Pitäisikö minun ostaa auto, jossa on ruostetta?

Se riippuu. Ruostetta on eriasteista. Jotkut niistä ovat kevyitä ja vain pinnalla, ja ne voidaan korjata suhteellisen halvalla ja melko nopeasti. Toiset ovat voimakkaampia ja ulottuvat syvemmälle pintaan. Nämäkin voidaan korjata, mutta niiden korjaamiseen voi joutua käyttämään paljon enemmän rahaa.

Jos autoasi vaivaa äärimmäinen korroosioaste, ei ole mitään järkeä ostaa tällaista autoa. Tällaisetkin ruostetasot voidaan korjata, mutta ne saattavat vaatia auton täydellistä purkamista, uusien paneelien ostamista tai jopa niiden valmistamista.

Jos kuitenkin haluat ostaa ruostuneen auton, sinun kannattaa viedä auto perusteelliseen tarkastukseen vain varmistaaksesi, että korroosioasteet eivät ole korkeammat kuin aluksi luulisi, sillä ruostetta voi muodostua paikkoihin, jotka ovat täysin näkymättömissä.

Riippumatta ruostetasosta, yritä selvittää, onko ruostuneen auton ostaminen taloudellisesti järkevää. Vain kourallinen erittäin rajallisia ja arvokkaita autoja on järkevää, jos ruostetasot ovat äärimmäisiä. Jos ruostetasot ovat lieviä ja hinta ottaa sen huomioon, se saattaa olla järkevämpää.

Lievä ruoste

Monia autoja vaivaa usein lievä ruostetaso. Tämäntyyppiset ruostepisteet muodostuvat yleensä pyörien taakse, ja ne näkyvät yleensä ulkopuolelta. Lisäksi myös korin alla oleva ruoste on melko yleistä, mutta sen havaitsemiseksi on tarkastettava auton alapuoli.

Nämä ruostetasot ovat helposti korjattavissa, jos ei ole tarvetta mihinkään uusintamaalaukseen tai vastaavaan. Sinun tarvitsee vain hioa pinta pois, kunnes korroosiota ei ole enää jäljellä, hioa se sileäksi, pohjustaa alue ja maalata se myöhemmin autoteollisuuden maalilla.

  Miten estän autoni ruostumisen?

Jos ruoste sijaitsee maalatussa paneelissa, sinun on tehtävä kaikki edellä mainitut toimenpiteet, mutta maalattava alue väriltään sopivalla maalilla ja parilla kerroksella kirkaslakkaa. Kaikki nämä korjaukset ovat melko helppoja eivätkä ne ole aikaa vieviä. Tällaisten ruostetasojen korjaaminen on järkevää, ja varsinkin, jos auton ostohinta on alennettu.

Ennen kuin päätät ostaa auton, perusteellinen tarkastus on kuitenkin tarpeen, sillä ruostepaikat voivat piileskellä monilla alueilla, jotka eivät näy paljaalla silmällä. Jos tällaiset ruostetasot muodostuvat uuteen autoon, jossa pitäisi olla tehtaan ruostesuoja, on todennäköistä, että auto on jo korjattu.

Kohtalainen ruoste

Kohtalainen ruostetaso koostuu paikallistamattomista syvistä ruostepisteistä koko autossa. Tällaisia autoja käytetään usein väärin koko niiden elinkaaren ajan, eivätkä omistajat useimmiten välitä niistä kovinkaan paljon.

Tämän pitäisi olla selkeä osoitus siitä, miten omistaja on kohdellut autoa, ja tällaiseen omistajaan luottaminen herättää paljon kysymyksiä. Jopa nämä ruostetasot voidaan selvittää, mutta se vaatii paljon enemmän aikaa ja vaivaa, varsinkin jos ruoste on jo tunkeutunut auton osien sisäisiin kerroksiin.

Tällaisten ruostetasojen korjaaminen voi vaatia jopa paneelin vaihtamista, paneeliliimausta tai jopa parin paneelin hitsaamista. Jos auto ei ole rakenteellisesti vaurioitunut, kaikki ruostekohdat sijaitsevat yritä selvittää auton lopullinen arvo, kun kaikki nämä ongelmat on lopulta selvitetty.

