Porsche Cayenne – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Porsche Cayenne on ylellinen keskikokoinen katumaasturi ja yksi kaikkien aikojen suosituimmista Porsche-malleista. Ensimmäisen sukupolven Cayenne esiteltiin jo vuonna 2003, ja se oli tuotannossa vuoteen 2010 asti. Ensimmäisen sukupolven Cayenne on nykyään suhteellisen epäsuosittu auto merkkinsä lisäksi, koska se näyttää hieman oudolta eikä ole luotettavin auto markkinoilla.

Cayennen toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2011 ja se oli tuotannossa vuoteen 2018 asti. Tämä Cayennen sukupolvi on nyt erittäin suosittu auto, koska se näyttää paljon paremmalta ja on paljon luotettavampi. Nykyinen Cayennen sukupolvi on paras Cayenne-malli tähän mennessä, ja sitä on saatavana joko coupé- tai tavallisena katumaasturina.

Muotoilullisesti Cayenne on näyttävä, dynaaminen ja ylellinen. Kaikki sisätilojen materiaalit ovat vertaansa vailla, ja sisätilojen yleinen muotoilu on samaan aikaan sekä huipputeknistä että hillittyä. Ensimmäisen sukupolven Cayenne on kaikkein ongelmallisin, kaksi jälkimmäistä sukupolvea näyttävät olevan paljon luotettavampia.

Kaiken kaikkiaan Cayenne on haluttu katumaasturi sekä siksi, että se on Porsche, että siksi, että se on kaiken kaikkiaan hyvä katumaasturi. Cayennen toinen sukupolvi on nyt melko helposti saatavissa, ja se kannattaa hankkia, varsinkin faceliftin jälkeinen versio.

Porsche Cayennen 1. sukupolvi – 2003-2010

Ensimmäisen sukupolven Cayenne on saatavana muutamalla eri moottorivaihtoehdolla, jotka vaihtelevat 250 hv:n 3,2 litran V6-moottorista perustason malliin, keskitason S-malliin, jossa on 4,5 litran V8-moottori 340 hv:n teholla, ja Turbo-malleihin, jotka tarjoavat 450-550 hv:n tehon 5,4/5,8 litran twin-turbo V8:n huippumallista.

Ensimmäisen sukupolven Cayenne on saatavana joko 955 pre-facelift- tai 957 post-facelift-mallina 2010 ja siitä eteenpäin. 957 on tällä hetkellä halutuin auto, koska se on luotettavampi ja tarjoaa muutaman modernimman muotoilun ja tekniikan yksityiskohdan. Kaiken kaikkiaan muotoilu on kyseenalaista, mutta kokonaisuus on todellakin vaikuttava.

  Paras Porsche 911 kattoteline kuljetusjärjestelmä

Voit ostaa 1. sukupolven ennen faceliftia olevat mallit 4 000-18 000 dollarilla ja faceliftin jälkeiset mallit 8000-25 000 dollarilla. Luotettavuuden kannalta 1st gen on suhteellisen luotettava, mutta vain jos sitä huolletaan oikein, mutta kun otetaan huomioon, että nämä ovat nyt todella helposti saatavilla, useimmat ihmiset eivät huolla niitä kovin hyvin.

Automaattivaihteistolla on tunnetusti ongelmia, erityisesti aiemmissa malleissa. Jos olet kiinnostunut ostamaan sellaisen, kiinnitä huomiota huoltotietoihin ja tee aina ennen ostoa tarkastus, sillä nämä autot ovat edelleen todella kalliita omistaa.

Porsche Cayennen 2. sukupolvi – 2011-2018

Porsche Cayennen 2. sukupolvi on paljon suositumpi malli verrattuna nyrkkisukupolveen, sekä siksi, että se näyttää kauniimmalta että siksi, että se on luotettavampi. Lisäksi toinen sukupolvi on paljon dynaamisempi, ylellisempi ja tehokkaampi.

Tarjolla on myös useita moottoreita alkaen 3,5 litran V6-moottorista, jossa on 300 hv, aina 4,8 litran V8-turbomoottoriin, jossa on 570 hv. Cayennen perustason malli, jossa on edellä mainittu 3,5 litran moottori, ja Cayenne S -malli, jossa on 3,6 litran V6-turbomoottori, jossa on 420 hv, ovat kaksi suosituinta mallia toisen käden markkinoilla.

