Peugeot e-208 vs. Nissan Leaf – kumpi on parempi?

2023 Peugeot e-208

Pienikokoisista sähköautoista on tullut viime vuosina melko suosittuja, sillä ne ovat täydellinen tapa kulkea vilkkailla kaupunkikaduilla saastuttamatta ympäristöä. Tällaiset autot on tarkoitettu yön yli tapahtuvaan kotilataukseen, mikä tarkoittaa, että ne toimivat parhaiten, kun ne jätetään yöksi kytkettynä.

Euroopassa Peugeot e-208 on yksi suosituimmista pienikokoisista sähköautoista, kun taas Nissan Leaf on yksi suosituimmista sähköautoista Yhdysvalloissa. Koska nämä kaksi autoa ovat näin ylivoimaisia, on täysin järkevää verrata niitä keskenään. Jos sinua siis kiinnostaa tietää, miten Peugeot e-208 vs. Nissan Leaf päättyy, lue tämä artikkeli!

Peugeot e-208 esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2020, ja se perustuu tuttuun Stellantis-lähteiseen sähköauton alustaan, joka löytyy myös kymmenistä muista Stellantis-autoista. Nissan Leaf tuli alun perin markkinoille vuonna 2010, kun taas Nissan Leafin 2. sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2017.

Todellisuudessa Nissan Leaf on aivan ensimmäinen massatuotettu sähköauto, minkä vuoksi siitä osittain tuli niin kuuluisa. Mitensähköautoilija, kun ala on kehittynyt nopeasti viime vuosina, ansaitseeko Nissan Leaf edelleen kuuman paikan, vai kuuluuko se kuuma paikka e-208:lle?

Peugeot e-208 – Pienin Peugeot-sähköauto

Peugeot e-208:n lähtöhinta Isossa-Britanniassa on 31 345 puntaa, Alankomaissa 32 250 euroa ja Saksassa 35 350 euroa. Tämä tekee siitä melko edullisen vaihtoehdon, varsinkin kun otetaan huomioon kaikki saatavilla olevat valtion sähköautokannustimet. Tällä hinnalla saat joko 2-ovisen tai 5-ovisen pienikokoisen 139 hv:n viistoperän, jossa on 45 kWh:n akku ja jonka maksimietäisyys on ajotavasta riippuen 125-265 mailia.

  Nissan Cube Luotettavuus

Akku on yhdistetty yhteen sähkömoottoriin, joka pyörittää etupyöriä ja jonka ansiosta e-208 saavuttaa nopeuden 100 km/h paikaltaan noin 8 sekunnissa. Akku voidaan ladata 10 prosentista 80 prosenttiin noin 25 minuutissa 150 kW:n DC-pikalaturilla, kun taas hidas 7,4 kW:n AC-lataus kestää noin 7 tuntia ja 15 minuuttia.

Muotoilullisesti e-208 näyttää todella modernilta ja futuristiselta sekä sisältä että ulkoa. Tilatarjonta on segmenttiin nähden melko hyvä, mutta yleisesti ottaen useimmat ihmiset ovat samaa mieltä siitä, että e-208 ei sovellu neljän aikuisen kuljettamiseen. Ajokokemus on ketterä ja reipas, joten se sopii täydellisesti ahtaisiin kaupunkeihin ja kapeille kaduille. Luotettavuus on hieman arvoitus, sillä e-208 on vielä melko uusi auto.

Nissan Leaf – Kompakti sähköauto Pioneeri

Nykyinen Nissan Leaf maksaa Isossa-Britanniassa 28 995-34 945 puntaa, Saksassa 33 400-41 100 euroa ja Alankomaissa 35 090-41 890 euroa. Verrattain halvempi malli on tavallinen Nissan Leaf, jossa on 39 kWh:n akku, noin 150 mailin todellinen toimintasäde, yksi 148 hv:n sähkömoottori ja pysyvä etuveto.

Pikalataus maksimissaan 46 kW:n teholla lataa akun 10 prosentista 80 prosenttiin noin 43 minuutissa, kun taas hidas 3,6 kW:n vaihtovirtalataus kestää lähes 13 tuntia. Kannattaa valita verrattain kalliimpi Nissan Leaf+, sillä siinä on 59 kWh:n akku ja toimintasäde 150-315 kilometriä ajotottumuksista riippuen.

