Peugeot e-208 vs. BMW i3 – Kumpi on parempi?

2023 Peugeot e-208

Pienikokoisten sähköautojen maailma on varmasti mielenkiintoinen, sillä nämä pienet ketterät sähköautot ovat sitä, mitä Euroopan markkinoilla belielectric cares on täydellinen kaupunkiliikenteen työmatkalainen. Niitä näkee paljon kaupungeissa, kuten Lontoossa, Pariisissa, Berliinissä, Barcelonassa tai missä tahansa muussa eurooppalaisessa suurkaupungissa, sillä niiden kanssa eläminen on paljon helpompaa (ja halvempaa) verrattuna tavallisiin ja suurempiin polttomoottoriautoihin.

Peugeot e-208 on tällä hetkellä yksi tämän segmentin johtavista autoista, sillä Peugeot on tehnyt todella hyvää työtä viimeisimmän e-208:n kanssa. Se on auto, joka ei maksa liikaa rahaa, mutta onnistuu silti näyttämään aidolta ja tarjoamaan hyvät vakiovarusteet. BMW i3 puolestaan kuroo umpeen kuilun edullisten pienikokoisten sähköautojen ja pienikokoisten luksussähköautojen välillä, mikä on varmasti haaste e-208:lle.

Tässä artikkelissa vertailemme Peugeot e-208:a ja BMW i3:a ja kerromme, kumpi näistä kahdesta on parempi auto. Vertailemme niitä hinnoittelun, muotoilun, ajokokemuksen, toimintasäteen, tehon, akun koon, latauksen, käytännöllisyyden ja ominaisuuksien osalta.

Tämän artikkelin loppuun mennessä sinulla on laaja ymmärrys siitä, miksi jompikumpi näistä on parempi auto, ja sen ansiosta sinun pitäisi pystyä valitsemaan seuraava pienikokoinen sähköauto paljon helpommin.

Peugeot e-208 – Pienin Peugeot-sähköauto.

Peugeot e-208:n hinta on Yhdistyneessä kuningaskunnassa 31 345 puntaa, Alankomaissa 32 250 euroa ja Saksassa 35 350 euroa, mitä voidaan pitää normaalina tässä segmentissä. Vaikka tämä hinta vaikuttaa hieman korkealta pienikokoiselle autolle, se ei vaikuta liian korkealta sähköautolle. Tällä hinnalla saa 2/4-ovisen pienikokoisen sähköauton, jossa on yksi sähkömoottori, 139 hv ja hyvä ulkonäkö.

  Mitä eroa on BMW X7:n ja X8:n välillä?

e-208:ssa on 45 kWh:n akku, jonka pitäisi riittää 125-265 kilometrin toimintasäteeseen riippuen ajotavasta ja ulkolämpötilasta. Voit ladata e-208:n 10 prosentista 80 prosenttiin käyttämällä hidasta 7,4 kW:n vaihtovirtalaturia noin 7 tunnissa ja 15 minuutissa, kun taas 150 kW:n tasavirtalataus kestää noin 25 minuuttia.

Peugeot e-208:aa pidetään usein segmenttinsä parhaiten muotoiltuna autona, sillä sen sisätiloja on todella vaikea päihittää hintaan nähden. Myös tilantarjonta on samaa luokkaa kuin useimmissa autoissa, ja ajokokemus on useimpia parempi ketterän käsiteltävyyden ja korin kallistelun puutteen ansiosta.

BMW i3 – BMW:n pienin sähköauto

BMW i3 esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuodeksi 2013, mutta sen valmistus lopetettiin kokonaan mallivuodeksi 2022. Kevyesti käytetyn BMW i3:n voi ostaa Euroopassa noin 28 000-35 000 eurolla ajokilometreistä, mallivuodesta ja varustuksesta riippuen. Alkuvaiheen malleissa on pieni 18,8 kWh:n akku, kun taas aivan uusimmissa malleissa on 38 kWh:n käyttökelpoinen akku.

Tässä artikkelissa keskitymme 38 kWh:n malleihin, koska vain niitä voidaan verrata oikeutetusti e-208:aan. Ne tarjoavat 168-181 hv:n tehon, etuvetoisen voimansiirron ja 100-225 kilometrin toimintasäteen riippuen ajotavasta ja ulkolämpötilasta.

