Porsche vs. Ferrari Luotettavuus – Kumpi on parempi?

Sekä Porsche että Ferrari valmistavat jännittäviä, eksklusiivisia ja nopeita luksus- ja eksoottisia autoja. Ne toimivat kuitenkin täysin eri tavoin. Porsche on laskelmoitu. Se on konservatiivinen, mutta ilmeikäs. Ja mikä tärkeintä, se on helpommin lähestyttävä, kuten Omegan kello.

Ferrari taas on legenda. Se hakee huomiota ja on eksklusiivinen, aivan kuten Rolexin kello. Mahdollisuus nähdä Ferrari päivittäin on melko harvinainen, paitsi muutamissa superautojen täyttämissä kaupungeissa, kuten Monacossa. Porschet ovat sen sijaan paljon yleisempiä, ja niitä näkee harvemmin.

Tällaisilla ominaisuuksilla on suuri merkitys luotettavuuden kannalta. Useimmat Porschet on tehty ajettaviksi päivästä toiseen. Voit luottaa siihen, että saksalainen Porsche on luotettava riippumatta olosuhteista tai ajokilometreistä.

Ferrarit taas ovat italialaisia. Kuten maanmiehensä, ne ovat paljon temperamenttisempia. Koskaan ei voi tietää, mitä Ferrarille voi tapahtua. Porschet ovat epäilemättä paljon luotettavampia, mutta Ferrarilla on muutama kikka, jotka tasoittavat tilannetta hieman.

Porsche asettaa luotettavuuden etusijalle

Monien parin viime vuoden aikana tehtyjen autojen luotettavuusindeksien mukaan Porsche on parhaiden joukossa. Näin ei ollut vuosikymmen tai pari sitten, jolloin Porsche kamppaili tehdäkseen luotettavia autoja, jotka vastasivat Porscheen yleensä liitettyä hintalappua.

Mutta parin viime vuoden aikana Porsche on onnistunut käärimään hihat ja saavuttanut J.D. Powerin luotettavuusindeksin kakkossijan, jonka voittaa vain Lexus. Porschen sisäpiiriläisten mukaan syy Porschen luotettavuuteen on se, että Porschen henkilökunta pitää luotettavuutta tärkeänä prioriteettina.

  Paras pyöräteline Porsche Cayenneen

Toinen syy siihen, miksi Porschet ovat niin luotettavia, on se, että monet Porschen omistajat huoltavat autojaan tarkoituksenmukaisesti. Asianmukaisella huollolla on suuri merkitys pitkäaikaisen luotettavuuden kannalta, ja Porschen asiakkaat tietävät sen, vaikka Porschen huoltokustannukset ovatkin joskus tähtitieteelliset.

Luotettavin Porsche-malli on Porsche 911, kiitos vuosikymmenten kokeilujen ja erehdysten sekä uskomattoman asiantuntevan ja sitkeän uskollisen asiakaskunnan ansiosta. Vähiten luotettava Porsche-malli on Boxster, mutta luotettavuuden taso on silti alan keskiarvon yläpuolella.

Ferrari on hauskempi kuin luotettava

Ferrarin luotettavuus ei yksinkertaisesti ole Porschen tasolla, koska Porschella on VAG ja Ferrarilla Ferrari. Tästä huolimatta Ferrareita ostetaan tunteella ja niillä ajetaan tunteella, ja tällaisissa olosuhteissa luotettavuuden ja käytettävyyden tasot ovat hieman hämärtyneet.

Ja niin pitääkin olla, jos ajat keskimoottorista Rosa Corsa Ferrari -superautoa. Tästä huolimatta Ferrarilla pitäisi myös ajaa säännöllisesti, jotta se toimisi kunnolla, mutta näin on harvoin, koska Ferrariin liittyvät arvot riippuvat suuresti käytön tasosta ja kertyneistä kilometreistä.

Tämä tarkoittaa sitä, että monet Ferrarit otetaan käyttöön vain erityistilaisuuksissa, mikä voi vaikuttaa haitallisesti joihinkin Ferrarin mekaanisiin ja sähköisiin ominaisuuksiin. Esimerkiksi kaikki Ferrarimallit on jätettävä kytkettynä virtalaturiin, sillä muuten akku tyhjenee nopeasti.