Harvoin korjataan näin suuria ruostetasoja, ja se on järkevää tehdä vain, jos kyseessä on rajoitettu erä, erittäin arvokas auto.

  Pitäisikö minun ruostesuojata Mersuni?

Äärimmäinen ruoste

Äärimmäinen ruostetaso on harvinainen, eikä sitä lähes aina kannata harkita. Nämä autot ovat rakenteellisesti huonoja, sillä monet auton kiinteät osat, kuten runko, ovat syöpyneet, eikä autolla ole turvallista ajaa tai edes olla sen lähellä, sillä se voi hajota milloin tahansa.

Ei ole mitään järkeä korjata tai ostaa tällaista autoa. On olemassa pari hyvin dokumentoitua tapausta niin sanotuista ”latolöydöistä”. Aittalöytö on yleensä erittäin rajoitettu erä erittäin arvokasta autoa, joka on ollut unohdettuna vuosikymmeniä.

Tällaiset autot ovat ruostuneita ja joskus jopa tunnistamattomia, mutta ne korjataan, koska ne ovat niin arvokkaita. Hyvä esimerkki tällaisesta tapauksesta on 1960-luvun Ferrari 250 GTO, joka on ollut haudattuna miehen takapihalle vuosikymmeniä.

Näiden 250:ien arvo on kymmeniä miljoonia dollareita, ja kauheassa kunnossa olevan 250 GTO:n hinta voi silti olla pari miljoonaa dollaria. Joten kyllä, jos törmäät tällaiseen takapihallasi, eikä se ole jo sinun, kannattaa se ostaa.

FAQ-osio

Miten voin suojata auton ruosteelta?

Ensinnäkin auto kannattaa pestä säännöllisesti, pysäköidä se autotalliin ja käyttää jonkinlaista maalisuojakalvoa tai keraamisia suojakalvoja, jos auto on arvokkaampi. Pohjamaalaa auto erityisellä tervapohjaisella liuoksella suojaustason lisäämiseksi entisestään.

Voit myös valita erilaisia vahoja tai suihkeita, joilla voit parantaa suojaustasoa entisestään. Pidä vain huolta autostasi ja tarkasta se aika ajoin mahdollisten ruosteen merkkien varalta. Autot pitäisi suojata, jos niissä ei ole tehtaalla ruostesuojaa, joten varmista, että teet osasi.

  Onko pohjamaalaus sen arvoista BMW:ssä

Tarvitsevatko uudemmat autot ruostesuojausta?

Useimmiten uudemmat autot on suojattu hyvin suoraan tehtaalta, eivätkä ne tarvitse ylimääräistä ruostesuojausta muutamaan vuosikymmeneen valmistuksen jälkeen. Näiden autojen rakenteessa käytetään paljon sinkittyä terästä, ja ne suojataan lisäksi runsailla vahoilla ja maalinsuojaratkaisuilla.

Uudemmilla autoilla on usein myös monia erilaisia takuita, jotka kattavat ruosteen. Vasta parin vuosikymmenen kuluttua ja takuun umpeuduttua on järkevää suojata näitä autoja edelleen.

Mikä on paras menetelmä jälkimarkkinoiden ruostesuojaukseen?

Paras jälkimarkkinoiden ruostesuojausmenetelmä lienee kunnolla levitetty tervapohjainen pohjamaali. Nämä voivat kestää muutaman vuoden, jos ne levitetään ammattimaisesti, ja ne maksavat yleensä 100-200 dollaria. Jos et halua käyttää pohjamaalia, myös erityisen öljysuihkeen valitseminen on vaihtoehto.

Nämä sumutteet ruiskutetaan kaikille haavoittuville alueille, ja ne tippuvat kohti tavoittamattomia, mutta yhtä haavoittuvia alueita. Ne myös maksavat suunnilleen saman verran, ja ne voivat kestää pari vuotta. Jos yhdistät nämä kaksi, olet todennäköisesti turvassa ruosteelta muutaman vuoden ajan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z