin juuttumisesta kiinni, vesipumpun rikkoutumisesta ja jäähdyttimen joko osittaisesta tai täydellisestä tukkeutumisesta.

Ongelman korjaamiseksi on tärkeää, että auto diagnosoidaan ja todellinen ongelma tunnistetaan. Varmista, että viallinen osa korjataan tai vaihdetaan.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-2008:sta

Käynnistysongelmat

On useita syitä, miksi Peugeot 308 1.6 HDi -moottori ei välttämättä käynnisty. Joitakin niistä ovat heikko 12 V:n akku, huono vaihtovirtageneraattori, akun napojen korroosio, rikkinäinen käynnistysmoottori ja vialliset sytytystulpat. Varmista, että auto tarkastetaan ja syyllinen tunnistetaan. Huono osa on vaihdettava ongelman korjaamiseksi.

FAQ

Onko Peugeot 308 1.6 HDI -moottori luotettava?

Yleisesti ottaen Peugeot 308 1.6 HDi -moottori on luotettava. Se rekisteröi kuitenkin edelleen useita ongelmia, jotka voidaan välttää hyvällä hoidolla ja huollolla. Muihin vastaaviin moottoreihin verrattuna Peugeot 1.6 HDi -moottori on kuitenkin hieman kalliimpi ylläpitää. Sitä paitsi useimmat luotettavuuslaitokset ovat antaneet 1.6 HDi -moottorille keskimääräistä paremman luotettavuusarvosanan, mikä on varsin hyvä.

Kuinka kauan Peugeot 1.6 HDi -moottori kestää?

Kuten useimmat Peugeot-moottorit, Peugeot 1.6 HDi -moottori on erittäin kestävä. Moottorin kestävyys riippuu kuitenkin myös siitä, miten hyvin omistaja huoltaa autoa. Keskimäärin Peugeot 1.6 HDi -moottori kestää 200 000 kilometriä. Koska kyseessä on dieselmoottori, se voi kestää jopa yli 200 000 kilometriä, kun sitä kunnolla korjataan ja huolletaan.

Onko Peugeot 308 HDi hyvä auto?

Kyllä, Peugeot 1.6 HDi on erinomainen auto. Tämä johtuu siitä, että se on kompakti mutta tilava. Siinä on myös moderni matkustamo, jossa on tilava tavaratila. Lisäksi siinä on luotettava moottori, mutta siinä on muutamia ongelmia. Mutta asianmukaisella hoidolla ja huollolla tämä auto voi kestää pitkään.

  Peugeot 2008 Automaattivaihteiston ongelmat

Mitä 1.6 HDi -moottori tarkoittaa?

HDi- on dieselmoottori (HDi tarkoittaa High-pressure direct injection eli korkeapaineinen suoraruiskutus) eHDi – dieselmoottori, jossa on käynnistys- ja pysäytystekniikka. Tämä moottori toimii siten, että se sammuu, kun ajoneuvo pysähtyy (esimerkiksi liikennevaloissa), ja käynnistyy uudelleen, kun kaasua painetaan.

Mitä eroa on TDI- ja HDI-moottoreilla?

HDI-moottori on 16-venttiilinen common rail -yksikkö, jonka teho on joko 90 tai 110 hv. TDI-moottori taas on 8-venttiilinen PD-moottori (ennen common rail -järjestelmää), jossa on 105 hv ja joka on ollut käytössä 1990-luvun alusta lähtien. Huomaa, että HDI tarkoittaa High-Pressure Direct Injection (korkeapaineinen suoraruiskutus), kun taas TDI tarkoittaa turboahdettua suoraruiskutusta.

Johtopäätös

Peugeot 308 1.6 HDi on tyylikäs ja tyylikkään oloinen pikkuauto. Se on myös taloudellinen, tilava ja käytännöllinen. Peugeot 1.6 HDi -moottorissa on kuitenkin useita ongelmia, kuten pään tiivisteongelmia, hiukkassuodattimen ongelmia, karkea tyhjäkäynti, liiallinen öljynkulutus ja vuotavat ruiskut.

Kaiken kaikkiaan Peugeot 1.6 HDi -moottori on luotettava ja kestävä. Hyvällä hoidolla ja kunnossapidolla moottorin omistajan pitäisi odottaa moottorin toimivan yli 200 000 km:n ajan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z