Peugeot e-208 vs. Renault Zoe – Kumpi on parempi?

2023 Peugeot e-208

Peugeot e-208 on pienikokoinen sähköversio tunnetusta Peugeot 208:sta, mikä tarkoittaa, että se on suunniteltu ensisijaisesti kaupunkikäyttöön, sillä sen akku ei ole erityisen pitkäikäinen. Oli miten oli, e-208 näyttää myyvän todella hyvin siihen nähden, mitä se on, sillä monet ihmiset ovat kiinnostuneita kaupunkien sisäisistä työmatkakoneista, jotka eivät saastuta ympäristöä ja ovat samalla suhteellisen edullisia.

Renault Zoe on enemmän tai vähemmän sama tarina, sillä nämä kaksi ovat tässä segmentissä vastakkain. Vertailemme Peugeot e-208:a ja Renault Zoea ja kerromme, kumpi näistä kahdesta on sinulle parempi auto. Vertailemme niiden moottoreita, akkujen kokoa, toimintasädettä, tehoa, muotoilua, ajokokemusta ja käytännöllisyyttä.

Selvimmät erot näiden kahden auton välillä ovat ajossa ja muotoilussa, jossa e-208 näyttää hienostuneemmalta ja ajaa hieman dynaamisemmin. Zoe on sekä muotoilultaan että ajotavaltaan hillitympi ja keskittyy mukavuuteen, yksinkertaisuuteen ja helppokäyttöisyyteen.

Joka tapauksessa molemmat näistä pienistä sähköautoista ovat hyvin suunniteltuja, ja ne täyttävät tarkoituksensa hyvin. E-208 näyttää olevan hieman suositumpi auto, mutta se voi hyvinkin muuttua pian, sillä Renault valmistautuu uuden Zoen sähköiseen julkaisuun.

Peugeot e-208 – Pienin Peugeot-sähköauto.

sähköautot ovat yleensä paljon kalliimpia verrattuna tavallisiin polttomoottoriautoihin, mutta lähtöhinta 31 345 puntaa Isossa-Britanniassa, 32 250 euroa Alankomaissa ja 35 350 euroa Saksassa tekee e-208:sta yhden segmenttinsä edullisimmista autoista. Tällä hinnalla saat etuvetoisen 2/4-ovisen sähkökäyttöisen hatchbackin, jossa on yksi sähkömoottori, joka tuottaa 139 hv.

  Peugeot e-208 vs. e-2008 - Tämän haluat tietää!

Tämä riittää 125-265 kilometrin ajoon riippuen siitä, miten autoa ajetaan ja missä ulkolämpötilassa se on. Missä e-208 pärjää todella hyvin, on sen latausnopeustilanne, joka alkaa vaivaisella 7,4 kW:n hitaalla vaihtovirtalatauksella, joka lataa sen 45 kWh:n käyttökelpoisen akun 7 tunnissa ja 15 minuutissa.

Toisaalta nopea 150 kW:n tasavirtalataus täyttää e-208:n akun noin 25 minuutissa. Todennäköisesti e-208:n vaikuttavin piirre on sen muotoilu, joka on melko lailla tämän segmentin huippuluokkaa, erityisesti sisätiloissa, joissa e-208 näyttää futuristiselta ja sähköauto ylelliseltä. Neliovisessa versiossa tilantarjonta on parempi, mutta kokonaisuudessa tilaa on rajoitetusti pidemmille matkustajille.
Ajokokemus on toinen seikka, jossa e-208 loistaa, sillä se on dynaaminen ja melko tasapainoinen siihen nähden, mikä se on.

Renault Zoe – pienin Renault-sähköauto

Renault Zoen hinta alkaa 36 840 eurosta Saksassa, 34 790 eurosta Alankomaissa ja 29 995 punnasta Isossa-Britanniassa, mikä tarkoittaa, että sähköautoilun aloitusauto Zoe alittaa e-208:n muutamalla tonnilla. Renault Zoe hyödyntää 52 kWh:n akkua kaikissa versioissaan, mutta voit valita 107 hv:n tai 134 hv:n mallin tarpeen mukaan.

