Peugeot 308 automaattivaihteiston ongelmat

Peugeot 308

Peugeot 308 on kompakti perheauto, joka on saatavana sekä manuaali- että automaattivaihteistolla. Siihen on valittavissa myös 4-, 5-, 6- ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Mutta mitä ovat Peugeot 308:n automaattivaihteiston ongelmat?

Joitakin yleisimpiä Peugeot 308:n automaattivaihteiston ongelmia ovat vaihteistonesteen puute, viallinen venttiilirunko, vaihteiston nykiminen ja tökkiminen, kovat vaihdot ja jumittuminen 5. vaihteelle. Lisäksi jotkut Peugeot 308:n omistajat ovat raportoineet myös viivästyneistä alasvaihteista, kytkinongelmista sekä 3. ja 4. vaihteen lipsumisesta tai katoamisesta.

Mitkä ovat yleisimmät Peugeot 308:n automaattivaihteiston ongelmat?

Vaihteistonesteen puute

Tämä on yksi tärkeimmistä Peugeot 308:n automaattivaihteisto-ongelmien syistä. Tämä ongelma johtuu yleensä auton omistajan huolimattomuudesta. Vaihteistonesteen puute johtaa vaihteisto-ongelmiin, kuten epätasaisiin vaihteisiin, vaihteiden liukumiseen, vaurioituneisiin holkkeihin ja laakereihin sekä vaihteiden viivästyneeseen kytkeytymiseen.

Vaihteistonesteellä on tärkeä rooli vaihteistojärjestelmän sisäosien voitelussa ja jäähdytyksessä. Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on vaihdettava vaurioituneet osat ja varmistettava, että vaihteistoneste on täytetty suositeltuun tasoon.

Nykiminen ja kolina

Toinen yleinen ongelma Peugeot 308:n automaattivaihteistossa on nykiminen. Joitakin vaihteiston nykimistä aiheuttavia asioita ovat muun muassa vähäinen vaihteistonesteen määrä, huonot vaihtosolenoidit ja tukkeutunut vaihteiston suodatin. Jos autosi siis nykii tai tuottaa kolisevaa ääntä, nämä vaihteiston osat on syytä tarkastuttaa ja korjata.

Viallinen venttiilirunkokokoonpano

Venttiilirunko eli vaihteiston ohjausyksikkö valvoo nesteen ja muiden osien virtauksen säätelyä koko järjestelmässä. Kun venttiilirunko kuitenkin vaurioituu tai tukkeutuu, voi ilmetä erilaisia ongelmia, kuten nykimistä vaihteenvaihdon aikana, vaikeuksia vaihteiden vaihtamisessa ja jopa vaihteenvalinnan täydellinen katoaminen.

  Peugeot e-208 vs Tesla Model 3 - kumpi on parempi?

Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on puhdistettava ja vaihdettava huonot yksittäiset venttiilit. On kuitenkin aina tärkeää, että ammattilainen tarkastaa ja diagnosoi ongelman.

Jumissa 5. vaihteella

Tämä ongelma johtuu yleensä alhaisesta tai likaisesta vaihteistonesteestä. Joissakin tilanteissa se voi kuitenkin johtua momentinmuuntimen vikaantumisesta, huonosta solenoidista tai jopa limp-tilasta. Siksi on tärkeää, että ammattitaitoinen Peugeot-mekaanikko tekee diagnoosin autostasi ja selvittää ongelman.
Jos momentinmuunnin tai solenoidi on vaurioitunut tai huono, ne on vaihdettava ongelman korjaamiseksi.

Kytkinongelmat

Useimmat Peugeot 308 -automaattivaihteiston kytkinongelmat johtuvat kuluneesta kytkimestä tai hihnasta. Tämän seurauksena momentinmuunnin ei välttämättä pysty siirtämään voimaa moottorista vaihteistoon. Tämän vuoksi vaihteita on vaikea kytkeä hyvin vaihteita vaihdettaessa.

Joitakin merkkejä kytkinongelmista ovat vaikeudet vaihtaa joillekin vaihteille, nykivää ajoa tai jopa vaihteiden täydellinen pettäminen. Korjaa taustalla oleva ongelma ongelman välttämiseksi. Kytkin on ehkä vaihdettava.

Kovat vaihteet

Useat Peugeot 308:n omistajat ovat myös valittaneet kovista tai kovista vaihteista. Suurin syyllinen tämän ongelman takana on likainen tai vähäinen vaihteistoneste. Mutta joissakin tapauksissa se voi johtua tukkeutuneesta tai vuotavasta alipaineesta, viallisista nopeusantureista tai huonosta solenoidista. Varmista, että korjaat taustalla olevan ongelman tämän ongelman välttämiseksi.

