Pitäisikö minun ostaa sähköauto nyt vai odottaa

Siirtyminen sähköautoihin on viime vuosina hiljalleen kiihtynyt, ja vuosittain julkaistaan noin 20-30 uutta sähköautomallia. Suosion kasvaessa näin paljon on järkevää kysyä itseltään, onko nyt oikea aika siirtyä täyssähköautoon.

Vastaus tähän kysymykseen riippuu kuitenkin suuresti alueesi EV-infrastruktuurin valmiudesta, hankinta- ja vakuutuskustannuksista, varaosakustannuksista ja siitä, kuinka pitkän matkan yleensä teet päivittäisellä työmatkallasi. Myös muita näkökohtia, kuten ympäristövaikutuksia, teknologiaa ja suorituskykyä, kannattaa pohtia.

Lähivuosina tai jopa vuosikymmeninä sähköautoteknologia kehittyy varmasti, ja 2020-luvun alun sähköautot ovat todennäköisesti hieman vanhanaikaisia. Ennen täydellistä siirtymistä hybridiauton hankkimista on hyvä ajatus, sillä sen avulla voit osittain kokea, miltä EV-omistus tuntuu.

Kannattaa odottaa noin muutama vuosi, jos kaikki edellä mainitut seikat eivät ole eduksesi. Vielä ei ole yhtä kätevää omistaa sähköautoa kuin polttomoottoriautoa, mutta tämä tulee muuttumaan ajan myötä.

EV-infrastruktuuri

Yksi tärkeimmistä EV:n omistamiseen liittyvistä näkökohdista on lataaminen. Jos alueellasi ei ole vielä kunnollista määrää pikalatureita, EV:n omistaminen on varmasti hankalaa. Voit tietysti aina ladata sähköautosi kotona, mutta lukuisat kadulle tai julkiseen pysäköintihalliin pysäköidyt autot eivät edelleenkään pääse pistorasiaan.

Jos alueellasi on kehittynyt latausinfrastruktuuri, on paljon vaikeampaa varmistaa, että nämä laturit ovat helposti saatavilla ja jatkuvasti kunnossa. Sähköautoja myydään oikealle ja vasemmalle, ja latausinfrastruktuuri yrittää pysyä perässä, mutta useimmissa paikoissa latausinfrastruktuuri on puutteellinen.

  Mitkä ovat turvallisuudeltaan ja luotettavuudeltaan parhaat sedanit?

Jotkut EV-valmistajat, kuten Tesla, hyötyvät pääosin hyvin kehittyneestä EV-latausinfrastruktuurista, mutta monet muut valmistajat kamppailevat kunnollisen latausverkoston kehittämisestä. Lisäksi nämä verkostot sijaitsevat enimmäkseen kaupunkialueilla tai valtateiden läheisyydessä, ja monilla maaseutualueilla ei ole minkäänlaista latausverkkoa.

Helpoin tapa ladata sähköautoa on kuitenkin ladata se kotipistorasiasta. Useimmissa kotipistorasioissa akun lataaminen kokonaan kestää 6-9 tuntia, joten varmista, että auto on aina kytketty pistorasiaan. Näin hyödyt eniten, vaikka polttomoottoriauto onkin edelleen helpompi vaihtoehto.

Hankintakustannukset, vakuutukset ja varaosat

Vaikka sähköautojen hinnat ovat hiljalleen hiipimässä kohtuuhintaisten autojen tasolle, sähköauton vastine on edelleen huomattavasti kalliimpi kuin polttomoottoriauton vastine. Joissakin osissa maailmaa, kuten Yhdistyneessä kuningaskunnassa, sähköinen Fiat 500 maksaa lähes kaksi kertaa enemmän kuin bensiinikäyttöinen versio.

Vielä suurempi erottava tekijä on vakuutus, sillä sähköautoihin liittyvät vakuutusmaksut ovat lähes aina huomattavasti kalliimpia johtuen sähköautojen korkeammista vähittäishinnoista ja varaosien saatavuuden kyseenalaisuudesta. Sähköautoissa ei ole niin paljon liikkuvia osia kuin polttomoottoriautoissa, mikä vaikuttaa myönteisesti vakuutuskustannusten alenemiseen, ja sillä on todennäköisesti suuri merkitys muutaman vuoden kuluttua.

