Porsche 996:n yleiset ongelmat

Porsche 996 maksaa huomattavasti vähemmän kuin edeltävä 933 tai sitä seuraava 997-sukupolvi. Tämä johtuu siitä, että 996 on edelleen kaikkein kiistellyin 911-malli muotoilunsa, moottoriarkkitehtuurinsa ja yleisen luotettavuutensa ansiosta.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että 996:n ostaminen olisi huono päätös, sillä vähän ajetut, hyvin hoidetut yksilöt ovat todellakin hintansa arvoisia. Siitä huolimatta 996:n ylläpito maksaa melko paljon rahaa, ja muutamia suhteellisen vakavia ongelmia on syytä mainita.

Yleisiä 996 911 -ongelmia ovat IMS-laakeriviat, halkeilleet sylinterin päät/vuoraukset, jousitusongelmat, takaöljyn tiivisteet, kytkin- ja vaihteisto-ongelmat sekä jäähdyttimen ja lauhduttimen ongelmat. 996 on todellakin yksi kaikkien aikojen vähiten luotettavista 911-malleista, mutta jos niitä huolletaan, ne todennäköisesti kestävät.

996:n ostaminen on melko hankala tehtävä, sillä se edellyttää jokaisen saatavilla olevan mallin syvällistä tutkimista. Parasta, mitä voit tehdä, on ottaa yhteyttä valtuutettuun Porsche-asiantuntijaan, jotta auto voidaan tarkastaa perusteellisesti. Joudut maksamaan etukäteen enemmän rahaa, mutta säästät paljon rahaa myöhemmin, jos ostat ehjän yksilön.

IMS-laakeriviat

Yksi 996-mallin vakavimmista ja potentiaalisesti katastrofaalisimmista ongelmista ovat tehtaalla asennetut IMS-laakerit, joilla on taipumus pettää ilman minkäänlaista varoitusta. Tällaiset viat voivat tuhota moottorin täysin, joten sinun on varmistettava, että tarkastelemassasi 996:ssa on jonkinlainen ratkaisu tähän ongelmaan.

Useiden lähteiden mukaan 5-10 prosenttia 996:sta kärsii näistä ongelmista, mikä on todella paljon autoja. Helpoin tapa ratkaista tämä ongelma on asentaa jälkimarkkinaratkaisu, joka estää IMS-laakereita pettämästä.

  Porsche vs. Range Rover: Luotettavuus

Halkeillut sylinterin päät/vuoraukset

996 tunnetaan myös mahdollisista sylinterinpäiden ja -vuorausten halkeamista, jotka voivat myös johtaa katastrofaalisiin seurauksiin. Nämä ongelmat ovat kuitenkin suhteellisen harvinaisia, ja niitä tuskin esiintyy myöhemmissä 996-malleissa.

Tämä ongelma on kuitenkin ongelmallinen, koska sitä ei voi havaita etukäteen ainakaan ilman Porschen erikoislaitteita, jotka maksavat rahaa. Käytettävissä olevat tiedot osoittavat, että vanhemmat 3,4 litran moottorit ovat paljon alttiimpia tällaisille ongelmille verrattuna vuoden 2001 jälkeisiin 3,6 litran 6-kerroinmoottoreihin.

Jousitusongelmat

996:ssa otettiin käyttöön aivan uudenlainen jousitus, joka on osoittautunut luotettavaksi ja erittäin tervetulleeksi päivitykseksi, koska se tekee autosta paljon dynaamisemman ja hauskempaa ajaa. Monet omistajat valittavat kuitenkin vasemmasta ja oikeasta etukulmasta kantautuvista oudoista äänistä, erityisesti murtuvista äänistä.

Nämä liittyvät yleensä kuluneisiin tai vaurioituneisiin ohjausvarsiin, jotka on suhteellisen helppo ja halpa vaihtaa. Monet Porsche-asiantuntijat kuitenkin toteavat, että tämä pitäisi tehdä 3-5 vuoden välein.

Takapääöljyn tiivisteen ongelmat

20-25 vuotta vanhat eurooppalaiset autot juovat tunnetusti paljon öljyä, sekä siksi, että moottori tarvitsee enemmän öljyä korkeamman ajokilometrimäärän autoissa, että siksi, että niillä on taipumus muodostaa vuotoja. 996:n takaosan pääöljyntiiviste on yleinen paikka, jossa tällaisia vuotoja esiintyy, ja osat sen korjaamiseen ovat suhteellisen halpoja.

