Pitäisikö minun ruostesuojata uusi autoni?

Autoissa on paljon rautaa sisältäviä osia. Jos käsittelemätön rauta, happi ja vesi sekoittuvat, syntyy korroosiota, joka voi hajottaa itse osat. Tämä tarkoittaa, että ruoste voi joko vain näyttää pahalta, mutta se voi myös aiheuttaa vakavia rakenteellisia ongelmia, jos sitä ei hoideta varhaisessa vaiheessa.

Voit ajatella ruostetta kuin autosairautta. Uudemmat autot, jotka eivät ole viettäneet paljon aikaa tiellä, eivät ole yhtä alttiita ruostumiselle kuin vanhemmat autot. Kun autot vanhenevat, niitä ei yleensä huolleta kovin hyvin, mikä usein tarkoittaa, että ruostetta syntyy ja se alkaa heikentää auton koria ja rakenneosia.

Useimmat uudemmat autot on ruostesuojattu suoraan tehtaalta, joten uuden auton ruostesuojaus ei ole niin tarpeellista. Jos kuitenkin haluat mahdollisimman hyvän suojan, sinun kannattaa ruostesuojata auto, varsinkin jos aiot omistaa sen pitkään.

Jos käytät autoa esimerkiksi osana kolmen vuoden leasing-sopimusta, ylimääräinen ruostesuojaus ei ole tarpeen. Tee vain kaikki tavanomaiset auton huoltotoimenpiteet, kuten auton pesu ja yritä olla naarmuttamatta maalia. Autosi haavoittuvat kohdat kannattaa myös suojata PPF:llä tai/ja keraamisella pinnoitteella.

Uuden auton ruostesuojaus

Uudemmat autot on rakennettu paljon paremmin kuin vanhemmat autot. Uudemmilla kokoonpanotekniikoilla varmistetaan tarkat korin raot ja kohdistus, jotka molemmat takaavat, että tiivisteet ovat paljon vahvempia ja tiiviimpiä. Jos tämä yhdistetään laajalti sinkittyyn teräsrakenteeseen, ylimääräinen ruostesuojaus ei ole kovin tarpeellinen.

Uuden auton ruostesuojaus riippuu myös erityisestä käyttökohteestasi. Jos ajat autollasi vain talvella ja törmäät paljon kosteuteen, ruostesuojausta kannattaa harkita jo varmuuden vuoksi.

  Pitäisikö minun ruostesuojata BMW:ni?

Jotkin automerkit, kuten BMW ja monet muut, tekevät kattavia ruostesuojausratkaisuja ennen kuin autot edes maalataan. Tämä tarkoittaa sitä, että uudemmat autot käyvät läpi laajan ruostesuojausprosessin, joka varmistaa, että autot ovat suojattuja jopa subatomisella tasolla. Uusien autojen hintaan sisältyy myös erityisiä 10-12 vuoden takuita.

Jos aiot omistaa auton pitkään ja ajat autollasi usein ilmastossa, jossa sääolosuhteet ovat epäsuotuisat, ruostesuojaa autosi. Jos teet myös pidempiä matkoja, joilla kivien lohkeilu on yleisempää, ja jos maassasi käytetään talvella suolaa jäänestoaineena, sinun kannattaa ehdottomasti ruostesuojata upouusi autosi.

Käytetyn auton ruostesuojaus

Käytetyn auton ruostesuojaus vaikuttaa loogisemmalta, mutta jos autosi ei ole säästämisen arvoinen, ylimääräisten dollarien käyttäminen ruostesuojaukseen on melko hyödytöntä. Käytetty autosi on saattanut jo joutua korroosion uhriksi, joten sinun on parasta viedä autosi kokeneeseen korikorjaamoon tarkastamaan kaikki haavoittuvat koripaneelit.

On syytä mainita, että suurin osa auton omistajista ei koskaan vie autoaan ruostesuojaukseen. Ruosteenestoa tekevät useimmiten harrastajat, jotka pyrkivät säilyttämään mahdollisimman paljon auton arvosta, eikä tavallinen vuoden 2003 Honda Civicisi, jossa on 180 000 kilometriä ajettu, ole todennäköinen ehdokas.

Ruosteenesto tarjoaa varmasti paremman yleissuojan riippumatta siitä, onko auto käytetty vai uusi. Jos päätät käyttää erityisiä öljysuihkutekniikoita tai avaruusajan elektronisia moduuleja ruostesuojausratkaisuja, varmista, että se on taloudellisesti järkevää.

