Porsche ei käynnisty – syyt ja korjaaminen

Porsche on tuotemerkki, joka on tunnettu siitä, että se valmistaa joitakin maailman parhaita autoja. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Porschet ovat yleensä luotettavia, mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne voisi hajota. Päinvastoin, sillä Porsche-mallit, joita ei ole huollettu oikein, ovat alttiita hajoamaan todella usein.

Kun ne rikkoutuvat, niiden korjaaminen on myös kallista. Menemättä yksityiskohtiin siitä, mikä Porschessa voi mennä vikaan, keskitymme siihen, miksi Porsche ei käynnisty – syyt ja miten se korjataan. Yleisin syy, miksi Porsche ei käynnisty, liittyy akkuun, joka voi olla joko tyhjä, heikko tai sen napojen korroosion peitossa.

Muita syitä ovat esimerkiksi heikko avaimenperän akku, jota auto ei tunnista. Myös käynnistysmoottorin ja vaihtovirtageneraattorin ongelmat ovat yleisiä syitä siihen, miksi Porsche ei käynnisty. Tukkeutuneet polttoainesuodattimet ja polttoainepumppuongelmat eivät ole yhtä yleisiä, mutta ne voivat jälleen kerran aiheuttaa sen, että Porsche ei käynnisty.

Muista lopuksi käydä läpi myös sytytystulpat ja sulakerasia, sillä myös ne voivat aiheuttaa ongelmia. Jos et pystynyt korjaamaan Porscheasi kummallakaan näistä, suosittelemme lämpimästi viemään autosi kokeneelle mekaanikolle, sillä on monia muitakin monimutkaisempia syitä siihen, miksi Porsche ei käynnisty.

Akkuongelmat

Ensimmäinen kiinnostuksen kohteesi tulisi olla akun silmämääräinen tarkastus ja sen selvittäminen, onko se hyvässä kunnossa ja kuinka vanha se on. Mitä tulee sen tehoon, sinun on parasta käyttää yleismittaria nähdäksesi, kuinka tehokas akkusi on, ja 12-13 volttia pidetään terveenä akkuna. Jos yleismittari näyttää alle tämän, akku on lähestymässä käyttöikänsä loppua, ja se olisi vaihdettava, jos kaikki on kunnossa vaihtovirtageneraattorin kanssa.

  Porsche vs Corvette luotettavuus - kumpi on parempi

Toinen asia, joka kannattaa pitää mielessä, on irrottaa akku ja tarkistaa akun navat, onko niiden päällä merkkejä korroosiosta. Jos näin on, osta erityinen akun puhdistusaine korroosion poistamiseksi ja toista sitten yleismittarilla suoritettu prosessi edellä esitetyllä tavalla.

Avaimenperän ongelmat

Lähes kaikissa nykyaikaisissa autoissa on tavallisten teräavaimien sijasta avainnippu, koska sitä pidetään usein siistimpänä ja ylellisempänä, ja se toimii yhdessä nykyaikaisten avaimeton käynnistys- ja sisäänpääsyominaisuuksien kanssa. Avaimenperässä on kuitenkin toinenkin ongelma, sillä sen sisällä oleva akku vikaantuu ajan mittaan, ja se on vaihdettava.

Kun se kuolee, et todennäköisesti pysty menemään sisään tai vain käynnistämään autoa. Jos sinulla on suhteellisen vanha Porsche-avain, ota teräavain pois ja yritä käynnistää auto pelkällä teräavaimella. Jos se käynnistyy, syy on avaimenperässäsi, jos ei, syynä on todennäköisesti jokin muu tässä luettelossa mainittu asia.

Vaihtovirtageneraattorin ja käynnistysmoottorin ongelmat

Vaihtovirtageneraattorin tehtävänä on ladata akkua, ja ilman sitä kaikki akut loppuisivat lopulta. Jos vaihtovirtageneraattori on rikki, akku seuraa pian perässä. Testaa siis generaattori ja vaihda se mahdollisimman pian, sillä et halua, että akkukin kuolee, sillä Porschen generaattorit ja akun vaihto ovat kaikkea muuta kuin halpoja.

Lisäksi käynnistinmoottori on pieni komponentti, jonka tehtävänä on käynnistää moottori. Jos kuulet naksahduksen avainta käännettäessä, mutta käynnistys ei tapahdu, on todennäköistä, että käynnistinmoottori on rikki ja se on vaihdettava.

  2022 Audi Q5 vs Porsche Macan

Polttoaineen jakelujärjestelmän ongelmat

Polttoaineen jakelujärjestelmä koostuu moottorin lähellä olevasta korkeapaineisesta polttoainepumpusta, polttoainesäiliössä olevasta matalapaineisesta polttoainepumpusta, useista letkuista ja kiskoista sekä muutamasta suodattimesta niiden välissä. Näistä kaikista yleisin syy siihen, miksi auto ei käynnisty, on tukkeutunut polttoainesuodatin, joka estää kulun.

Jos näin käy, autoosi saadaan kaikki tavanomainen sähkövirta, käynnistinmoottori yrittää käynnistää moottorin, mutta se ei käynnisty tai se sammuu pian sen jälkeen. Jos polttoainepumppu on syyllinen, voit yleensä kuulla polttoainepumpun potkaisun, kun käännät sytytysvirtaa autossasi. Jos et kuule sitä, se on todennäköisesti paahtunut.

Sulakerasia ja sytytystulpat

Viimeiset kiinnostuksen kohteet ovat sytytystulpat ja sulakerasia, jotka molemmat voivat vioittua ja aiheuttaa ongelmia, kun yrität käynnistää autoa. Tarkasta ne ja vaihda ne tarvittaessa. Mitä sulakkeeseen tulee, valitse aina sama ampeerivirta jokaiselle yksittäiselle sulakkeelle.

FAQ-osio

Kuinka paljon uusi Porsche-akku maksaa?

Uusi Porsche-akku maksaa todennäköisesti noin 300-600 dollaria omistamastasi Porsche-tyypistä riippuen. Jos omistat klassisen harvinaisen mallin, akkusi maksaa paljon enemmän, kun taas valtavirran Porsche-mallien akut ovat yleensä verrattain paljon halvempia.

Joskus joudut maksamaan myös asennuskustannukset, toisinaan taas asennuskustannukset sisältyvät listahintaan.

Kuinka kauan Porschen akun pitäisi kestää?

Monet tekijät vaikuttavat siihen, kuinka kauan Porschen akku kestää, mutta useimmat Porsche-mekaanikot kertovat, että akku tulisi pyrkiä vaihtamaan 5-6 vuoden välein. Jos akkusi kestää tätä lyhyemmän ajan, on hyvin todennäköistä, että jokin on vialla, joten muista viedä autosi tarkastukseen.

  Paras kattoteline Porsche Cayennelle

Ovatko Porsche-autot luotettavia?

Korkealuokkaisten premium-luokan luksusautojen maailmassa luotettavuus ei ole yhtä tärkeää kuin taloudellisissa autoissa, koska merkit keskittyvät täällä enemmän ylellisyyteen, suorituskykyyn, teknologiaan, yksinoikeuteen ja haluttavuuteen. Oli miten oli, Porsche on yksi harvoista harvoista merkeistä, jotka valmistavat luotettavia luksusautoja.

Porschea ja Lexusta lukuun ottamatta ei oikeastaan ole kovin montaa luotettavaa luksusautoa valmistavaa merkkiä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z