Nykyaikaisten sähköautojen suurin ongelma on luultavasti se, että osia on paljon vaikeampi saada. Monilla asiakkailla, mekaanikoilla ja vakuutusyhtiöillä on paljon ongelmia varaosien hankkimisessa lähes kaikkiin sähköautomalleihin.

Myös korjauskustannukset ovat yleensä parhaimmillaan kyseenalaisia. Sähköautojen huollon todelliset vaikutukset eivät ole vielä selvillä, ja parin vuoden kuluttua on todennäköisesti paljon sähköautoja, jotka tarvitsevat uusia akkuja. Ja uudempien akkujen kustannukset ovat edelleen helposti yli 10-15 000 dollaria.

  Mikä on paras auto kajakkien kuljettamiseen?

Kantama, teknologia ja suorituskyky

Tavallisella polttomoottoriautolla pääsee noin 490 kilometriä (310 mailia) täydellä tankilla, kun taas täyteen ladatulla sähköautolla pääsee yleensä noin 200-490 kilometriä (124-300 mailia). Joillakin bensiini- ja dieselkäyttöisillä sedaneilla on lähes kaksinkertainen toimintasäde, mutta suurin käyttökelpoinen toimintasäde, jonka sähköauto voi tarjota, ei ole paljon yli 490 kilometriä (300 mailia).

Erona on kuitenkin se, että bensiini-/dieselkäyttöisen auton tankkaaminen kestää 3-10 minuuttia, mutta sähköauton tankkaaminen kestää parhaimmillaan 30 minuuttia. Lähistöllä on paljon huoltoasemia, eivätkä ne ole koskaan yhtä ruuhkaisia kuin useimmat latausasemat.

Teknologia ja suorituskyky ovat myös suuri syy siihen, miksi ihmiset valitsevat sähköauton. Molemmat näistä tekijöistä nousevat kuitenkin todennäköisesti huimasti seuraavien parin vuoden aikana. Jos haluat siirtyä sähköautoon heti, kannattaa ehkä harkita sen hankkimista muutamaksi vuodeksi.

On aina hyvä harkita hybridin ostamista etukäteen. Hybridit ovat todellinen välimuoto polttomoottoriautojen ja sähköautojen välillä, ja hybridin omistamisen myötä monet EV:n arkipäiväiset asiat tulevat selviksi.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa EV, jos ajan pääasiassa kaupungissa?

Jos ajat pääasiassa kaupungissa, EV-autoon siirtyminen heti ei ole huono ajatus. Monet suuret kaupungit tarjoavat EV:n omistajille joukon etuja, kuten nimettyjä pysäköinti- ja latauspaikkoja, pikakaistoja, ruuhkamaksuttomuutta ja jopa joitakin erityisiä avustuksia ja veronalennuksia.

Monet pienikokoiset EV-luukkuautot on tehty kaupunkiajoon, ja sinun kannattaakin harkita sellaista ensimmäisenä EV-autonasi, jos ajat pääasiassa kaupungissa.

  Parhaat hybridiautot työmatkaliikenteeseen

Kuinka hyviä nykyajan sähköautot ovat?

Nykyaikaiset perus-EV:t, kuten Tesla Model S, Model 3, Audi E-Tron GT, Porsche Taycan ja Ford Mustang Mach-e, ovat kaikki melko vaikuttavia autoja. Porsche Taycanilla on suorastaan hauskaa ajaa, sillä se tarjoaa legitiimin urheiluautokokemuksen.

Teslat ovat täynnä teknologiaa, ja Audi E-Tron GT on upea. Riippumatta siitä, onko maailma valmis sähköautoille vai ei, sähköautot ovat nykyään paljon kiinnostavampia kuin polttomoottoriautot, koska näemme uusia muotoilukieliä ja vaikuttavia teknologiaratkaisuja, joita ei ollut saatavilla polttomoottoriautoissa.

Pitäisikö minun ostaa EV, jos ajan pääasiassa maanteillä?

Jos ajat pääasiassa maanteillä, sähköauto ei ole hyvä ajatus kantamaongelmien vuoksi. Hybridi- tai dieselkäyttöinen ajoneuvo on aina paras valinta pidemmille matkoille. Jos kuitenkin suunnittelet matkan asianmukaisesti ja jos sinua ei haittaa pysähtyä välillä lataamaan, voit tehdä pitkän matkan sähköautolla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z