3. ja 4. vaihteen lipsuminen tai katoaminen.

Toinen Peugeot 308:n omistajat ovat valittaneet 3. ja 4. vaihteen lipsumisesta tai katoamisesta. Useimmissa tapauksissa ongelma on satunnainen ja korostuu, kun auto saavuttaa käyttölämpötilan. Huomaa, että tämä ongelma johtuu yleensä vaurioituneista männistä. Varmista, että vaihdat huonot männät ongelman korjaamiseksi.

  Peugeot e-208 vs. VW e-Golf - kumpi on parempi?

Viivästyneet alennusvaihteet

Automaattivaihteiston viivästyneet alennusvaihteet johtuvat yleensä alhaisesta vaihteistonesteen määrästä, viallisesta solenoidista, viallisesta vaihteiston ohjausmoduulista tai viallisesta momentinmuuntimesta. Jos siis haluat korjata tämän ongelman, sinun on vietävä auto ammattimaiselle mekaanikolle diagnosointia ja korjausta varten.

FAQ

Ovatko Peugeotin automaattivaihteistot luotettavia?

Kyllä, Peugeotin automaattivaihteistot ovat erittäin luotettavia. Tämä johtuu siitä, että niissä käytetään uusinta DSG-tekniikkaa (direct shift gearbox). Tämä vaihteisto mahdollistaa nopeat vaihteenvaihdot nopeampaa kiihtyvyyttä varten, saumattoman alaspäin vaihtamisen ohitusten aikana ja paremman reagointikyvyn hankalissa ajo-olosuhteissa.

Mitkä ovat viallisen automaattivaihteiston merkit?

On helppo tietää, jos Peugeot 308 -automaattivaihteistossasi on ongelmia. Joitakin yleisiä viallisen vaihteiston merkkejä ovat palavan kumin haju, oudot äänet, vaihteistonesteen vuoto ja vaihteiden herkistyminen. Lisäksi saatat huomata, että vaihteisto tärisee, nykii tai jopa jyrisee. Kojelaudan varoitusvalo saattaa myös syttyä.

Voiko Peugeot 308:n viallisen automaattivaihteiston korjata?

Kyllä, Peugeot 308:n viallinen automaattivaihteisto voidaan korjata. Se riippuu kuitenkin myös vaihteiston korjauksen aiheuttamasta ongelmasta. Jotkin ongelmat, kuten nestevuodot, anturiviat tai solenoidiongelmat, voidaan korjata. Toisaalta vakavien ongelmien korjaaminen on paitsi työlästä myös kallista. Tämän vuoksi voi olla järkevää vaihtaa vaihteisto korjaamisen sijaan.

Kuinka kauan Peugeot 308:n automaattivaihteisto kestää?

Se, kuinka kauan Peugeot 308:n automaattivaihteisto kestää, riippuu siitä, kuinka hyvin omistaja korjaa ja huoltaa vaihteistoa. Asianmukaisella hoidolla ja huollolla automaattivaihteisto voi kestää yli 150 000 kilometriä. Jos sitä kuitenkin laiminlyödään tai huolletaan huonosti, se ei välttämättä ehdi ajaa yli 100k mailia.

  Peugeot 106:n yleiset ongelmat

Kannattaako Peugeot 308:n automaattivaihteisto korjata?

Joissakin tapauksissa vaihteiston korjaaminen voi olla kustannustehokas vaihtoehto, varsinkin jos muu auto on hyvässä kunnossa ja korjaus voi pidentää sen käyttöikää. On kuitenkin ratkaisevan tärkeää neuvotella ammattitaitoisen Peugeot-mekaanikon kanssa ja selvittää, onko vaihdelaatikon vaihtaminen vai korjaaminen paras vaihtoehto jatkossa.

Yhteenveto

Peugeot 308 voi olla mukava ja tehokas kompakti perheauto, mutta siinä esiintyy myös useita automaattivaihteiston ongelmia. Joitakin raportoituja vaihdelaatikko-ongelmia ovat vaihteistonesteen puute, kytkinongelmat, viallinen venttiilirunkokokoonpano ja viivästyneet alasvaihteet.

Automaattivaihteisto-ongelmien tunteminen matkan varrella on ratkaisevan tärkeää, jos haluat pidentää vaihteiston käyttöikää. Tämä johtuu siitä, että Peugeotin automaattivaihteiston korjaaminen on paitsi kallista myös työlästä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z