Tästä huolimatta auton jäännösarvo on usein korkeampi, jos auto on ollut ruostesuojattu suurimman osan käyttöiästään. On myös syytä mainita, että jotkin tekniikat, kuten tippa/tipaton öljysuihkutus, edellyttävät auton koripaneelien poraamista, mikä voi jopa pahentaa ruostekertymää, jos sitä ei tee kokenut ammattilainen.

  Pitäisikö minun ruostesuojata Mersuni?

Vinkkejä ruostumattomaan autoon kokemusta

Ei todellakaan tarvita erityistä ruostesuojausta, jos teet vain kaikki säännölliset, edulliset päivittäiset/viikoittaiset/kuukausittaiset huollot. Ennen kaikkea muista pestä auto säännöllisesti, jotta saat puhdistettua kaikki epäpuhtaudet, jotka voivat naarmuttaa auton maalia ajan myötä.

Maalisuojakalvojen ja/tai erityisten keraamisten pinnoitteiden levittäminen auton koripaneeleihin on myös hyvä idea pitää maali hyvässä kunnossa. Se suojaa sinua myös kiveniskuilta ja naarmuilta, jotka voivat johtaa korroosioon jonkin ajan kuluttua.

Auto kannattaa pestä vieläkin useammin, jos kotimaassasi käytetään talvella suolaa jäänestoaineena, sillä suola voi edistää korroosiota huomattavasti. Tarkasta ajoittain korin alta ja yritä itse etsiä korroosion merkkejä.

Varmista lisäksi, että myös sisätilat ovat puhtaat ja että kaikki auton ympärillä olevat vesitulpat eivät ole tukossa. Tee vain kaikki nämä auton säännölliset huoltovaatimukset, eikä mitään ylimääräistä ruostesuojausta upouusiakaan autoja varten rehellisesti sanottuna tarvita, varsinkaan, jos ruostuminen kuuluu takuun piiriin.

FAQ-osio

Mitä minun pitäisi tehdä, jos löydän autostani ruostetta?

Jos autollesi on myönnetty takuu, joka kattaa myös ruostumisen, ota yhteyttä jälleenmyyjään mahdollisimman pian. Yritä lieventää ruostetta mahdollisimman pian, koska ruostuminen voi levitä nopeasti, ja jos se leviää, edessäsi on korjauslasku, joka ei ole taloudellisesti järkevä.

Jos omistat arvokkaan auton, sinun on tehtävä tämä vieläkin kiireellisemmin, koska tämä voi heikentää auton arvoa nopeasti. Ruostetta sattuu, ja se on itsestäänselvyys, mutta on olemassa keinoja, joilla sen voi korjata, jos toimit ajoissa.

  Pitäisikö minun pestä autoni ennen ruostesuojausta?

Ruostuvatko klassikkoautot useammin?

Kyllä ruostuvat, klassiset autot ruostuvat paljon enemmän verrattuna uudempiin autoihin. Ja tämä on erityisesti ongelma, jos kyseessä on klassikkoauto, joka maksaa paljon rahaa, mutta hinnat eivät vielä muutama vuosi sitten olleet niin korkeat kuin nyt.

On paljon kalliita klassikkoautoja, jotka eivät olleet yhtä kalliita jonkin aikaa. Tämä tarkoittaa sitä, että monia näistä vaivasi korroosio, ja ne korjattiin heti, kun auton arvo teki sen mahdolliseksi. Ole siis aina varovainen ostaessasi vanhempaa autoa, tarkasta se perusteellisesti.

Pitäisikö minun koskaan ostaa korroosion vaivaama auto?

Jos törmäät houkuttelevaan tarjoukseen, johon sisältyy auto, jossa on lievää korroosiota, se ei välttämättä ole kaupan katkaisija. Paljon korroosiota sisältävän auton korjaaminen vie aikaa ja vaivaa, mutta joidenkin mallien kohdalla se on itse asiassa hyvä ajatus.
Tämä koskee ennen kaikkea arvokkaita, rajoitetusti valmistettuja klassikoita ja urheiluautoja. Tämäntyyppiset autot löytyvät usein karmeassa kunnossa, mutta ne on myöhemmin kunnostettu entiseen loistoonsa. Jos korjaustyö tehdään oikein, auton arvo ei kärsi niin paljon.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z