Pitäisikö minun ladata Tesla joka yö?

Pitäisikö minun ladata Tesla joka yö?

Yksi uusien Tesla EV:n omistajien suurimmista huolenaiheista on se, kuinka usein akkuja ladataan. Neuvot vaihtelevat sen suhteen, pitäisikö Tesla ladata päivittäin, joka toinen päivä tai kun akku on alle 20 prosenttia.

Paras lähestymistapa on ladata Tesla joka yö. Tämä auttaa parantamaan ajoneuvon toimintasädettä ja ylläpitämään tervettä akkua. Jos aiot kuitenkin ladata päivittäin, kannattaa käyttää matalajännitelaturia. Varmista, että akku latautuu 70-90 prosenttiin.

Lataa se päivittäin

Kaiken kaikkiaan se, kuinka usein lataat sähköautosi, riippuu siitä, kuinka monta kilometriä ajat päivittäin. Jos ajat päivittäin 37 mailia, mikä on amerikkalaisten kuljettajien keskiarvo, saatat joutua lataamaan autosi vain kahden päivän välein. Joka ilta tapahtuva lataaminen auttaa kuitenkin pitämään autosi koko ajan virralla.

Teslan omistajan käsikirjassa ehdotetaan, että ”tärkein tapa säästää akkua on JÄTÄ AJONEUVO PISTORASIIN, kun et käytä sitä”. Lisäksi siinä sanotaan, että ”ei ole mitään hyötyä odottaa, kunnes akun varaustaso on alhainen ennen lataamista”.

Teslan mukaan autosi akku pysyy terveenä ja toimii optimaalisesti, jos se on kytkettynä päivittäin, kun sitä ei käytetä. Siksi sinun kannattaa ladata Teslaasi joka ilta, erityisesti ruuhka-aikojen ulkopuolella. Jos olet käyttänyt vain 30 % latauksesta, voit ladata 70 %:iin ja olla valmis seuraavana päivänä.

Teslan päivittäisellä lataamisella on tietysti joitakin etuja ja haittoja. Ennen kuin siis lataat autosi joka päivä, mieti, mitä auton akulle tapahtuu pitkällä aikavälillä.

  Onko Volvo luotettavampi kuin Tesla?

Teslan lataamisen edut joka yö

Pidä akku terveenä

Ensimmäinen etu, joka liittyy EV:n päivittäiseen lataamiseen, on akun pitäminen terveenä. Akku ei laske alle alimman suositellun raja-arvonsa, joka on 20 %. Ajoneuvosi akku toimii optimaalisesti, kun se ei laske alle 20 %:n eikä ylitä 90 %:a.

Akun toimintasäde kasvaa

Sen lisäksi, että akku pysyy terveenä, päivittäinen lataaminen auttaa parantamaan ajoneuvosi toimintasädettä. Sinulla on paljon mehua joka päivä, kun lähdet kotoa. Voit siis ajaa päivittäin enemmän kilometrejä kuin henkilö, joka lataa vain silloin, kun akku on tyhjä tai alle 20 %.
Koska amerikkalainen ajaa keskimäärin noin 37 mailia päivässä, Tesla voi toimia täydellä latauksella vähintään 5 päivää. Mutta jos lataat päivittäin, voit kasvattaa kantamaasi ja kulkea kaupunkien välillä ongelmitta.

Teslan lataamisen haitat joka yö

Korkea sähkölasku

Suurin haittapuoli Teslan päivittäisessä lataamisessa on se, että sähkölaskun kustannukset nousevat. Toisin kuin polttomoottoriautot, Tesla-ajoneuvot käyttävät sähköä. Jatkuva auton kytkeminen kotona, aiheuttaa sen, että sähkölaskun kustannukset alkavat kasvaa.