Jos näin tapahtuu, useat eri osat voivat vioittua, mikä voi johtaa kohtuuttomiin korjauskustannuksiin. Ferrarit on tehty tarjoamaan jännitystä ja suorituskykyä, kun taas Porschet ovat useimmissa tapauksissa hieman ”tavallisempia”. Tällä on suuri merkitys luotettavuuteen ja huoltokustannuksiin.

  Ovatko Porschet kalliita ylläpitää?

Porschen huoltokustannukset ovat kalliita, Ferrarin huolto on pilvissä.

Yleisesti ottaen sekä Ferrari että Porsche ovat kalliimpia merkkejä huollon osalta. Mutta näistä kahdesta Ferrarilla on paljon korkeammat osto- ja ylläpitokustannukset. Vaikka Porschet ovat myös kalliita ylläpitää, ne eivät ole lähelläkään Ferrareita.

Ferrari on äärimmäinen statussymboli, varsinkin jos otetaan huomioon ylläpitokustannukset. Ferrari tekee kuitenkin sen oikein, että jokaisen ostamasi uuden Ferrarin yhteydessä saat hintaan sisältyvän 7 vuoden ilmaisen huolto- ja ylläpitosuunnitelman, jota voit jatkaa jopa 15 vuodella.

Suunnitelman jatkaminen maksaa yleensä 4-5 000 dollaria, ja 8-sylinteriset mallit maksavat vähemmän kuin 12-sylinteriset autot, etenkin keskimoottoriset V12-superautot. Porche ei tarjoa yhtä pitkää huoltopakettia, mutta huoltokustannukset eivät ole yhtä suuret.
Tästä huolimatta sellaisen Ferrarin ostaminen, jota ei ole katettu tällaisella paketilla, on mahdollinen taloudellinen itsemurha, varsinkin jos omistat joitakin rajoitetumpia klassisia Ferrari-malleja. Porschen varaosia on useimmissa tapauksissa helposti saatavilla, mikä ei päde Ferrariin.

FAQ

Mikä on Ferrarin ja Porschen keskeinen ero?

Ferrarit ovat eksklusiivisempia, ylellisempiä, haluttavampia ja kalliimpia. Porschet ovat käytännöllisempiä, luotettavampia, halvempia ostaa, mutta silti ylellisiä.

Jokainen Ferrari luokitellaan superautoksi, kun taas Porsche valmistaa pari mallia, joita helposti luullaan Audiksi tai BMW:ksi. Ferrari ei tee niin, ja se on yksi syy siihen, miksi Ferrarin tuotemerkki on yksi maailman arvokkaimmista.

  Porsche 911 kupinpidinratkaisu

Onko Ferrari nopeampi kuin Porsche?

Vastoin yleistä uskomusta Porschet ovat nopeampia 0-100 km/h, mutta Ferrarit vievät voiton huippunopeudessa. Porsche 911 Turbo S kiihtyy nopeudesta 100 km/h alle 2,5 sekunnissa, ja tuskin yksikään Ferrari pystyy siihen vastaamaan.

Ferrarit ovat kuitenkin parempia huippunopeuksissa, ja monet mallit yltävät helposti yli 210 kilometriin tunnissa, jos sinulla on siihen tilaa.

Mitkä ovat kaikkien aikojen arvokkaimmat Porsche- ja Ferrari-mallit?

Jonkin aikaa kallein koskaan myyty Ferrari oli vuoden 1963 Ferrari 250 GTO -kilpa-auto, joka myytiin tähtitieteellisellä 52 miljoonan dollarin hinnalla vuonna 2013. Toinen 250 GTO onnistui myymään silmiä hivelevällä 70,2 miljoonan dollarin hinnalla vuonna 2018.
Vuosien varrella on myyty useita miljoonia dollareita maksavia Porscheja, mutta vuoden 1970 Le Mansin Porsche 917K pitää ennätystä hallussaan vaivaisella 14 miljoonalla dollarilla, joka on 250 GTO:hon verrattuna aivan pikkuraha.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z