Peugeot e-208 vs. VW e-Golf – kumpi on parempi?

2023 Peugeot e-208

Volkswagen Golf oli aikoinaan viistoperäsegmentin huippu Euroopassa ja yksi autoteollisuuden historian menestyneimmistä malleista. Alan siirtyessä yhä enemmän sähköautojen hyväksi VW Golf menettää hitaasti otettaan ID. malliston hyväksi, mutta VW toivoo silti säilyttävänsä VW Golfin tarjoamalla siitä sähköisen e-Golf-version.

Peugeot e-208 on mitä Peugeot belielectric cares täydellinen entry-lelectric carel subcompact sähköauto on tarkoitus olla, mutta miten nämä kaksi pinota toisiaan vastaan? Tässä artikkelissa vertailemme Peugeot e-208:a ja VW e-Golfia ja kerromme, miksi sinun kannattaa valita jompikumpi.

e-Golf esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuodeksi 2015 ja Mk7-sukupolveksi, mutta se nähköauton sai VW:n toivoman tunnustuksen. Tämän vuoksi VW päätti, että se ei tarjoa uutta Mk8-Golfia sähköautona, mikä on melko harmillista, sillä se tekee VW Golf -malliston tulevaisuudesta melko epävarman.

Joka tapauksessa vertaamme e-Golfia hyvännäköiseen e-208:aan, joka näyttää keräävän yhä enemmän suosiota ajan myötä.

Peugeot e-208 – Pienin Peugeot-sähköauto.

Lähtöhintansa ollessa Yhdistyneessä kuningaskunnassa 31 345 puntaa, Alankomaissa 32 250 euroa ja Saksassa 35 350 euroa e-208 sijoittuu sähköautomarkkinoiden pohjalukemiin. Tämä tekee siitä uskomattoman kilpailukykyisen, varsinkin kun voit hyödyntää erilaisia valtion sähköautokannustimia, joita ei yleensä ole saatavilla kalliimpiin sähköautoihin.

e-208:n voimanlähteenä on käyttökelpoinen 45 kWh:n akku, joka tuottaa 139 hevosvoimaa yhden sähkömoottorinsa kautta, joka pyörittää vain etupyöriä. Ajonopeus 0-100 km/h kestää noin 8 sekuntia, ja e-208:n toimintasäde on 125-265 kilometriä riippuen ajotavasta ja ulkolämpötilasta.

  Onko Volkswagen Arteon hyvä auto?

e-208:n lataaminen nopealla 150 kW:n tasavirtalaturilla kestää noin 25 minuuttia, kun taas hidas 7,4 kW:n vaihtovirtalataus kestää hieman yli 7 tuntia. e-208:n muotoilu on varmasti sen vahvuus, sillä monet belielectricin edustajat pitävät e-208:a ylivoimaisesti segmenttinsä komeimpana autona.

Myös e-208:n luotettavuus on melko hyvä, mutta pitkäaikainen luotettavuus on vielä arvoitus, koska e-208 on melko uusi auto.

VW e-Golf – kaikkien aikojen suosituimman VW:n sähköinen versio.

e-Golfin ensimmäinen sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2015, ja siinä oli melko pieni 20,5 kWh:n akku, jonka hinta Saksassa oli 34 900 euroa, Alankomaissa 36 190 euroa ja Isossa-Britanniassa 26 345 puntaa. Alkuperäisen e-Golfin todellinen toimintasäde on noin 80 mailia. Moottori sijaitsee etupyörien yläpuolella ja tarjoaa 114 hv. DC-pikalatausnopeus on rajoitettu 44 kW:iin, mikä tarkoittaa, että 10-80% lataus kestää 22 minuuttia, kun taas hidas AC 3,7 kW:n lataus kestää lähes 7 tuntia.

Faceliftattu MK7 e-Golf nostaa panosta tarjoamalla verrattain suuremman 32 kWh:n akun, ja sen hinta on 28 075 puntaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa, 34 005 euroa Alankomaissa ja 31 900 euroa Saksassa. Faceliftatun e-Golfin todellinen toimintasäde on 80-175 mailia riippuen siitä, miten autoa ajetaan ja missä ulkolämpötilassa se on.

