Porsche 996 – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Porsche 911 on kiistatta kaikkien aikojen suurin urheiluauto, ja sen vuoksi monia 911-sukupolvia pidetään nykyään todellisina klassikoina tai nykyaikaisina klassikoina. Vanhempia ilmajäähdytteisiä 911-malleja myydään sadoilla ellei jopa miljoonilla dollareilla, kun taas vuosien 1997-2004 Porsche 911 996 on jonkinlainen perheen musta lammas.

996-malli poikkesi melko paljon vuosikymmeniä vanhasta luotettavasta 911-mallista ja sen toteutuksesta, mikä aiheutti jonkin verran kohua Porsche 911 -harrastajien keskuudessa. 996 oli ensimmäinen vesijäähdytteinen 911, ja siinä esiteltiin myös järeämpi ja leveämpi kori, joka tunnetaan yleisesti ”munakoiso”-ajovaloista.

Tämän vuoksi 996 ei koskaan saanut ansaitsemaansa kunniaa, joten nyt on hyvä aika harkita 996:n ostamista. Muotoilullisesti 996 on marmoroitu auto, josta joko pidät tai et pidä. Se kestää tunnetusti pitkään, mutta siinä on melko monta mainitsemisen arvoista potentiaalista ongelmaa.

Tiloiltaan se on ensimmäinen modernin aikakauden 911-auto, mikä tarkoittaa, että siihen mahtuu helposti sekä pitempiä että ylisuuria kuljettajia. Hinta-laatusuhteeltaan 996 on tällä hetkellä jonkinlainen varas, koska sen saa huomattavasti halvemmalla kuin edeltävän 993:n ja sitä seuranneiden 997-sukupolvien 911:n. Tämä on myös hyvä valinta.

Porsche 996 911 – Voimansiirtojärjestelmä

Perus 996 911:ssä on 3,4 litran 6-sylinterinen tasainen moottori, jonka teho on 296 hv ja vääntömomentti 258 newtonmetriä. 996 Carrera 4:ssä on sama moottori ja AWD-järjestelmä. 996 Carrera 4S:ssä on myös AWD, mutta siinä on tehokkaampi 3,6 litran 6-sylinterinen tasomoottori, jonka teho on 320 hv ja vääntömomentti 273 lb-ft.

  Voiko Porschea huoltaa missä tahansa?

Malliston huippumalli Turbo sai tavallisiin 996 911 -malleihin verrattuna lukuisia parannuksia, jotka tekivät siitä todella nopean auton jopa nykypäivän standardien mukaan. 3,6 litran 6-sylinteriseen tasomoottoriin asennettiin kaksoisturboahdin, joka lisäsi tehoa 415 hv ja vääntöä 415 lb-ft.

Turboa pystyi myös päivittämään X50-paketilla, joka nosti tehon 450 hv:iin ja vääntömomentin 444 lb-ft:iin. Turbo 996 on edelleen uskomattoman nopea auto, jonka huippunopeus on 186 km/h ja nopeus 0-100 km/h alle 4 sekunnissa. Kaikki 996:t toimitetaan joko 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai automaattivaihteistolla, mutta useimmat harrastajat suosivat manuaalivaihteistoa.

996:n viimeinen huora oli 996 GT2, joka on todellinen radalle suunnattu peto, joka tarjoaa 462 hv ja 457 lb-ft vääntöä. Turbo S tuli myös aivan 996:n tuotannon loppuvaiheessa, mutta se on periaatteessa tavallinen Turbo X50-paketilla varustettuna.

Porsche 996 911 – muotoilu ja alusta

Porsche 996 911 ei ollut ainoastaan ensimmäinen vesijäähdytteinen 911, vaan se oli myös ensimmäinen 911, joka valmistettiin liukuhihnalla eikä käsityönä. 996 esitteli kiistatta suurimman muotoilullisen poikkeaman aiemmista 911-malleista, jota pidetään nykyäänkin suhteellisen konservatiivisena.

911-mallista tuli 996:n myötä pehmeämpi, leveämpi, matalampi ja suurempi. Myös jousitus poikkesi suhteellisen paljon aiemmista malleista, mutta kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että 996 on sen ansiosta paljon dynaamisempi. Alusta on tasapainossa aivan kuten kaikissa muissakin nykyajan 911-sukupolvissa.