Akun käyttöiän lyheneminen

Toinen haitta EV:n päivittäisestä lataamisesta on se, että lyhennät akun käyttöikää merkittävästi. Tämä johtuu siitä, että päivittäinen lataus lisää akun syklimäärää. Useimpien litiumioniakkujen odotetaan kestävän noin 15 000 sykliä ennen kuin niiden kapasiteetti laskee 70 prosenttiin uuden akun kapasiteetista.
Päivittäinen lataus lisää siis lataussyklien määrää riippumatta siitä, kuinka monta prosenttia latausmäärä kasvaa. Pitkällä aikavälillä tämä vahingoittaa akun käyttöikää.

  Kumpi on turvallisempi, Tesla vai Volvo?

FAQ

Miksi Tesla suosittelee käyttäjilleen 20-90 prosentin latauksen ylläpitämistä?

Tesla suosittelee asiakkaitaan pitämään latausrajan 20 ja 90 prosentin välillä, jotta akku pysyy terveenä. Tärkein syy on akun terveyden ylläpitäminen. Tesla EV:ssä on litiumioniakut, joista on pidettävä huolta vaurioiden välttämiseksi.
Litiumioniakut vaurioituvat, kun ne viettävät paljon aikaa latausspektrin erittäin alhaisessa ja erittäin korkeassa ääripäässä. Tämä on myös syy siihen, miksi Tesla-ajoneuvoissa on oletusarvoisesti 90 prosentin enimmäislatausraja. Tesla suosittelee käyttäjilleen myös, että latausaste pysyy yli 20 prosentin.

Miksi Tesla vastustaa akun lataamista päivittäin 100 prosenttiin?

Kun lataat akun täyteen kapasiteettiin asti, se rasittaa akkua. Tämä johtuu siitä, että korkeampi latausprosentti seuraa akun jännitettä, joka on yhteydessä lyhyempään akun käyttöikään. Sen sijaan akun kunnon ylläpitämiseksi sinun tulisi säilyttää 20-90 prosentin lataustaso.

Mitä seurauksia on siitä, että Teslaa ladataan yli 90-prosenttisesti?

Ensinnäkin akkusi menettää hyötysuhdettaan. Akun lataaminen yli tämän rajan rasittaa sitä tarpeettomasti. Tämän lisäksi latausnopeus laskee merkittävästi. Tämä johtaa siihen, että tankkaaminen kestää kauemmin ja lisää sähkölaskuasi.

Milloin minun pitäisi odottaa Teslan kantaman laskevan?

On arvioitu, että Teslan toimintasäde alkaa laskea, kun auto on ajanut noin 185 000 kilometriä. Tässä vaiheessa sinun pitäisi odottaa, että Tesla EV:si akun kantama vähenee 10 %, mikä ei ole huono asia monien omistusvuosien jälkeen.
Mutta jos asut kylmissä ilmastoissa, autosi ei ehkä koskaan saavuta täyttä kantamaa. Tämä johtuu siitä, että kantama pienenee lämpötilan laskiessa. Akku tarvitsee yksinkertaisesti lisäenergiaa toimiakseen optimaalisessa käyttölämpötilassa.

  Miksi Teslassa ei ole vararengasta?

Milloin minun pitäisi ladata Teslani 100 prosenttiin?

Lataa Tesla 100 %:iin vain, jos aiot matkustaa pitkän matkan. Anna auton latautua yön yli 90 %:iin ja täytä loput 10 % muutama tunti ennen ajoa. Yritä kuitenkin pitää latausraja 70-90 %:n välillä niin paljon kuin mahdollista.

Pidä akku 20 ja 90 prosentin välillä

Ajotarpeistasi riippuen voit ladata Teslan joko joka yö tai joka toinen päivä. Mutta jotta autosi akun kunto pysyy kunnossa, on parasta ladata päivittäin 70 tai 90 %:iin asti. Lisäksi kannattaa käyttää matalajännitelatausta.
Jotta akkusi toimisi optimaalisesti, älä koskaan anna akun laskea alle 20 prosentin tai lataa yli 90 prosenttia. Näin akkusi pysyy terveenä ja latautuu tehokkaasti tämän rajan sisällä. Myös akun toimintasäde kasvaa vähitellen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z