Ongelmana on kuitenkin se, että tähän tiivisteeseen on melko vaikea päästä käsiksi, joten vaihtokustannukset ovat korkeat.

  Onko Porsche Cayenne hybrid luotettava?

Kytkimen ja vaihteiston ongelmat

996-malliin on saatavana kaksi erilaista vaihteistoa. Ensimmäinen ja suositumpi vaihtoehto on luotettava manuaalilaatikko, mutta näiden tiedetään menevän suhteellisen usein kytkinlevyjen läpi. Jos olet hellävarainen sen kanssa, sinulla ei tietenkään ole mitään ongelmia, mutta jos et ole, niillä on tapana vikaantua nopeasti.

Tiptronic-vaihteisto ei ole huono luotettavuuden kannalta, mutta se on melko hidas reagoimaan ja suhteellisen tylsä manuaalivaihteistoon verrattuna. Näissä vaihteistoissa on myös jäähdytysputket, joilla on taipumus ruostua muutaman vuoden kuluttua, mutta niiden vaihtaminen on helppoa ja halpaa.

Jäähdyttimen ja lauhduttimen ongelmat

996 on altis kiveniskemien aiheuttamille kosmeettisille vaurioille aivan kuten kaikki muutkin suojaamattomat autot. Ongelma on kuitenkin se, että kiveniskemät aiheuttavat usein vaurioita myös sekä jäähdyttimiin että lauhduttimiin.

Jotta näitä kahta voidaan huoltaa kunnolla, ne pitäisi puhdistaa suhteellisen säännöllisesti, mutta sitä varten on irrotettava koko puskuri. Useimmilla omistajilla on taipumus jättää tämä huomiotta, vaikka se johtaa lopulta korroosioon liittyviin vaurioihin.

UKK-osio

Onko 996 Porsche sen arvoinen?

Porsche 996 911 on todellakin sen arvoinen, koska se on suhteellisen edullinen lähtökohta 911:n omistamiseen. Sinun on kuitenkin oltava valmis käyttämään hieman ylimääräistä rahaa pienemmällä ajokilometrimäärällä ajettuun esimerkkiin, jossa kaikki nämä ongelmat on selvitetty. Muuten 996:n omistamisesta aiheutuvat kustannukset vähentävät huomattavasti sen yleistä houkuttelevuutta.

  Ovatko Porsche 996 Turbot luotettavia?

996 on edullisin 911, jonka voi ostaa juuri nyt, ja hyvin hoidetut manuaalivaihteistolla varustetut yksilöt todennäköisesti jatkavat arvonnousuaan. Näin ollen nyt on suhteellisen hyvä aika hankkia 996, mutta vain sellainen, joka on lajiteltu mahdollisimman hyvin.

Miksi ihmiset vihaavat Porsche 996:sta?

Kaksi tärkeintä syytä, miksi monet Porsche-harrastajat vihaavat 996:sta, ovat sen muotoilu ja vesijäähdytteinen moottori. Munakoisoajovalojen muotoilu oli valtava poikkeama vanhemmista 911-malleista, joita vihattiin niin paljon, että Porsche palasi heti 997-mallissa takaisin pyöreisiin ajovaloihin.

Toinen syy on vesijäähdytteinen moottori, sillä vanhempien ilmajäähdytteisten 911:ien arvo ei ole taivaan tuuliin. 996 on itse asiassa hyvä 911, koska sillä on hauska ajaa ja se tarjoaa suhteellisen modernin omistajakokemuksen.

Mitkä ovat Porsche 996:n huoltokustannukset?

Näyttää siltä, että 996:n vuosittainen huolto maksaa 500-1000 dollaria, mutta kalliimmat ja radalle suunnatut versiot maksavat yleensä vielä enemmän. Kaikki riippuu auton iästä, ajokilometreistä ja yleiskunnosta.

Sinun on muistettava, että kyseessä on kuitenkin Porsche, ja kaikki tietävät, että Porschen ylläpito maksaa melko paljon rahaa, olipa siitä mitä mieltä tahansa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z