Pitäisikö minun ladata sähköautoni joka ilta?

Range anxiety on sähköautojen omistajien keksimä termi, jolla he kuvaavat ahdistusta siitä, että auton kantama ei ehkä riitä määränpäähän. Loppujen lopuksi akkujen lataaminen kestää aivan liian kauan verrattuna siihen, että auto vain tankattaisiin, minkä vuoksi he pitävät sähköautonsa kytkettynä joka yö.

Vaikka auton lataaminen joka ilta ei tuhoa akkua, on silti parempi pitää akku noin 80 prosentin kapasiteetilla, jos haluat maksimoida akun käyttöiän. Parasta on konsultoida itseäsi omistajan käsikirjasta, jotta voit päättää parhaasta toimintatavasta.

Kannattaa myös harkita erilaisia laturin nopeuksia. Jos sinulla sattuu olemaan tason 3 pikalaturi, sinun ei pitäisi pitää autoasi kytkettynä. Tason 3 pikalaturi lyhentää akun käyttöikää nopeammin kuin tavallinen pistorasia.

Useimmissa uudemmissa sähköautoissa on kuitenkin nykyään monia kehittyneitä latauksenhallintajärjestelmiä, joten ne voivat valvoa latausprosessia akun pitkän aikavälin kapasiteetin maksimoimiseksi. Oli miten oli, sinun on parempi pitää autosi latausaste aina noin 50-80 prosentissa.

Päivittäiset työmatkat

Yhdysvaltain kansalaiset käyttävät keskimäärin noin 46 minuuttia päivittäiseen työmatkaliikenteeseen, joten he ajavat yleensä noin 30 mailia päivässä. Kun otetaan huomioon, että keskimääräinen sähköauto tarjoaa nykyään reilusti yli 200 mailia täydellä latauksella, on turvallista sanoa, että sähköauton lataaminen joka ilta on tarpeetonta.

Nämä ovat kuitenkin vain keskimääräisiä arvioita, ja sinun käyttöskenaariosi voi poiketa niistä. Jos käytät autoasi päivittäin pitkien matkojen ajamiseen, lataa autoasi yön yli vain tarvittaessa. Aivan kuten tavallista polttomoottoriautoa ei tarvitse tankata joka päivä, ei myöskään sähköautoa.

  Mitkä autot sopivat lihaville kuljettajille?

Parasta on, että autosi on aina 50-80 prosentin varaustasolla, sillä akkua ei ole aina hyvä pitää täysin ladattuna, koska se voi lyhentää akun käyttöikää. Samoin ei ole hyvä idea pitää autoa pysäköitynä alle 20 prosentin akkukapasiteetilla.

Erot tavallisten ja tason 3 pikalatureiden välillä

Oletetaan, että ajat keskimäärin 150 kilometriä päivässä. Jos käytät 300 mailin toimintasäteellä varustettua sähköautoa, sinun on ladattava se noin kahden päivän välein. Jos lataat autosi joka ilta, se on kätevää, koska sinun ei todennäköisesti tarvitse koskaan huolehtia etäisyyshuolista, ja jos ajat yli 150 mailia päivässä, osta dieselauto.

Kannattaa pitää mielessä, millaista laturia käytät. Jos lataat autosi pääasiassa pikalatauksella, akkusi hajoaa nopeammin. Jos taas käytät tavallista laturia, akku heikkenee hitaammin.

Joskus on järkevää käyttää pikalaturia, jos sinulla on kiire tai olet pysähtynyt pikaisesti moottoritien huoltoasemalla. Jos sinulla ei kuitenkaan ole kiire, sinun kannattaa samoista syistä jättää pikalaturien käyttö väliin, sillä ne vahingoittavat akkua pitkällä aikavälillä.

Pika- ja tavallisten latureiden lisäksi on hyvä pitää mielessä, että akkuja valmistetaan vain tietyllä määrällä akun lataussyklejä, eikä akkua kannata ladata, jos se ei ole välttämätöntä. Kuten aiemmin mainittiin, jos autossasi on kehittyneet latauksenhallintajärjestelmät, noudata vain latausohjeita.

Ylilataaminen ja sähköauton pitäminen kytkettynä sähköverkkoon pitkiä aikoja.

Jos aiot pysäköidä sähköautosi autotalliin ja jättää sen sinne pitkäksi aikaa, sinun kannattaa ladata auto ja irrottaa se pistorasiasta. Jos kuitenkin jätät auton kytkettynä pitkään, pitkäaikainen 100-prosenttinen lataustila voi vahingoittaa akkua, vaikka järjestelmät yrittävät parhaansa mukaan estää sen.

  Miksi hybridiautot ovat huonoja?

Suurikapasiteettisen sähköauton akun tyhjeneminen valmiustilassa kestää erittäin kauan, koska autosi on varustettu järjestelmillä, jotka on suunniteltu saattamaan autosi niin sanottuun ”Deep Sleep -tilaan”. Tässä tilassa auto kytkee kaikki tarpeettomat järjestelmät pois päältä, jotta akku olisi mahdollisimman pitkäikäinen valmiustilassa.

FAQ-osio

Onko sähköauton lataaminen turvallista?

Olemme kaikki tietoisia siitä, että meidän ei pitäisi koskaan tupakoida tai käyttää matkapuhelinta, kun tankkaamme autoon bensiiniä. Onhan selvää, että tuli ja polttoaine eivät sovi kovin hyvin yhteen. Sähköautojen kohdalla emme kuitenkaan ole täysin tietoisia siitä, mitä meidän pitäisi tai ei pitäisi tehdä, mutta voit olla varma, että sähköautojen lataaminen on todellakin turvallista.

Ensinnäkin sinun pitäisi ostaa erityinen EV-seinärasiaan tarkoitettu laturi. Lähes kaikissa ei koskaan sähköautoissa on laturit valmiina, ja niitä sinun pitäisi käyttää. Älä koskaan ketjuta vanhoja kaapeleita autolatureihin, koska ne eivät välttämättä kestä jatkuvaa virtaa ja syttyvät tuleen.

Voinko ladata sähköautoa sateella?

Voit ladata sähköautosi missä tahansa säässä tahansa, sillä sähköautojen pistorasiat on suunniteltu selviytymään äärimmäisistä sääolosuhteista. sähköautojen latureita testataan väsymättömästi ja tarkasti ennen hyväksyntää, mikä tarkoittaa, että sähköiskun mahdollisuus on poissuljettu, jos kaikki toimii tarkoitetulla tavalla.

Nykyaikaiset laturit eivät lähetä lainkaan virtaa ennen kuin ne tunnistavat auton ja pitävät tilannetta turvallisena. Tesla käyttää laturin ympärillä vilkkuvaa vihreää rengasta osoittamaan, että auto vastaanottaa sähköä.

  Mikä on halvin tapa lähettää autoni?

Kuinka kauan kestää ladata sähköauton akku täyteen?

Kunnollisen pistorasian kautta 60 kWh:n auton akku tarvitsee jopa 8-9 tuntia latautuakseen täyteen. Tämä vaihtelee tietenkin akun koosta ja itse pistorasiasta riippuen. Jos valitset pikalatauksen, voit saavuttaa 80 prosentin latauksen muutamassa kymmenessä minuutissa.

Myös itse autolla on merkitystä, sillä jotkin mallit voivat latautua nopeammin kuin toiset. Esimerkiksi äskettäin julkaistu Lucid Air tarjoaa 20 mailia yhden minuutin pikalatauksella, kun taas muut sähköautot, kuten Porsche Taycan ja Tesla Model 3, tarjoavat vain noin 15 mailia samalla ajalla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z