Muotoilullisesti Cayennen toinen sukupolvi on lähes kaikin puolin parempi. Se näyttää hyvältä myös sisältä, sillä se muistuttaa melko paljon Cayennen nykyistä sukupolvea. Luotettavuudeltaan se on paljon parempi kuin edeltäjänsä, mutta sen ylläpito maksaa myös paljon rahaa.

  Kumpi on parempi Porsche Boxster vai Cayman?

Arvoltaan toisen sukupolven Cayenne on saatavissa 17 000-70 000 dollarilla mallista, ajokilometreistä ja yleiskunnosta riippuen.

Porsche Cayennen kolmas sukupolvi – 2018-nykyisin

Porsche Cayennen nykyisessä sukupolvessa otettiin käyttöön coupe-korimalli, jotta se olisi kilpailukykyisempi BMW X6:n, GLE Coupén ja Audi Q8:n kaltaisten autojen kanssa. Nykyinen Cayenne tarjoaa tehokkaammat, mutta pienemmät ja tehokkaammat moottorit verrattuna sen molempiin edeltäjiin.

Suosituimmissa Cayenne- ja Cayenne S -malleissa käytetään 3,0 litran V6-turbomoottoria, jossa on 340 ja 440 hevosvoimaa. Huippumalli Cayenne Turbo GT tarjoaa 4,0 litran tuplaturbov8-moottorin, jossa on 640 hv. Kolmannen sukupolven Cayenne esitteli myös melkoisen määrän hybridimalleja, joista Turbo S E-Hybrid on tehokkain Porsche SUV 700 hv:llä.

Kolmannen sukupolven Cayenne on todellinen nykyaikainen auto, mikä tarkoittaa, että saat kaikki ominaisuudet ja tekniikat, joita voit odottaa uudelta Porsche-mallilta. Hinnat vaihtelevat 50 000 dollarin puolivälistä aina erikoisempien mallien yli 200 000 dollariin asti.
Luotettavuuden kannalta 3. sukupolven Cayenne on useimmille vielä takuun piirissä, mutta kaiken kaikkiaan se on tähän mennessä luotettavin Porsche-maasturi.

FAQ-osio

Mikä Porsche Cayenne minun pitäisi ostaa?

Jos haluat parhaan, uusimman ja hämmästyttävimmän, valitse 3rd gen Cayenne, koska et tule pettymään. Jos kuitenkin yli 50 000 dollarin lunastaminen käytetystä autosta on sinulle ongelma, sinun kannattaa tutustua faceliftin jälkeisiin 2nd gen Cayenne -malleihin, sillä ne ovat paljon reilummin hinnoiteltuja, mutta eivät eroa 3. gen-malleista.

  Onko Porsche Cayenne hybrid luotettava?

Ensimmäisen sukupolven Cayenne on hankittu maku, sillä joidenkin mielestä se on tylsä ja ruma, kun taas toiset pitävät sitä erittäin arvokkaana.

Kuinka kallis Cayenne on omistaa?

Riippumatta siitä, minkä sukupolven Cayenneen valitset, sinun on varattava jonkin verran rahaa huoltokustannuksiin, sillä näiden luksusmaastureiden ylläpito voi maksaa melko paljon rahaa. Cayenne on Porsche, mikä tarkoittaa, että käyttökustannukset ovat huomattavat.

Ensimmäisen sukupolven mallit ovat halpoja ostaa, mutta niiden omistaminen ei ole halvempaa kuin myöhempien mallien, vaikka ne kestävätkin aikaa.

Onko Porsche Cayenne parempi kuin kilpailijansa?

Porsche Cayenne kilpailee BMW X6:n, Mercedes GLE Coupen, Audi Q8:n ja mahdollisesti jopa Lamborghini Urusin kanssa, kun kyseessä on korkeamman hintaluokan malli. X6 aloitti nämä markkinat, ja nykyisen sukupolven X6 on valtavan vaikuttava auto, kun taas GLE on mielestäni hieman vähemmän jännittävä.

Q8 on kiistatta joukon komein, ja se on tällä hetkellä suosituin Coupe-maasturi. Urus on jännittävin vaihtoehto, mutta se maksaa aika paljon enemmän. Kaiken kaikkiaan Cayenne pystyy enemmän kuin hyvin kilpailemaan näiden kanssa ja jopa ylittämään ne monilla segmenteillä, kuten laadussa ja merkkien houkuttelevuudessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z