Hidas vaihtovirtalataus 11 kW:n teholla kestää 4 tuntia ja 15 minuuttia, kun taas nopea tasavirtalataus kestää 36 minuuttia 50 kW:n laturilla. BMW i3 näyttää ainutlaatuiselta, koska BMW halusi antaa i3:lla lausunnon. Joidenkin mielestä sen ulkonäkö on viehättävä ja omituinen, kun taas toisten mielestä se näyttää hieman liian oudolta. Oli miten oli, uusimman sukupolven sisätilat näyttävät silti melko modernilta.

  BMW VS Skoda luotettavuus - kumpi on parempi?

i3:n ajokokemus on mukava eikä se ole liian dynaaminen, mitä ei BMW:ltä odottaisi. Se ei myöskään ole erityisen hyvin eristetty tai tilava, sillä se oli i3:n tarkoitus.

Johtopäätös – Peugeot e-208 on parempi auto.

Peugeot e-208 on mukavampi, tilavampi, siinä on suurempi tavaratila, parempi tekniikka, parempi toimintasäde, nopeampi lataus ja rauhallisempi ajettavuus. BMW i3 tuntuu edelleen melko nykyaikaiselta, mutta sen ajoasento, hitaasti reagoiva infotainment ja ahtaat takapenkit (pienet ovet) tekevät siitä useimmille vähemmän ihanteellisen vaihtoehdon.

Vaikka nämä näyttävätkin olevan hinnaltaan lähellä toisiaan, on hieman järkevämpää maksaa hieman enemmän ja saada parempi auto uutena. i3 on ollut olemassa jo melko kauan, ja se on melko ilmeistä, sillä e-208 vie sitä askeleen pidemmälle lähes sähköautojen luokassa.

FAQ-osio

Aikooko BMW tarjota uuden BMW i3:n?

BMW i3:n valmistus on lopetettu lopullisesti, eikä BMW:llä ole välittömiä suunnitelmia ottaa sitä uudelleen käyttöön lähiaikoina. Kuten näyttää, BMW on nyt keskittynyt enemmän tarjoamaan upouusia sähköautoja, ja i3 on ollut olemassa 9 vuotta, mikä tarkoittaa, että alusta, johon se perustuu, on melko vanha ja tutkittu loppuun asti.

Monet ihmiset uskovat, että BMW:n nykyiset sähköautomallit ovat hieman rumempia, koska BMW:n yleinen muotokieli on pikemminkin menossa läpi relectric carolutionin kuin electric carolutionin. Emme vielä näe, mitä BMW:llä on luvassa pienimmälle sähköautolleen, mutta tiedämme, että sen nimi ei tule olemaan BMW i3.

  BMW 523i ongelmat

Onko Peugeot e-208 turvallisempi kuin BMW i3?

Euro NCAP testasi Peugeot e-208:n sähköauton, mutta sen vuoden 2019 ICE-serkku on saanut 4 tähteä 5:stä, sillä se ei pärjännyt kovinkaan hyvin haavoittuvien tienkäyttäjien luokassa, jossa se sai vain 56 % pisteitä. Aikuisten matkustajien suojaus on enemmän kuin riittävä (91 %) ja lasten matkustajien turvallisuus 86 %, mikä on myös enemmän kuin hyvä.

BMW i3 on lähes identtinen sähköautoilu-luokassa, mutta se jää hieman jälkeen aikuisten matkustajien turvallisuudesta, joka on rajattu 86 prosenttiin. Mitensähköauto, BMW tuli ulos ja sanoi, että i3 on itse asiassa viiden tähden auto, mutta emme voi tietää tätä varmasti.

Onko BMW i3 liian pieni?

BMW i3 on täydellinen, kun on kyse vilkkaiden kaupunkikatujen läpi syöksemisestä ja auton pysäköinnistä sinne, missä muut autot eivät uskalla lähestyä. i3:ssa on riittävästi tilaa pidemmille kuljettajille, jos he ovat yksin autossa, kun taas useammalle matkustajalle tulee vaikeuksia.

Sinänsä i3 ei ole kovin suuri, mutta jos sitä käyttää siihen mihin se on tarkoitettu, sen pitäisi olla riittävän suuri sähköauto caren pidemmille kuljettajille.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z