Peugeot e-208 vs Hyundai Kona – Kumpi on parempi?

2023 Peugeot e-208

Sekä Hyundai että Peugeot kuuluvat Euroopan suosituimpiin autonvalmistajiin, koska niissä yhdistyvät edullinen hinnoittelu, paljon tekniikkaa, suuri mallivalikoima ja sähköinen voimansiirto. Kun maailma siirtyy yhä enemmän kohti sähköautoja, molemmat näistä merkeistä ovat tehneet merkittäviä muutoksia muuttaakseen mallistojaan siten, että ne sisältävät enemmän sähköautoja kuin sähköautoja ennen.

Peugeot e-208 on pienin Peugeot-sähköauto, mikä tekee siitä myös pääsähköauton Peugeot-sähköauton. Hyundai Kona on edelleen Hyundain pienin hybridi/sähköauto, mutta tämä tulee muuttumaan todella pian, sillä Hyundai aikoo pian tuoda markkinoille useita pienempiä sähköautoja. Niin tai näin, vertailemme Peugeot e-208:a ja Hyundai Konaa ja kerromme, kumpi näistä kahdesta on parempi auto.

Vertailemme näitä autoja hinnoittelun, muotoilun, tehon, akun koon, toimintasäteen, latausnopeuden, käytännöllisyyden, ajokokemuksen ja ominaisuuksien osalta. On syytä mainita, että molemmat mallit korvataan todennäköisesti uudemmilla versioilla vuoden tai kahden sisällä, sillä molemmat perustuvat suhteellisen vanhoihin alustoihin.

Tämän artikkelin loppuun mennessä sinulla pitäisi olla laaja käsitys siitä, mikä tekee molemmista autoista niin suosittuja ja miksi toinen on parempi kuin toinen.

Peugeot e-208 – Pienin Peugeot-sähköauto

Lähtöhintansa ollessa 31 345 puntaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa, 32 250 euroa Alankomaissa ja 35 350 euroa Saksassa e-208 näyttää asettuvan sähköautojen spektrin alempaan päähän, mutta se maksaa paljon enemmän kuin polttomoottorilla toimiva serkkunsa. Tällä hinnalla saa pienikokoisen 2/4-ovisen sähköauton, jossa on neliveto, yksi sähkömoottori, joka tuottaa 139 hv, ja todella houkutteleva ulkonäkö.

e-208:ssa on myös 45 kWh:n akku, jonka toimintasäteen pitäisi riittää 125 kilometristä 265 kilometriin riippuen siitä, miten autoa ajetaan ja millainen ulkolämpötila vallitsee. Voit ladata akun 10 prosentista 80 prosenttiin käyttämällä hidasta 7,4 kW:n vaihtovirtalaturia 7 tunnissa ja 15 minuutissa tai 25 minuutissa, jos käytät 150 kW:n DC-pikalaturia.

  Hyundai Accent Luotettavuus

e-208:n muotoilu on yksi sen vahvuuksista, sillä se näyttää todella terävältä sekä sisältä että ulkoa. Tarjolla olevat tilat ovat linjassa muun segmentin kanssa, mutta emme voi peitellä sitä tosiasiaa, että nämä autot ovat melko liian pieniä monille kuljettajille.

Tarjolla olevat varusteet ovat todella hyvät, ja ajokokemus on todella hienostunut, sillä pieni e-208:n käsiteltävyys on paljon parempi kuin sen ICE-serkun.

Hyundai Kona – Sisäänpääsysähköauto Hyundain sähköauto/hybridi

Tässä artikkelissa keskitymme Hyundai Kona -sähköautoon/sähköhybridiin, sillä se on ainoa malli, joka kilpailee suoraan e-208:n kanssa. Kona Electricin hinnat alkavat Saksassa 36 400 eurosta, Isossa-Britanniassa 32 450 punnasta ja Alankomaissa noin 39 000 eurosta. Huipputason mallit maksavat 42 900 euroa Saksassa, 46 795 euroa Alankomaissa ja 37 750 puntaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa.

Hyundai Kona on pienikokoinen crossover-maasturi, mikä tarkoittaa, että se tarjoaa hieman korotetun ajoasennon, joka parantaa näkyvyyttä ja saa olon tuntumaan hieman viileämmältä tiellä. Voit valita pienemmän 39 kWh:n käyttöakun tai suuremman 64 kWh:n akun huippumalliin. 39 kWh:n malli tuottaa 139 hv ja 64 kWh:n malli 201 hv.