Zoen odotettavissa oleva toimintasäde vaihtelee lämpötilasta ja ajotavasta riippuen 135 kilometrin ja 295 kilometrin välillä. Hidas vaihtovirtalataus, jonka teho on vaikuttava 22 kW, kestää noin 3 tuntia, kun taas suhteellisen pettynyt 46 kW:n DC-pikalataus kestää noin tunnin.

Renault Zoe hyödyntää e-208-malliin verrattuna puhtaampaa muotoilua, jossa terävät reunat ovat tärkeämpiä kuin sileät rypyt. Renault Zoen sisätilat alkavat hiljalleen näyttää ikänsä, eivätkä ne ole e-208:n sisätilojen tasolla.

  Peugeot 1.6 PureTech -moottorin ongelmat

Renault Zoen ajokokemus on hillitympi ja vähemmän luonteenomainen, mutta se on kokoonsa nähden ehdottoman mukava ja miellyttävä.

Johtopäätös – Peugeot e-208 on parempi auto.

Vaikka Renault Zoe maksaa hieman vähemmän, tarjoaa suuremman akun, suuremman teoreettisen toimintasäteen ja hitaamman vaihtovirtalatauksen, e-208 on parempi auto, koska se on hienostuneempi, tilavampi, tarjoaa nopeamman tasavirtalatauksen (mikä on ratkaisevan tärkeää) ja on miellyttävämpi ratissa.

Tärkein syy siihen, miksi e-208 tarjoaa nämä edut Renault Zoe -autoon verrattuna, on se, että Zoe vanhenee hitaasti eikä se ole segmenttinsä uusimpien tarjousten tasolla. e-208 hyötyy myös paremmista vakio- ja lisävarusteista sekä paremmista turvallisuustiedoista.

UKK-osio

Milloin uusi Renault Zoe tulee markkinoille?

Renaultin viimeisimpien tietojen mukaan Zoe lakkautetaan ja korvataan tulevalla Renault 5:llä 2024/2025. Jos tunnet Renault-mallisi, tiedät varmasti, että Renault 5 on nimi, joka muistuttaa vanhoja hyviä aikoja, jolloin Renault valmisti alan parhaita autoja.

Tämänhetkisten tietojen mukaan Renault onnistui myymään yli 300 000 kappaletta Zoe-mallia, mikä ei ole lainkaan huono tulos, mutta tulevassa Renault 5:ssä yhdistyvät ikonisen Renault 5:n muotoiluelementit ja kaikki sähköauton tarjoamat edut. Renault toivoo ottavansa tämän segmentin haltuunsa Renault 5:llä, ja vain aika näyttää, onnistuuko se todella.

Kuinka turvallisia pienet sähköautot ovat?

Turvallisuus on usein unohdettu tekijä nykyaikaista autoa ostettaessa, sillä useimmat ihmiset odottavat niiden olevan äärimmäisen turvallisia vain siksi, että ne ovat peräisin nykyaikana. Vaikka näin onkin useimpien uusien autojen kohdalla, on joitakin merkittäviä poikkeuksia, kuten Renault Zoe.

  Peugeot e-208 vs. Nissan Leaf - kumpi on parempi?

Vuoden 2021 Renault Zoe on Zoen uusin malli, ja se sai myös erittäin harvinaisen 0 tähden Euro NCAP -luokituksen. Vain kolme autoa on saanut yhden tähden luokituksen Euro NCAP:n perustamisen jälkeen, mikä vain vahvistaa entisestään, että Zoe on liian vanha nykyaikaan.

Pitäisikö minun ostaa pieni sähköauto?

Pienen sähköauton ostaminen voi joskus olla kaiken järjen takana, mutta se voi tuntua myös hieman intuition vastaiselta yksittäisenä autona. Jos esimerkiksi vietät suurimman osan ajoajastasi ruuhkaisilla kaupunkikaduilla, pieni sähköauto on järkevä, varsinkin jos et usein kuljeta muita ihmisiä tai omistat useita autoja.

Toisaalta, jos omistat yhden auton, pienen sähköauton omistaminen ei ole erityisen hyvä ajatus, sillä ne ovat ala-arvoisia pitkän matkan matkoilla ja aikuisten matkustajien kuljettamisessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z