Etupyörien kautta kulkeva 215 hevosvoiman teho ja vääntömomentti on enemmän kuin riittävä, ja nopeus 0-100 km/h on alle 7 sekuntia. Nopea tasavirtalataus 46 kW:n teholla kestää tunnin, kun taas hidas lataus kestää lähes 11 tuntia. Muotoilullisesti Nissan Leaf ei ole erityisen houkuttelevan näköinen auto, mutta sisätilat ovat hieman eloisammat.

  Peugeot 1007:n yleiset ongelmat

Leaf+ on myös yllättävän tilava auto, jossa on riittävästi tilaa sekä edessä että takana. Ajokokemus on melko tavanomainen, kun taas mukavuus sähköautojen on riittävä.

Johtopäätös – Peugeot e-208 on parempi

Ensi silmäyksellä saattaa näyttää siltä, että Nissan Leaf on paljon parempi kuin e-208, varsinkin kun ottaa huomioon, että Leaf tarjoaa suuremman akun, enemmän tilaa ja paremman toimintasäteen. Miten sähköhuoltaja, kaikki akun ja kantaman edut Nissan Leaf on jäänyt e-208:sta jälkeen, koska sen latausnopeudet ovat uskomattoman hitaita. Tämä tarkoittaa sitä, että sähköhuoltaja, jos e-208:ssa on pienempi akku, pystyt ajamaan e-208:lla enemmän ajoaikaa, koska voit ladata sen paljon nopeammin.

Muotoilullisesti e-208 näyttää vain tarkoituksenmukaisemmalta sekä sisältä että ulkoa. Se on paljon houkuttelevampi ja sillä on paljon enemmän luonnetta ratin takana. Vaikka Leaf, sähköauto, on hieno auto, se ei tunnu erityisen viihdyttävältä.

E-208 on paremmin varusteltu, tarjoaa paljon nopeamman latausnopeuden, tarjoaa paremman arvon, paremman ulkonäön ja paljon enemmän luonnetta.

FAQ-osio

Miksi minun pitäisi ostaa Nissan Leaf Peugeot e-208:n sijaan?

Nissan Leaf on mukavampi auto useammalle aikuiselle, sillä siinä on paljon enemmän tilaa sekä auton sisällä että tavaratilassa. Jos et tarvitse päivittäin yli 150-310 kilometrin toimintasädettä ja voit ladata sen yön yli, voit hyödyntää Leafin akkuedut e-208:aan verrattuna.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-Rifteristä

Howelectric carer, jos haluat sähköauton, jolla voi tehdä myös pitkän matkan matkoja, valitsisin e-208:n, koska nopeammat latausnopeudet ovat paljon tärkeämpiä reaalimaailmassa kuin pelkkä akun koko. Tämä johtuu siitä, että voit muuttaa ajotottumuksiasi lisätäksesi tai vähentääksesi toimintasäteesi määrää, kun taas latausnopeuksia ei voi muuttaa ainakaan kuluttaja.

Onko Nissan Leaf parempi kuin Leaf+?

Nissan Leaf+ on parempi kuin tavallinen Leaf, sillä se tarjoaa lisävarusteita sähköautoihin, enemmän tehoa ja suuremman akun ansiosta suuremman toimintasäteen. Näillä eroilla on suuri merkitys, sillä Nissan Leafin latausnopeudet ovat melko noloja nykyisen autoteollisuuden tilan kannalta.

Tästä huolimatta Nissan aikoo parantaa tulevan Nissan Leaf+:n latausnopeuksia, mikä tarkoittaa, että sitä voi ladata 100 kW:n teholla, mikä lyhentää latausnopeuksia yli puoleen ja tekee Leaf+:sta paljon kilpailukykyisemmän.

Onko Nissan Leaf ensimmäinen sähköauto?

Nissan Leafiin viitataan usein hyvin 100-prosenttisesti ensimmäisenä massatuotettuna sähköautona, mikä on totta. Se ei ole aivan ensimmäinen sähköauto, sillä sähköautot debytoivat jo 1800-luvulla, mutta kukaan ei onnistunut tekemään todellista kuluttajaluokan sähköautoa massoille ennen Nissania.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z