Voit odottaa, että 39 kWh:n mallin toimintasäde on 110-235 kilometriä tai 64 kWh:n mallin 175-370 kilometriä ajotiloista ja -tavoista riippuen. 39 kWh:n malli latautuu 7,2 kW:n vaihtovirtalaturilla, joka lataa akun kuudessa tunnissa. 44 kW:n tasavirtalataus kestää 47 minuuttia. 64 kW:n malli tarjoaa 11 kW:n vaihtovirtalatauksen, joka kestää 7 tuntia, kun taas vaihtovirtalataus on rajoitettu 77 kW:iin, mikä vastaa 44 minuuttia.

  Hyundai i10 vs. Kia Picanto - kumpi on parempi?

Hyundai Kona näyttää omituiselta ja nauttii urbaanista muotokielestä, josta monet pitävät. Siinä on hyvät vakiovarusteet ja enemmän tilaa, mutta se ei ole yhtä viihdyttävä ajettava kuin e-208.

Johtopäätös – Hyundai Kona -sähköauto on parempi auto.

Peugeot e-208 on ollut jokseenkin suosikkimme useimmissa näistä vertailuista, mutta Hyundai Kona -sähköauto vie sen kruunun. Kona-sähköauto on parempi siksi, että se on kompakti crossover, jossa on enemmän istuin- ja tavaratilaa, hieman parempaa tekniikkaa, isompi akku, suurempi toimintasäde, parempi näkyvyys, paremmat turvallisuusominaisuudet ja parempi jälleenmyyntiarvo.

E-208 on todellakin edullisempi ja tarjoaa nopeamman latausnopeuden, mutta se jää jälkeen yleisessä käytettävyydessä ja suosiossa, sillä crossover-maasturit ovat nyt muotia länsimarkkinoilla.

UKK-osio

Onko Hyundai Kona -sähköauto turvallisempi kuin Peugeot e-208?

Peugeot e-208 oli Euro NCAP:n testaama n-sähköauto, sillä viimeisin testattu 208 oli vuoden 2019 ICE-malli, mutta voimme ottaa 208:n vertailukohteeksi, sillä Peugeot ei oikeastaan muuttanut e-208:n kanssa juuri mitään muuta kuin sovittamalla sen sähköisen voimansiirron taloksi. Näin ollen e-208 saa 4 tähteä 5:stä, mikä on kelpo tulos.

Hyundai Kona puolestaan on viiden tähden Euro NCAP -luokituksen saanut auto, jonka turvallisuusominaisuudet ovat kautta linjan todella hyvät. Konassa on myös enemmän vakioturvatekniikkaa kuin e-208:ssa, ja valinnaisvarustepaletti on myös laajempi.

  Hyundai Elantra Sport Luotettavuus

Onko Hyundai Kona maastoauto?

Vaikka Hyundai Kona luokitellaan maastoautoksi, sillä ei ole mitään asiaa maastoon. Nykyaikaiset SUV:t eivät ole enää kovasti pyrkineet olemaan hämmästyttäviä maastoajoneuvoja kuten ennen, sillä useimmat nykypäivän SUV:n ostajat pitävät enemmän ylellisyydestä, mukavuudesta ja loistavista ajo-ominaisuuksista maantiellä.

Konassa on kuitenkin AWD-avustin ja hieman korotettu maavara, mikä tekee siitä käyttökelpoisen lievässä maastoajossa ja lumen ajossa.

Mikä tekee hyvästä sähköautosta hyvän?

Hyvä sähköauto on sellainen, jota on kätevä käyttää, joka ei ole liian kallis, jossa on periksiantamattomat pikalatausnopeudet, jonka toimintasäde useimmissa ympäristöissä on yli 250 mailia, jossa on hyvä autonominen tekniikka ja joka ei kompensoi liikaa olemalla sähköauto.

Tämä tarkoittaa, että hyvät sähköautot hoitavat asiansa huutamatta maailmalle, että ne ovat sähköautoja. Nämä autot ovat hyvin tehtyjä, tilavia, ylivoimaisen turvallisia, ja ne myös säilyttävät arvonsa todella hyvin eivätkä hajoa läheskään yhtä usein kuin polttomoottoriautot.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z