Faceliftattu e-Golf käyttää myös 40 kW:n tasavirtalaturia, joka lataa akun 10 prosentista 80 prosenttiin 36 minuutissa, kun taas hidas 3,4 kW:n vaihtovirtalataus kestää 5 tuntia ja 15 minuuttia. e-Golfin muotoilu on sama kuin tavallisessa Golfissa, minkä lisäksi siihen on lisätty teräviä päiväajovaloja, sinisiä kosketuksia ja virtaviivaisempia LED-valoja.

  Peugeot e-208 vs VW ID.3 - Kumpi on parempi?

Tilatarjonta on yhtä hyvä kuin normaalissa Golfissa. VW on onnistunut tekemään e-Golfista todella luotettavan auton, mikä ei ole mikään yllätys, koska se on sekä Golf että sähköauto.

Johtopäätös – Peugeot e-208 on parempi auto.

Syy siihen, miksi Peugeot e-208 voittaa tämän vertailun, on se, että e-Golf on liian vanha kilpailemaan. Pienen akun ja hitaiden latausaikojen ansiosta e-208 on yksinkertaisesti kokonaisuutena parempi sähköauto. e-Golfissa on enemmän tilaa ja se on hienostuneempi, mutta se jää jälkeen tekniikassa ja yleisessä suosiossa.

Useimmat Golfin ostajat valitsevat tyypillisesti diesel-, hybridi- tai bensiinivaihtoehdon, erityisesti Mk8 GTE:n, joka on todennäköisesti paras Golf, jonka voi ostaa, ja se pyyhkii lattiaa e-208:n kanssa useimmissa suhteissa, paitsi sähköautojen sähköautojen osalta.

FAQ-osio

Miksi VW luopui e-Golfista?

VW e-Golfin tuotanto tapahtui VW:n Saksan Dresdenin tehtaalla, joka myöhemmin otettiin käyttöön VW ID.3:n valmistuksessa. VW ID.3 on huomattavan samankaltainen kuin se, mitä e-Golfilla haluttiin saavuttaa sähköinen hoito, mutta siinä on kaikki nykytekniikan edut, parempi toimintasäde, suurempi akku ja erityisesti sähköistä voimansiirtoa varten tehty alusta.

Lisäksi VW e-Golf oli sähköautojen hoitaja Euroopassa kovin suosittu, sillä se julkaistiin aikana, jolloin todellisia sähköautoja ei ollut vielä olemassa. Kun sähköautot alkoivat yleistyä, ne olivat jo paljon e-Golfia kehittyneempiä.

  Peugeot Rifterin yleiset ongelmat

Tuleeko VW Golfista koskaan täyssähköinen?

Viime vuodet ovat pitäneet Golfin tulevaisuutta täydellisen mysteerin peitossa, sillä VW ei virallisesti sanonut, että Golf jatkaa. Howelectric-huoltaja, VW tuli hiljattain ulos ja sanoi, että Mk9 Volkswagen Golf tulee olemaan täyssähköauto, joka tulee ID.3:n ja seuraavan sukupolven VW ID.2 -kaupunkiauton väliin.

Koska VW Golf on legenda, on varmasti hyvä uutinen, että se siirretään sähköautojen aikakauteen. Tosiasia on, että on edelleen vaikea löytää autoa, joka on yhtä monipuolinen kuin VW Golf, joten toivomme todella, että VW tekee Mk9:stä yhtä hyvän.

Milloin uusi Peugeot e-208 tulee markkinoille?

Uusi Peugeot e-208 julkaistaan melko pian, ja se tarjoaa kunnon päivityksen kaikkiin auton sähköauton tilastoihin, mikä tarkoittaa enemmän tehoa, suurempaa toimintasädettä ja nopeampia latausnopeuksia. On epäselvää, suunnitellaanko seuraavan sukupolven e-208 uudelleen vai rajoittuvatko kaikki muutokset voimansiirtoon.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z