Yksi 996:n kiistanalaisimmista muotoilupäätöksistä ovat niin sanotut munakoisoajovalot, joita monet pitävät 996:n heikoimpana muotoilulenkkinä. Muotoilun uudistukset jatkuivat myös sisätiloissa, sillä 996 sai vihdoin kunnollisen ilmastointijärjestelmän ja jopa navigointijärjestelmän.

  Porsche Cayennen yleiset ongelmat

Porsche 996 911 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

90-luvun lopun ja 2000-luvun alun Porsche-mallit eivät ole markkinoiden luotettavimpia autoja sekä siksi, että ne ovat yli 20 vuotta vanhoja että siksi, että Porsche oli tuolloin jonkinlaisessa talouskriisissä. Näin ollen 996 ei ole kaikkein luotettavin 911, mutta asianmukaisella huollolla vähän ajetun yksilön pitäisi pärjätä vuosia.

Yleisimmät 996-mallia vaivaavat ongelmat ovat halkeillut IMS-laakeri, halkeillut sylinteriputket/-päät, öljyvuodot, kytkin- ja vaihteisto-ongelmat, sytytyskelaongelmat sekä mahdolliset jäähdyttimen ja lauhduttimen ongelmat.

Porsche 996 911 – Arvo ja käytännöllisyys

Kunnollisen 996 911:n saa noin 35 000-40 000 dollarilla, kun taas joitakin vanhempia, enemmän kilometrejä ajettuja yksilöitä voi saada lähes puoleen tästä hinnasta. Tämä ei ole aivan niin halpaa, mutta edeltävä 933-sukupolvi maksaa 80 000 dollaria alemman hintaluokan malleista.

Mahdollisuudet 996:n arvonnousuun eivät ole niin liioiteltuja kuin joidenkin suositumpien 911-mallien kohdalla. Hyvin hoidetut yksilöt nousevat kuitenkin todennäköisesti jatkuvasti. Käytännöllisyydeltään se on klassinen moderni 911, mikä tarkoittaa, että siinä on kaksi käyttökelpoista istuinta ja suhteellisen pieni tavaratila edessä.

UKK-osio

Onko Porsche 996 kallis ylläpitää?

Kyllä, se on. Kaikkien Porsche-mallien ylläpito maksaa melko paljon, koska ne ovat todellakin Porscheja. Vaikka lähtöhinta ei vaikuta kovin korkealta, ylläpitokustannukset ovat todellakin korkeat, joten muista tehdä kotiläksysi ennen kuin harkitset 996 911:n ostamista.

  Onko Porsche rahan arvoinen

Voit ehkä huollattaa 996:n riippumattomalla mekaanikolla, mutta vain jos mekaanikko on tarpeeksi kokenut 996:n kanssa. Myönnettäköön, että tämä ei tule suosimaan auton arvoa, mutta se tulee todennäköisesti maksamaan paljon vähemmän kuin Porsche-jälleenmyyjällä tai valtuutetulla Porsche-asiantuntijalla.

Onko Porsche 996 turvallinen?

996 on suorituskykyinen auto, mikä tarkoittaa, että et todennäköisesti osta sitä ajamaan sillä kuin mummo. Sellaisena sen on oltava täysin toimiva auto, koska se ei ole yhtä turvallinen kuin nykyaikainen 911.

Tämä ei tarkoita sitä, että 996 olisi vaarallinen, vaan pikemminkin sitä, että siinä on puutteita lähes kaikkien nykyisten aktiivisten turvajärjestelmien osalta.

Onko Porsche 996 911 sen arvoinen?

Porsche 911 996 on sen arvoinen, jos haluat kokea ikonisen 911:n maksamatta kohtuuttomia summia rahaa. Sinun on löydettävä kunnollinen yksilö, jolla ei ole liikaa kilometrejä kellossa, sillä muuten käytät aivan liikaa rahaa sen ylläpitoon.

Se ei ole auto, jolla pitäisi ajaa päivittäin, ja jos olet valmis ja kykenevä pitämään siitä kunnolla huolta, 996 on todellakin sen arvoinen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z